Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2419078_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
22. juni 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Karoline Ove Dahl
Sagsnr.: 2021-0030-5893
Dok.:
1937104
Dato:
Kontor:
Berigtiget besvarelse af spørgsmål nr. 935 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af 10. maj 2021 af spørgsmål nr. 935 (Alm. del),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. april
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Gustav Schaldemose
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
2419078_0002.png
Spørgsmål nr. 935 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for følgende forhold i forbindelse med
en eventuel udvidelse af fængslet i Sdr. Omme med en lukket
afdeling for de mest hårdkogte kriminelle:
Er der forhøjet risiko for personfarlig kriminalitet i andre
byer, hvor der ligger et lukket fængsel?
Er der forhøjet risiko for anden kriminalitet?
Er der erfaring for, at kriminelle med relationer til indsatte
flytter til fængselsbyer?
Hvordan påvirkes bosætning i fængselsbyer?
Hvordan er risikoen for voldtægter og lignende i lokalområder
i forbindelse med udgangstilladelser fra lukkede fængsler?
Hvilke risici er der i forbindelse med fangeflugter, og hvor
udbredt er en sådan risiko?”
Svar:
Der er til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra Rigspolitiet og Direk-
toratet for Kriminalforsorgen. Justitsministeriet har i øvrigt været i dialog
om besvarelsen med Indenrigs- og Boligministeriet, under hvis område de-
mografi hører.
1.
Om forhøjet risiko for personfarlig kriminalitet og for anden kriminalitet
i byer, hvor der ligger et lukket fængsel har Rigspolitiet oplyst følgende:
”For at foretage en vurdering af, om der er en forhøjet krimina-
litetsrisiko i byer, hvor der er placeret et lukket fængsel, vil der
gennem en nærmere analyse skulle udfindes helt sammenligne-
lige byer både med og uden lukkede fængsler. For at udfinde
sammenlignelige byer vil der bl.a. skulle tages højde for ensar-
tethed i forhold til befolkningstæthed, indtægtsforhold, sociale
forhold, socialt udsatte boligområder mv. Rigspolitiet er imid-
lertid ikke i besiddelse af denne type data, og har derfor ikke det
fornødne datagrundlag til at kunne udarbejde en sådan analyse.
Dertil kommer, at Rigspolitiet alene ville kunne udarbejde en
opgørelse over antal af anmeldelser og sigtelser for henholdsvis
personfarlig kriminalitet og anden kriminalitet i henholdsvis
kommuner, postnumre og politikredse, hvilket vil udgøre en me-
get stor mængde data. Denne data vil imidlertid ikke besvare
spørgsmålet medmindre, den sammenstilles med data, som po-
litiet
som nævnt ovenfor
– ikke er i besiddelse af.”
Side 2/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
2419078_0003.png
2.
Om erfaringer med, at kriminelle med relationer til indsatte flytter til
fængselsbyer har både Rigspolitiet og Direktoratet for Kriminalforsorgen
oplyst, at de pågældende myndigheder ikke er i besiddelse af oplysninger
om, hvorvidt tidligere straffede med relation til indsatte flytter til byer, hvor
kriminalforsorgens institutioner er beliggende.
Justitsministeriet har været i dialog om spørgsmålet med Indenrigs- og Bo-
ligministeriet, der ligeledes har oplyst, at ministeriet heller ikke er i besid-
delse af oplysninger eller data, der kan belyse dette.
3.
Om
påvirkning af bosætning i ”fængselsbyer”
har både Rigspolitiet og
Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyst, at de pågældende myndigheder
ikke er i besiddelse af oplysninger om, hvorvidt bosætningen bliver påvirket
af, at der placeres et fængsel i den pågældende by.
Justitsministeriet har desuden været i dialog med Indenrigs- og Boligmini-
steriet herom, der ligeledes har oplyst, at ministeriet heller ikke er i besid-
delse af oplysninger eller data, der kan belyse spørgsmålet.
4.
Om risiko for voldtægter i lokalområder i forbindelse med udgang fra
lukkede fængsler har Rigspolitiet oplyst følgende:
”For at foretage
en vurdering af, om der er risiko for voldtægter
i lokalområdet i forbindelse med udgang fra lukkede fængsler,
vil Rigspolitiet skulle fremsøge alle voldtægtssager begået i lo-
kalområdet til et lukket fængsel, og herefter gennemgå disse ma-
nuelt for at afdække om gerningsmanden på gerningstidspunktet
afsonede en fængselsdom. Rigspolitiet har ikke et samlet over-
blik over personer, som er på udgang fra fængslet for denne type
kriminalitet, hvorfor oplysningerne ville skulle verificeres hos
Direktoratet for Kriminalforsorgen. Endelig ville oplysningerne
skulle sammenlignes med alle andre voldtægtssager begået i
byer, hvor der ikke er et lukket fængsel, med henblik på at vur-
dere, om disse er begået af personer på udgang, og om der i givet
fald er øget risiko for voldtægter i de byer, hvor der også er et
lukket fængsel.
Det er Rigspolitiets vurdering, at en manuel gennemgang og
sammenligning af data som beskrevet ovenfor vil være forbun-
det med meget store usikkerheder og forbehold, ligesom det er
usikkert, om Rigspolitiet overhovedet vil kunne afdække, om
der måtte være en øget risiko for voldtægter i lokalområdet til et
lukket fængsel. Rigspolitiet har derfor ikke fundet anledning til
at iværksætte en sådan særdeles ressourcekrævende manuel
gennemgang af samtlige
voldtægtssager i en given periode.”
Side 3/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
2419078_0004.png
Direktoratet for Kriminalforsorgen har om samme tema oplyst følgende:
”I nedenstående tabel fremgår registrerede antal udgangsmis-
brug i form af kriminalitet de sidste 5 år, ligesom det er opgjort
procentvis, hvor stor en del af udgangene, der bliver misbrugt til
at begå ny kriminalitet
Tallene er opdelt på åbne og lukkede fængsler, Københavns
Fængsler/arrester samt pensioner. Kriminalforsorgen kan ikke i
statistikken over udgang om udgangsmisbrug udsondre lukkede
afdelinger i åbne fængsler, som derfor er med i det samlede tal
for åbne fængsler.
År
2016
Mis-
brugs-
Ny
pro-
krim
cent
2017
Mis-
brugs-
Ny
pro-
krim
cent
2018
Mis-
brugs-
Ny
pro-
krim
cent
2019
Mis-
brugs-
Ny
pro-
krim
cent
2020
Mis-
brugs-
pro-
cent
Ny
krim
Åbne
fængs-
ler
Luk-
kede
fængs-
ler
21
0,055
31s
0,090
44
0,150
35
0,117
30
0,157
6
0,134
6
0,146
8
0,168
7
0,130
5
0,127
KF og
arrest-
huse
Pensi-
oner
I alt
1
0,081
0
0,000
3
0,463
1
0,116
0
0,000
0
28
0,000
0,058
1
38
0,015
0,082
2
57
0,028
0,136
4(*)
47
0,042
0,103
3
38
0,035
0,118
(*) Heraf 1 person udstationeret til eget hjem
Kilde: Tal er trukket fra Kriminalforsorgens ledelsesinformationssystem den
19. april 2021 med efterfølgende revision den 14.juni 2021 af tallene for de
lukkede fængsler, som har haft indvirkning på tallene for pensioner.
Det skal understreges, at øvrige oplysninger i tabellen afspejler de registre-
ringer, som var foretaget i kriminalforsorgens klientsystem på udtrækstids-
punktet, og at der derfor tages forbehold for registreringsfejl og mangler, som
eventuelt måtte være i nævnte system på de tidspunkter, hvor data blev truk-
ket over i kriminalforsorgens ledelsesinformationssystem.
Oplysninger om, hvilken kriminalitet, de pågældende i sidste
ende bliver dømt for, samt hvor kriminaliteten er begået, vil for-
udsætte en manuel gennemgang af sagerne, hvilket er forbundet
med anvendelse af store personaleressourcer.”
5.
Om risici for og i forbindelse med fangeflugter har Direktoratet for Kri-
minalforsorgen oplyst følgende:
Side 4/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
2419078_0005.png
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen kan oplyse, at der er regi-
streret følgende antal undvigelser fra lukket fængsel og arrester
i perioden fra 2011-2020:
Undvigelser. Lukkede fængsler
Undvigelser ‘over muren’
2020
1
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
2014
1
2013
2
2012
2
2011
-
Undvigelser. Arrester
Undvigelser ‘over muren’
2020
4
2019
3
2018
2
2017
1
2016
1
2015
2
2014
10
2013
5
2012
7
2011
3
Det skal i tilknytning til tabellen bemærkes, at kriminalforsor-
gen opdeler undvigelser i ”undvigelser over muren” og ”undvi-
gelser i øvrigt”. ”Undvigelser over muren’ er tilfælde, hvor en
indsat har overvundet en fysisk hindring og ikke er blevet på-
grebet af det tjenestegørende personale umiddelbart efter flug-
ten. Lukkede fængselsafdelinger i åbne fængsler indgår i stati-
stikken under lukkede fængsler, imens Københavns Fængsler
og arrestafdelinger i åbne fængsler indgår i statistikken under
arrester.
I forhold til undvigelserne i 2020 kan det oplyses, at undvigelsen
fra lukket fængsel var fra Herstedvester Fængsel, imens de 4
undvigelser fra arrester var fordelt således, at der var 2 undvi-
gelser fra Udlændingecenter Ellebæk, 1 fra Køge Arrest og 1 fra
Københavns Fængsler.
Direktoratet for Kriminalforsorgen skal bemærke, at kriminal-
forsorgen har et særligt sikkerhedsmæssigt fokus på undvigelser
Side 5/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
fra lukkede fængsler og arrester, hvilket senest i 2020 er blevet
skærpet yderligere på baggrund af konkrete sager. Der henvises
i den forbindelse både til den redegørelse, som blev udarbejdet
efter undvigelsen fra Herstedvester Fængsel samt den tilhørende
indsatsplan til at imødegå undvigelser fra lukkede fængsler og
arrester, som i november 2020 blev oversendt til Justitsministe-
riet. Der henvises ligeledes til den myndighedsfælles handlings-
plan, som blev udarbejdet af Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Kri-
minalforsorgen med bl.a. inddragelse af regionerne efter en und-
vigelse fra Psykiatrisygehus Slagelse i november 2019.”
Side 6/6