Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2419586_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
22. juni 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2021-0030-6085
Dok.:
2022009
Besvarelse af spørgsmål nr. 1153 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1153 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortro-
ligt,
da bilaget indeholder oplysninger om enkeltpersoners helbredsmæssige
forhold.
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm., om at kommentere den pågældende sag, der omtales i artiklen Gerningsmænd kan få udleveret dybt personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 22. maj 2021, og artiklen Gerningsmænd kan få fat i personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 23. maj 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1153 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere
artiklen
”Gerningsmænd
kan få
udleveret dybt personlige oplysninger om ofre” fra jyllands-po-
sten.dk den 22. maj 2021?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”1.
I artiklen omtales en straffesag, hvor en gerningsmand blev
dømt for overtrædelse af straffeloven. Efterfølgende har offeret
søgt om og fået tilkendt erstatning og godtgørelse af Erstat-
ningsnævnet i medfør af offererstatningsloven. Civilstyrelsen
har dernæst gjort regreskrav gældende mod gerningsmanden,
som har anmodet om dokumentation for kravet.
2.
Når Erstatningsnævnet tilkender erstatning og godtgørelse til
skadelidte (offeret), som har fået personskade som følge af en
straffelovsovertrædelse, udbetales erstatningen og godtgørelse
af staten. Det følger herefter af offererstatningslovens § 17, at
staten indtræder i skadelidtes krav mod skadevolderen (regres).
Staten kan således rette et krav mod skadevolderen (gernings-
manden) med henblik på, at denne helt eller delvist endeligt af-
holder den udgift, som statskassen foreløbig har betalt.
Hensynet bag offererstatningsloven er således, at ofret ikke selv
skal rette et civilretligt erstatningskrav mod og have kontakt
med den, der har forårsaget personskade ved en strafbar hand-
ling. Det er overladt til staten at rette et eventuelt krav mod ska-
devolderen. Der er således to selvstændige sager
en erstat-
ningssag i Erstatningsnævnet, hvor skadelidte og staten ved Er-
statningsnævnet er sagens parter, og en regressag i Civilstyrel-
sen, som vedrører forholdet mellem staten ved Civilstyrelsen og
skadevolderen.
Ved regressagsbehandlingen skal Civilstyrelsen foretage en
selvstændig juridisk vurdering af, om de erstatningsretlige be-
tingelser for at gøre krav gældende mod skadevolderen er op-
fyldt, og dette skal kunne dokumenteres over for skadevolder.
Civilstyrelsen skal således ved behandlingen af regressagen
bl.a. kunne godtgøre over for skadevolderen, hvorfor styrelsen
gør kravet gældende mod denne (det erstatningsretlige ansvars-
grundlag), og at der er årsagssammenhæng mellem skadevolde-
rens handlinger (den strafbare handling) og den erstatning, der
er udbetalt til skadelidte, herunder størrelsen af den udbetalte
Side 2/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm., om at kommentere den pågældende sag, der omtales i artiklen Gerningsmænd kan få udleveret dybt personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 22. maj 2021, og artiklen Gerningsmænd kan få fat i personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 23. maj 2021, til justitsministeren
erstatning eller godtgørelse. Civilstyrelsen skal, hvis skadevol-
deren ikke anderkender kravet, og styrelsen fastholder sit krav
mod denne, kunne løfte bevisbyrden for skadevolderens erstat-
ningsansvar ved en civil retssag.
Når der foreligger en straffedom, er det sjældent spørgsmålet
om, at skadevolder har foretaget en erstatningspådragende hand-
ling, som giver anledning til indsigelser
og anmodning om do-
kumentation
fra skadevolderen. Den indsigelse, der typisk gø-
res gældende fra skadevolderen er erstatningens størrelse, og om
der er sammenhæng mellem skadevolderens handling og skade-
lidtes skader, eller om andre, herunder eventuelle eksisterende
forhold hos skadelidte, kan have betydning for skadelidtes sam-
lede fysiske og/eller psykiske helbredstilstand.
Som anført ovenfor er selve erstatningssagen i forhold til skade-
lidte og regressagen i forhold til skadevolder to selvstændige sa-
ger. Det følger af forarbejderne til offererstatningsloven og be-
kendtgørelse om Erstatningsnævnets behandling af ansøgninger
om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, at skadevolde-
ren ikke er part i Erstatningsnævnets sag vedrørende skadelidte.
Skadevolderen er derfor normalt ikke bekendt med, at der har
verseret en sag for Erstatningsnævnet som følge af dennes straf-
bare handling, og skadevolderen er derfor heller ikke bekendt
med, hvilke oplysninger Erstatningsnævnet har lagt vægt på ved
tilkendelsen af erstatning og godtgørelse, herunder oplysninger
om skadelidtes helbredstilstand.
Justitsministeriets Lovafdeling har i et notat fra 1998, som siden
har dannet grundlag for regressagers behandling, konkluderet,
at regresmyndigheden i de tilfælde, hvor erstatningskravet ikke
er afgjort ved dom, i almindelighed bør give skadevolderen lej-
lighed til at fremkomme med en udtalelse, før der træffes beslut-
ning om, hvorvidt der skal rejses regreskrav. Hvis regresmyn-
digheden i den forbindelse finder, at det er nødvendigt at vide-
regive fortrolige oplysninger om skadelidte, kan en sådan vide-
regivelse ikke anses for uberettiget efter straffelovens § 152.
Civilstyrelsen overtog regresområdet fra landets politikredse
den 1. januar 2021. Civilstyrelsen fik ved overtagelsen af områ-
det oplyst fra Kammeradvokaten, som fører civile retssager om
regres på vegne af staten, at ca. 85 pct. af alle regressager ender
med en udeblivelsesdom, og at der i udeblivelsesdommene
hvor skadevolder ikke møder og bestrider statens krav
ikke er
behov for at fremlægge al dokumentation for at få en dom for
kravet mod skadevolderen.
På den baggrund
og af hensyn til kun at udlevere de fortrolige
oplysninger om skadelidte, som er nødvendige for at inddrive
Side 3/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm., om at kommentere den pågældende sag, der omtales i artiklen Gerningsmænd kan få udleveret dybt personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 22. maj 2021, og artiklen Gerningsmænd kan få fat i personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 23. maj 2021, til justitsministeren
kravet
valgte styrelsen en to-ledet proces, hvor styrelsen i før-
ste henvendelse til skadevolder præsenterer statens krav og do-
kumentationen i et referatformat, dvs. uden at udlevere konkrete
oplysninger. Styrelsen oplyser f.eks., at grundlaget for kravet er
Erstatningsnævnets afgørelse af xx, lægeerklæring af xx og ud-
talelse af xx fra Patienterstatningen om erhvervsevnetab mv.
Det er således kun i sager, hvor skadevolder anmoder om det, at
der udleveres underliggende dokumentation. Der skal kun udle-
veres de fortrolige oplysninger om skadelidte, som Civilstyrel-
sen vurderer, er nødvendige for at kunne løfte bevisbyrden i en
civil retssag.
3.
I den konkrete sag, der omtales i artiklen, anmodede skade-
volder om dokumentation i regressagen efter Civilstyrelsens
indledende brev, hvor der blev orienteret om, at Erstatningsnæv-
net havde tilkendt skadelidte den maksimale godtgørelse for
svie og smerte. Svie og smerte er godtgørelse for sygedage som
følge af skaden, så længe man undergår en vis form for behand-
ling.
Den samlede regressag er på i alt 621 sider. Herfra blev der ud-
leveret 203 sider til skadevolders advokat, hvoraf de 135 sider
var dom- og retsbøger fra by- og landsrettens behandling af
straffesagen. Civilstyrelsen vurderede således, at der herudover
var i alt 68 sider i regressagen, som var relevante for det kon-
krete krav mod skadevolderen. I de 68 sider blev der undtaget
en række ikke-relevante, herunder fortrolige, oplysninger som
f.eks. skadelidtes cpr.nr., adresse og telefonnummer. Skadevol-
deren søgte efterfølgende aktindsigt i den samlede regressag.
Denne anmodning blev afslået, da de resterende dokumenter og
oplysninger efter Civilstyrelsens vurdering ikke havde betyd-
ning for sagens afgørelse, samt at skadevolders interesse i at få
kendskab til disse oplysninger fandtes at burde vige for afgø-
rende hensyn til private interesser.
[Udskilt til fortroligt bilag]
Som det fremgår ovenfor, har Civilstyrelsen i den konkrete sag
udleveret oplysninger, som ikke i sig selv er fortrolige, men som
burde være undtaget i det materiale, der blev udleveret til ska-
devolders advokat, da oplysningerne ikke er nødvendige for, at
skadevolder kan forholde sig til statens krav. Civilstyrelsen be-
klager, at der i den konkrete sag er blevet udleveret oplysninger,
der burde have været undtaget.
På baggrund af den konkrete sag har Civilstyrelsen ændret sine
interne retningslinjer for behandling af skadevolders (dennes re-
præsentants) anmodninger om dokumentation. Styrelsen vil så-
ledes have et øget fokus på, at der alene udleveres de oplysnin-
ger til skadevolder, som er nødvendige for, at skadevolder kan
Side 4/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm., om at kommentere den pågældende sag, der omtales i artiklen Gerningsmænd kan få udleveret dybt personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 22. maj 2021, og artiklen Gerningsmænd kan få fat i personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 23. maj 2021, til justitsministeren
forholde sig til det rejste krav. Derudover vil styrelsen have fo-
kus på, at visse typer af oplysninger, der ikke i sig selv er for-
trolige, altid undtages. Det gælder bl.a. adresser, e-mailadresser
og telefonnumre på f.eks. fagpersoner og andre bipersoner.
Den konkrete sag har endvidere givet anledning til, at Erstat-
ningsnævnets sekretariat, herunder på Erstatningsnævnets
hjemmeside, har opdateret og uddybet information til skadelidte
om, hvilke oplysninger om skadelidtes forhold, der vil kunne
være nødvendige at udlevere til skadevolderen i forbindelsen
med den efterfølgende behandling af statens regreskrav mod
skadevolderen.
4.
Det fremgår af artiklen, at skadevolderen i den konkrete sag
var meddelt et tilhold mod at kontakte skadelidte.
Civilstyrelsen kan oplyse, at styrelsen ikke automatisk har ad-
gang til oplysninger om polititilhold. Kun i sager, hvor polititil-
holdet fremgår af dombogen, eller hvor skadelidte har givet op-
lysning om polititilholdet til Civilstyrelsen, vil styrelsen have
adgang til oplysning herom. I den konkrete sag modtog Civil-
styrelsen først oplysning om tilholdet i forbindelse med Jyl-
lands-Postens henvendelse om sagen primo maj 2021, og efter
at dokumentation for kravet var sendt til skadevolders advokat
medio februar 2021.
Erstatningsnævnets sekretariat har i den ovenfor nævnte opda-
terede information til skadelidte tilføjet en opfordring til skade-
lidte om at henvende sig til Civilstyrelsen, hvis der er særlige
forhold, som skadelidte ønsker, at Civilstyrelsen skal være op-
mærksom på i forbindelse med behandlingen af regressagen.
Det kan f.eks. være oplysning om, at skadevolder er meddelt et
tilhold mod at kontakte skadelidte.
Det vil imidlertid ikke være en hensigtsmæssig løsning at stille
krav om, at styrelsen skal underrettes automatisk fra politiet om
et polititilhold. En sådan ordning vil kunne medføre, at Civilsty-
relsen vil komme til at modtage oplysninger om tilhold i alt for
mange sager, hvor der ikke er søgt om erstatning efter offerer-
statningsloven og som følge heraf en regressag.
Civilstyrelsen mener endvidere ikke, at det vil være hensigts-
mæssigt, hvis styrelsen i hvert tilfælde skulle forespørge politiet,
om der er et tilhold. Civilstyrelsen vil i stedet fremover, hvis
straffesagens karakter giver anledning hertil, rette henvendelse
til politiet med henblik på at få oplyst, om der eventuelt forelig-
ger et tilhold. Det vil f.eks. kunne være aktuelt, hvis det fremgår
af en sag om vold eller seksualforbrydelse, at der har været et
nu ophørt forhold mellem straffesagens parter, eller i en sag som
den, der er omtalt i artiklen.
Side 5/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm., om at kommentere den pågældende sag, der omtales i artiklen Gerningsmænd kan få udleveret dybt personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 22. maj 2021, og artiklen Gerningsmænd kan få fat i personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 23. maj 2021, til justitsministeren
2.
Jyllands-Postens artikel kaster lys over en ulykkelig sag. Ofre er i en sær-
ligt sårbar situation, og derfor er det helt centralt for mig, at vores retssystem
sætter ofrene og deres behov først. Det er derfor også min klare forventning,
at Civilstyrelsen i videst muligt omfang tager hensyn til ofrene og deres på-
rørende, når Civilstyrelsen varetager sin opgave med at inddrage erstat-
ningskrav hos gerningsmænd. Det gælder selvfølgelig også i den konkrete
sag, hvor det må være dybt krænkende for offeret og offerets nærmeste på-
rørende, at personlige oplysninger udleveres til gerningsmanden.
Som beskrevet i Civilstyrelsens bidrag, bør der i forbindelse med behand-
lingen af regressager udelukkende udleveres de oplysninger til gernings-
manden, der er nødvendige for, at gerningsmanden kan tage stilling til det
krav, der rejses mod vedkommende. Det kan være nødvendigt at udlevere
f.eks. lægelige oplysninger, men det skal selvfølgelig kun ske i det omfang,
det er nødvendigt.
Civilstyrelsen har i forbindelse med behandlingen af den konkrete sag udle-
veret oplysninger til gerningsmanden, som ikke skulle have været udleveret,
fordi de ikke var nødvendige for at tage stilling til kravet. Det er selvsagt
meget beklageligt i så alvorlig en sag.
Sagen har fået Civilstyrelsen til at gennemgå sine retningslinjer og procedu-
rer for udlevering af oplysninger til gerningsmanden for at sikre, at der frem-
over udelukkende udleveres de nødvendige oplysninger, og at offeret bliver
ordentligt informeret om, hvad der kan blive udleveret. Civilstyrelsen vil
samtidig fremover oplyse offeret om, at offeret har mulighed for at indsende
oplysninger til Civilstyrelsen. Det kan være, hvis der er særlige forhold i
sagen, herunder f.eks. oplysninger om tilhold. Civilstyrelsen vil endvidere
fremover selv rette henvendelse til politiet med henblik på at få oplysning
om eventuelle polititilhold, hvis sagens omstændigheder giver anledning til
det.
Jeg kan i øvrigt ud fra omtalen af sagen forstå, at sagen er blevet anmeldt til
politiet og Datatilsynet for overtrædelse af databeskyttelsesreglerne. Jeg vil
derfor afvente afslutningen af disse sager og på baggrund heraf overveje,
om sagen giver anledning til yderligere handling.
Side 6/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm., om at kommentere den pågældende sag, der omtales i artiklen Gerningsmænd kan få udleveret dybt personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 22. maj 2021, og artiklen Gerningsmænd kan få fat i personlige oplysninger om ofre, Jyllands-Posten.dk, den 23. maj 2021, til justitsministeren
Det bemærkes, at det notat, som Civilstyrelsen henviser til i sit bidrag, er
vedlagt besvarelsen.
Side 7/7