Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2415961_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. juni 2021
Økonomikontoret
Helene Stjernholm Nilas
2021-0030-6110
1998455
Besvarelse af spørgsmål nr. 1147 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1147 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. maj 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1147: Spm. om ministeren vil opliste de administrative opgaver, der udføres af det vagthavende basispersonale på Pension Avedøre, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1147 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren opliste de administrative opgaver, der udføres
af det vagthavende basispersonale på Pension Avedøre?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen
af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen
Sjælland.
Kriminalforsorgen Sjælland har oplyst, at hovedparten af de ad-
ministrative opgaver på pension Avedøre varetages af enheds-
chefen på pensionen.
Områdekontoret i Ringsted understøtter og varetager derudover
en lang række opgaver for pensionen, fx økonomi, HR og juri-
diske opgaver. Endelig har KIF Roskilde i en periode stillet en
administrativ medarbejder til rådighed 5-6 timer hver 14. dag til
at være behjælpelig med visse økonomiopgaver.
Det er ikke muligt at udarbejde en udtømmende liste over,
hvilke administrative opgaver der varetages af det vagthavende
personale, da der ikke foreligger en præcis beskrivelse af, hvad
der kan betegnes som administrative opgaver. Kriminalforsor-
gen Sjælland har oplyst, at det fortsat må forventes, at det vagt-
havende personale på pensionen løser administrative opgaver i
lighed med de opgaver, personalet på landets fængsler løser. Det
er nødvendigt af hensyn til behovet for sagsbehandling vedrø-
rende pensionens beboere, eksempelvis besvarelser af henven-
delser til beboerne og besøg af pårørende med mere. Af øvrige
administrative opgaver kan nævnes udfærdigelse af regninger,
opkrævning af husleje, indkøb af dagligvarer og bestilling og
modtagelse af kontanter hos Loomis (kontanthåndteringsfirma).
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan henholde sig til udtalel-
sen fra Kriminalforsorgen Sjælland og har ikke yderligere at til-
føje til besvarelsen af spørgsmålet.”
Side 2/2