Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2416852_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
17. juni 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Karen Fowler Lund
Sagsnr.: 2021-0030-6079
Dok.:
1994033
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1138 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1138 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. maj 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1138: Spm. om sagsbehandlingstiden såvel efterforskningsdelen som sagsbehandlingstiden ved anklagemyndigheden for så vidt angår sager vedr. straffelovens kapitel 19, samt om den nuværende sagsbehandlingstid vil være i strid med EMRK art. 6 om retfærdig og offentlig rettergang indenfor rimelig frist, til justitsministeren
2416852_0002.png
Spørgsmål nr. 1138 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om sagsbehandlingstiden såvel ef-
terforskningsdelen som sagsbehandlingstiden ved anklagemyn-
digheden for så vidt angår sager vedr. straffelovens kapitel 19,
samt om den nuværende sagsbehandlingstid vil være i strid med
EMRK art. 6 om retfærdig og offentlig rettergang inden for ri-
melig frist, endvidere ligeså med EU-charterets art. 47? I givet
fald sagsbehandlingstiden ikke anses at være i strid med EMRK
art. 6 eller EU-charterets art. 47, hvad kan i forhold til tidsram-
men fra anmeldelse til afslutning på sagsbehandlingstiden ved
anklagemyndigheden anses for ret og rimeligt inden for gæl-
dende ret?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet truk-
ket data fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) over sagsbe-
handlingstiderne vedrørende sager om straffelovens kapitel 19
(§§ 171-179) fordelt på sagstrinnene anmeldelse til sigtelse, sig-
telse til afgørelse af tiltalespørgsmålet samt tiltale til dom i peri-
oden fra den 1. januar 2016 til 29. maj 2021, jf. tabel 1-3 nedenfor.
Tabel 1. Sagsbehandlingstid fra anmeldelse til sigtelse, fordelt på sigtelsesår
År
Gennemsnit
antal dage
2016
210,5
2017
132,2
2018
204,4
2019
175,9
2020
229,0
2021
175,9
Tabel 2. Sagsbehandlingstid fra sigtelse til afgørelse af tiltalespørgsmål, fordelt på år for
afgørelse af tiltalespørgsmål
År
Gennemsnit
antal dage
2016
120,7
2017
136,5
2018
191,8
2019
209,9
2020
257,9
2021
220,3
Tabel 3. Sagsbehandlingstid fra tiltale til dom, fordelt på afgørelsesår
År
Gennemsnit
antal dage
2016
194,8
2017
213,4
2018
255,3
2019
261,9
2020
232,9
2021
193,9
Bemærkninger til tabel 1-3:
Side 2/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1138: Spm. om sagsbehandlingstiden såvel efterforskningsdelen som sagsbehandlingstiden ved anklagemyndigheden for så vidt angår sager vedr. straffelovens kapitel 19, samt om den nuværende sagsbehandlingstid vil være i strid med EMRK art. 6 om retfærdig og offentlig rettergang indenfor rimelig frist, til justitsministeren
Opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikker-
hed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og
ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørel-
sen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af
tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der
f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Sagstrinnet ’sigtelse til afgørelse af tiltalespørgsmål’ omfatter
sigtelse til tiltale med retsmøde/tiltale uden retsmøde/udenretlige
bøder/øvrige afgørelser (herunder bl.a. påtaleopgivelser og tilta-
lefrafald).
”Dom” er opgjort
efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan
være anket i mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendig-
vis endelige.
Data er opdateret den 29. maj 2021.”
2.
Det fremgår bl.a. af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) artikel 6, stk. 1, at enhver har ret til en retfærdig rettergang inden
en rimelig tid i bl.a. straffesager. Det følger desuden af EMRK artikel 13, at
enhver, hvis rettigheder og friheder efter EMRK er blevet krænket, skal have
adgang til effektive retsmidler.
Beregningen af den relevante periode, der skal tages i betragtning ved be-
dømmelsen af sagsbehandlingstiden i straffesager efter EMRK, begynder på
det tidspunkt, hvor der foreligger en anklage for en forbrydelse. Domstolen
har defineret begrebet
”anklage” som en officiel tilkendegivelse over for en
person fra en dertil kompetent myndighed, der indeholder en beskyldning
om, at vedkommende har begået en strafbar handling. Fristen vil alminde-
ligvis begynde at løbe fra det tidspunkt, hvor klager anholdes, afhøres som
sigtet, eller hvor der rejses tiltale. Den relevante periode slutter, når der fo-
religger en endelig afgørelse af anklagen eller strafforfølgning afbrydes, jf.
Jon F. Kjølbro, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention for prakti-
kere, 5. udgave (2020), side 789 ff.
Ved vurderingen af, om den tidsmæssige udstrækning af sagen er forenelig
med kravet om rettergang inden for en ”rimelig frist”, foretages en konkret
vurdering af sagens faktiske omstændigheder. Det kan udledes af Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstols (Domstolen) praksis, at der ved vur-
deringen af sagsbehandlingstidens rimelighed navnlig inddrages kriterierne
Side 3/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1138: Spm. om sagsbehandlingstiden såvel efterforskningsdelen som sagsbehandlingstiden ved anklagemyndigheden for så vidt angår sager vedr. straffelovens kapitel 19, samt om den nuværende sagsbehandlingstid vil være i strid med EMRK art. 6 om retfærdig og offentlig rettergang indenfor rimelig frist, til justitsministeren
sagens kompleksitet, parternes adfærd og de relevante myndigheders ad-
færd, herunder navnlig domstolenes. Ved vurderingen af myndighedernes
adfærd lægges vægt på sagens betydning for klager. Endelig beror vurderin-
gen på en helhedsbedømmelse af sagen, jf. Jon F. Kjølbro, a.st., side 797.
Der kan ikke opstilles faste grænser for, hvad der forstås ved en ”rimelig
frist”
efter EMRK artikel 6. Det vil afhænge af en samlet bedømmelse af
sagens konkrete omstændigheder, hvorvidt sagsbehandlingstiden må anses
for at være rimelig ud fra en vurdering af ovenstående momenter.
Domstolen har fastslået, at der i forbindelse med en krænkelse af artikel 6,
stk. 1, som følge af lang sagsbehandlingstid skal være adgang til et effektivt
retsmiddel, jf. EMRK artikel 13, der skal forhindre eller standse krænkelsen
eller tilkende passende kompensation for den allerede skete krænkelse, jf.
Jon F. Kjølbro, a.st., side 1262.
3.
For så vidt angår
EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder
(Chartret)
bemærkes det, at Chartrets artikel 47 bl.a. fastslår retten til en retfærdig ret-
tergang inden for en rimelig frist. Det følger endvidere af artikel 47, stk. 1,
at enhver, hvis rettigheder og friheder som sikret af EU-retten er blevet
krænket, skal have adgang til effektive retsmidler for en domstol under over-
holdelse af de betingelser, der er fastsat i denne artikel. Det følger endvidere
af artikel 47, stk. 2, 1. pkt., at enhver har ret til en retfærdig og offentlig
rettergang inden en rimelig frist for en uafhængig og upartisk domstol, der
forudgående er oprettet ved lov.
Det fremgår af de forklarende bemærkninger til Chartrets artikel 47, at be-
stemmelsens stk. 1 er baseret på EMRK artikel 13, og at bestemmelsens stk.
2 svarer til EMRK artikel 6. Det følger endvidere af Chartrets artikel 52, stk.
3, 1. pkt., at i det omfang Chartret indeholder rettigheder svarende til dem,
der er sikret ved EMRK, har de samme betydning og omfang som i konven-
tionen.
Om Chartrets anvendelsesområde hedder det i Chartrets artikel 51, stk. 1, at
det foruden Unionens institutioner mv. er rettet til medlemsstaterne, dog kun
når de gennemfører EU-retten. EU-Domstolen har fastslået, at dette led i
bestemmelsen skal forstås i overensstemmelse med EU-Domstolens faste
praksis, hvorefter de grundlæggende rettigheder, der er sikret ved Unionens
retsorden, kan anvendes i alle situationer, der reguleres af EU-retten, men
Side 4/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1138: Spm. om sagsbehandlingstiden såvel efterforskningsdelen som sagsbehandlingstiden ved anklagemyndigheden for så vidt angår sager vedr. straffelovens kapitel 19, samt om den nuværende sagsbehandlingstid vil være i strid med EMRK art. 6 om retfærdig og offentlig rettergang indenfor rimelig frist, til justitsministeren
2416852_0005.png
ikke uden for sådanne situationer, jf. herved f.eks. sag C-617/10,
Åklageren
mod Hans Åkerberg Fransson,
pr. 19.
4.
Det følger af straffelovens § 82, nr. 13, at det ved straffens fastsættelse i
almindelighed skal indgå som en formildende omstændighed, at straffesa-
gen mod gerningsmanden ikke er afgjort inden for en rimelig tid, uden at
det kan bebrejdes gerningsmanden, jf. bl.a. EMRK artikel 6, stk. 1, 1. pkt.
Rigsadvokaten har i henholdsvis 2019 og 2020 udarbejdet redegørelser om
anvendelse af straffelovens § 82, nr. 13, som er oversendt til Folketingets
Retsudvalg, jf. bilag 2 og 3 til brev af 20. maj 2020 (Alm. del - bilag 411).
Af bilaget til redegørelsen af 22. januar 2020 er bl.a. følgende afgørelser,
som vedrører overtrædelser af straffelovens kapitel 19, refereret:
”Retten
i Holbæks dom af 14. november 2019
Formildelse, jf. straffelovens § 82, nr. 13.
Overtrædelse af straffeloven, bedrageri og dokumentfalsk.
Sagsbehandlingstid fra gerningstidspunkt til domfældelse: ca.
1.308 dage.
Byretten idømte tiltalte 4 måneders betinget fængsel. Retten lagde
ved strafudmålingen bl.a. vægt på, at forholdene var begået ca.
3�½ år før dommen, uden at den lange sagsbehandlingstid kunne
tilskrives tiltaltes forhold.
(…)
Retten i Århus’ dom af 29. august 2019
Formildelse, jf. straffelovens § 82, nr. 13 og nr. 14.
Overtrædelse af straffeloven, bedrageri, dokumentfalsk mm.
Sagsbehandlingstid fra gerningstidspunkt til domfældelse: 1.026
dage.
Byretten fastsatte straffen til fængsel i 6 måneder samt en tillægs-
bøde på 4.500 kr. for diverse færdselslovsovertrædelser. Retten
anførte vedrørende straffens udmåling, at 4 måneder af straffen
ikke skulle fuldbyrdes bl.a. med henvisning til forholdenes alder
og den lange sagsbehandlingstid, der efter det oplyste ikke kunne
tilskrives tiltalte. Anklagemyndigheden havde nedlagt påstand
om ubetinget fængselsstraf.”
Herudover kan Justitsministeriet henvise til Østre Landsrets dom af 26. fe-
bruar 2016 i (offentliggjort af SKAT som SKM 2016.398.ØLR). I sagen var
Side 5/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1138: Spm. om sagsbehandlingstiden såvel efterforskningsdelen som sagsbehandlingstiden ved anklagemyndigheden for så vidt angår sager vedr. straffelovens kapitel 19, samt om den nuværende sagsbehandlingstid vil være i strid med EMRK art. 6 om retfærdig og offentlig rettergang indenfor rimelig frist, til justitsministeren
der ud over skattesvig rejst tiltalte for dokumentfalsk af særlig grov karakter
ved, at tiltalte bl.a. i 2006 og 2008 havde anvendt falske fakturaer over for
SKAT. Der blev rejst tiltale i april 2014. Tiltalte blev idømt en bøde på
260.000 kr. samt fængsel i 6 måneder. Fængselsstraffen blev af landsretten
gjort betinget med henvisning til, at sagsbehandlingstiden forud for sagens
fremsendelse til byretten, henset til forholdenes afgrænsede karakter, i væ-
sentligt omfang havde oversteget det rimelige. Landsretten henviste til, at
dette gælder, selv om der ikke måtte foreligge en krænkelse af EMRK arti-
kel 6, stk. 1.
Med aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 er
aftaleparterne blevet enige om at begrænse strafnedsættelse grundet lang
sagsbehandlingstid mest muligt inden for rammerne af EMRK.
Endvidere fremgår det af aftalen, at der derfor gennemføres en ændring af
straffeloven, så muligheden for strafnedsættelse på grund af lang sagsbe-
handlingstid, jf. straffelovens § 82, nr. 13, begrænses. Regeringen vil senere
i år fremsætte et lovforslag, der indebærer, at der alene skal ske strafnedsæt-
telse, i det omfang det er påkrævet efter EMRK.
Side 6/6