Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2421278_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. maj 2021
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2021-0035-0222
1973459
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AY
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål AY:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren har overholdt sin
sandhedspligt over for Folketinget ved samrådet den 6. septem-
ber 2019 om syrienkrigere med dansk statsborgerskab, herunder
bedes ministeren redegøre for følgende:
-
hvorfor ministeren ikke indviede Folketinget i hans viden
på det pågældende tidspunkt?
-
mener ministeren selv, at han har givet Folketinget til-
strækkelig information, herunder om ministerens svar un-
der samrådet den 6. september 2019 har været retvisende,
dækkende og ikke urimeligt mangelfuldt?
-
om ministeransvarsloven er overholdt i denne situation?
Der henvises til artiklen: ”Afsløring: Hækkerup skjulte central
PET-vurdering om børn i Syrien”, Ekstra Bladet, den 18. april
2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Side 1/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og tak for ordet.
Jeg vil indledningsvis redegøre for, hvornår og hvordan
jeg blev orienteret om PET’s vurdering af, at der er en
radikaliseringsrisiko forbundet med ophold i lejrene i det
nordøstlige Syrien, herunder for mindreårige. Herefter
vil jeg komme ind på samrådet i september 2019.
[Orientering om PET’s vurdering]
PET’s vurdering af situationen i Syrien vedrørende bør-
nene i lejrene, herunder risikoen for radikalisering af bør-
nene, tilgik mig som en del af det omfattende materiale
fra Justitsministeriet, jeg modtog til min baggrundsinfor-
mation, da jeg tiltrådte som justitsminister i slutningen af
juni 2019.
I dette materiale indgik bl.a. en klassificeret notits fra
PET vedrørende børn af danske fremmedkrigere.
Da notitsen er klassificeret, kan jeg ikke gå nærmere ind
i selve indholdet. Men jeg kan dog oplyse, at notitsen in-
deholdt generel baggrundsinformation om PET’s kend-
Side 2/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
skab til og vurdering af børnene i konfliktzonen og lej-
rene. I den forbindelse indgik altså også PET’s vurdering
af, at der er en radikaliseringsrisiko forbundet med op-
hold i lejrene, herunder for mindreårige.
PET’s vurdering af radikaliseringsrisikoen indgik også i
en regeringssag til brug for drøftelser, som regeringen
havde i sommeren 2019 om situationen i Syrien og om
regeringens holdning til fremmedkrigere.
Derudover fremgik vurderingen af mit beredskabskata-
log til samrådet den 6. september 2019 som sidste sæt-
ning på side 32 ud af 42.
PET har vedrørende vurderingen til brug for nærværende
samråd oplyst
(og nu citerer jeg):
”PET’s vurdering i sommeren 2019 af, at risikoen for indok-
trinering og påvirkning hos børn som udgangspunkt forøges,
jo længere tid børnene opholder sig i et radikaliseret miljø,
var ikke udtryk for en substansmæssig ændret vurdering af
situationen, men skal ses i forlængelse af PET’s hidtidige
vurdering – som bl.a. genfindes i Vurderingen af Terrortrus-
len mod Danmark (VTD) fra 2018 – som peger på, at ophold
i konfliktområdet kan medføre radikaliserende påvirkning,
Side 3/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
der kan have betydning for den mulige trussel, som den en-
kelte udgør ved eventuel tilbagevenden til Danmark, hvilket
også gør sig gældende for mindreårige.”
(Citat slut).
Vurderingen blev da heller ikke i sommeren 2019 præ-
senteret for mig eller for regeringen som noget nyt.
Som jeg også har udtalt til pressen, hæftede jeg mig ikke
særskilt ved oplysningerne om, at PET vurderede, at op-
hold i lejrene medfører en risiko for radikalisering, og at
risikoen som udgangspunkt forøges, jo længere tid bør-
nene opholder sig i et radikaliseret miljø.
Det skyldes formentlig, at det var almindelig kendt i den
offentlige debat, at der var en radikaliseringsrisiko for-
bundet med ophold i lejrene, ligesom det lå i forlængelse
af PET’s Vurdering af Terrortruslen mod Danmark fra
2018, at der var en risiko for radikalisering forbundet
med ophold i konfliktzonen.
Og som sagt blev det ikke præsenteret for mig som en ny
oplysning.
Side 4/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
Det forhold, at der er en radikaliseringsrisiko forbundet
med ophold i lejrene, herunder i forhold til børn, har i
min tid som justitsminister således udgjort en del af
bagtæppet for den diskussion, der har været om håndte-
ring af personer udrejst til konfliktzonen.
[Samrådet den 6. september 2019]
Hvis jeg så vender mig mod samrådet den 6. september
2019, så drejede det samråd sig om regeringens holdning
til syrienskrigere med dansk statsborgerskab.
Derudover omhandlede samrådet de konkrete omstæn-
digheder omkring den proces, som førte til evakueringen
af den dengang 13-årige dreng fra Syrien til Danmark.
Samrådet handlede bl.a. om regeringens linje over for
fremmedkrigere. Og det, jeg sagde på samrådet vedrø-
rende den daværende Vurdering af Terrortruslen mod
Danmark fra 2018, relaterede sig til de voksne fremmed-
krigere. Ikke børnene.
I den forbindelse gav udenrigsministeren og jeg udtryk
for, at regeringens politiske linje over for de voksne
fremmedkrigere er, at de er uønskede i Danmark, at de
Side 5/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
har forrådt Danmark, og at de må tage konsekvensen af
deres valg og blive væk.
I forhold til børnene var og er det regeringens opfattelse,
at børn af fremmedkrigere er i en situation, som deres
forældre har skabt, og som deres forældre som udgangs-
punkt må tage ansvaret for.
Det ændrer ikke på, at regeringen gerne vil gøre noget for
at hjælpe børnene, og derfor er jeg også glad for, at rege-
ringen sammen med et bredt flertal i Folketinget har ned-
sat en hurtigt arbejdende task force, der skal afdække, om
evakuering af de danske børn uden deres forældre vil
kunne gennemføres på baggrund af en individuel vurde-
ring, på en sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde og inden
for rammerne af Danmarks konventionsmæssige forplig-
telser. Herudover skal task forcen udarbejde konkrete
modeller for evakuering og tage relevante skridt til for-
beredelse af evakueringer.
Målet med arbejdet er, at børn af danske forældre kan
komme til Danmark hurtigst muligt.
Situationen i lejrene, herunder forholdenes betydning for
børnene, har som sagt fra begyndelsen af min tid som ju-
Side 6/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
2421278_0007.png
stitsminister udgjort en del af bagtæppet for den diskus-
sion, der har været om fremmedkriger-sagerne.
Og det var jo også en præmis, som flere af medlemmerne
af udvalget selv nævnte under samrådet i september
2019.
[F.eks. nævnte Martin Lidegaard på samrådet, at risikoen
for radikalisering af børn bliver større, for hver måned
der går.]
Og som sagt var det da også i efteråret 2019 alment
kendt, at forholdene i lejrene var dårlige, og at børnenes
ophold i lejrene bl.a. var forbundet med en radikalise-
ringsrisiko.
Det var ikke noget, jeg betvivlede rigtigheden af på sam-
rådet eller efterfølgende, eller som jeg i øvrigt opfattede
som et stridspunkt. Regeringen har på intet tidspunkt gi-
vet udtryk for eller handlet ud fra en opfattelse af, at lej-
rene var et godt sted at være for børn.
Og oplysningen om, at også PET vurderede, at risikoen
for radikalisering og påvirkning som udgangspunkt for-
øges, jo længere tid børnene opholder sig i et radikalise-
Side 7/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
2421278_0008.png
ret miljø, mener jeg da heller ikke var central for samrå-
det den 6. september 2019. Der var da heller ikke nogen,
der under samrådet spurgte ind til, hvordan PET vurde-
rede radikaliseringsrisikoen for børn i lejrene.
[Forholdet til ministeransvarlighedsloven]
Og så vil jeg afslutningsvis sige et par ord om ministe-
ransvarlighedsloven.
Det følger af ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2,
bl.a. at en minister ikke under Folketingets behandling af
en sag må fortie oplysninger, der er af væsentlig betyd-
ning for tingets bedømmelse af sagen.
Som jeg allerede har redegjort for, hæftede jeg mig ikke
særskilt ved PET’s vurdering af, at risikoen for radikali-
sering og påvirkning som udgangspunkt forøges, jo læn-
gere tid børnene opholder sig i et radikaliseret miljø.
Desuden blev jeg ikke spurgt om, hvordan PET vurde-
rede situationen i lejrene, herunder for børn, på samrådet.
På den baggrund var det ikke i strid med ministeransvar-
lighedsloven, at det ikke på samrådet blev nævnt,
at også PET vurderer, at der er en risiko for radikalise-
Side 8/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om ministeren på intet tidspunkt, efter samrådet den 6. september 2019 og frem til at PET’s trusselsvurdering blev offentliggjort den 20. marts 2020, overvejede, om det kunne være relevant at delagtiggøre Retsudvalget i de væsentlige oplysninger fra PET om radikaliseringsrisikoen af mindreårige, der opholder sig i lejrene, til justitsministeren
ring forbundet med ophold i lejrene, herunder for min-
dreårige.
[Afslutning]
Det var det rent retlige. Men jeg anerkender selvfølgelig,
at man politisk kan have den opfattelse, at det havde væ-
ret relevant at nævne oplysningen under samrådet. Det
forstår jeg, og det anerkender jeg.
Tak for ordet.
Side 9/9