Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2415134_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
14. juni 2021
Kontor:
Koncernstyringskontoret
Sagsbeh: Alexander Kramer Jakob-
sen
Sagsnr.: 2021-0030-6051
Dok.:
2011087
Besvarelse af spørgsmål nr. 1111 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1111 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. maj 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Morten Eidner
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1111: Spm. om en revisorundersøgelse, hvor politiets manglende overholdelse af udbudsreglerne blev undersøgt, til justitsministeren
2415134_0002.png
Spørgsmål nr. 1111 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I februar 2018 lavede revisionsselskabet PwC en revisorunder-
søgelse, hvor politiets manglende overholdelse af udbudsreg-
lerne blev undersøgt. Af undersøgelsen fremgår det, at politiet
(alle politikredse, Grønlands Politi, Færøernes politi, PET og
Rigspolitiet) har haft opgaver hos eet tømrer- og snedkerfirma
for i alt 61,1 millioner kroner i perioden 2013 til 2016. Kan mi-
nisteren på den baggrund redegøre for, hvor meget politiet (alle
politikredse, Grønlands Politi, Færøernes politi, PET og Rigs-
politiet) samlet set har haft opgaver hos firmaet for i perioden
2015 til og med 2020? Beløbene skal være fordelt på hver enkelt
år. Kan ministeren endvidere redegøre for, hvorvidt opgaverne
til firmaet har været i udbud - særligt efter at politiet efter en
intern analyse i marts 2017 blev opmærksom på, at der var pro-
blemer med at løfte netop udbudspligten?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet og Politiets Efterretningstjeneste. Rigspolitiet har
oplyst følgende:
”Rigspolitiets bidrag til besvarelsen vedrører Rigspolitiet og po-
litikredsenes forbrug (inkl. Grønland og Færøerne).
Rigspolitiet antager, at der ved ”eet tømrer og snedkerfirma”
henvises til JCB Tømrer & Snedker ApS, jf. PwC-rapportens
pkt. 4.25, s. 18.
Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet og kredsene tilsammen
har haft opgaver hos JCB Tømrer & Snedker ApS (cvr. nr.
28853548) for i alt 10,1 mio. kr. i perioden 2015-2020, fordelt
som følger:
2015
2016
2017
2018
2019
1.976.945 1.122.006
3.038.788
469.801 265.650 254.320 253.750
23.136
846.306
123.335
28.013 1.641.498
3.293.052 1.387.656 377.655 3.320.551 1.664.634
2020
Hovedtotal
8.900
6.146.639
12.425
1.279.082
2.639.152
73.355
73.355
94.680 10.138.229
Københavns Politi
Nordjyllands Politi
Rigspolitiet
Østjyllands Politi
Hovedtotal
* Politikredse der ikke fremgår af oversigten, har ikke haft opgaver hos JCB Tømrer & Snedker ApS
i perioden
I forhold til en vurdering af om udbudsreglerne har været fulgt,
gør Rigspolitiet indledningsvis opmærksom på, at der ikke er en
central koordinering og styring, og dermed heller ikke en central
aftale på tværs af Rigspolitiet og politikredsene, på de ydelser,
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1111: Spm. om en revisorundersøgelse, hvor politiets manglende overholdelse af udbudsreglerne blev undersøgt, til justitsministeren
2415134_0003.png
som JCB Tømrer & Snedker ApS leverer (håndværksydelser).
Det betyder, at hhv. Rigspolitiet, PET og de enkelte kredse skal
betragtes som selvstændige decentrale enheder iht. udbudslo-
vens § 31, stk. 2, når det vurderes, om indkøbet er udbudsplig-
tigt. Det er grunden til, at forbruget er opgjort for enkelte enhe-
der.
De ydelser, som JCB Tømrer & Snedker ApS leverer, vil som
altovervejende hovedregel være bygge- og anlægsarbejder, der
er omfattet af reglerne i tilbudsloven.
I henhold til tilbudsloven gælder følgende tærskelværdier (alle
værdier er ekskl. moms):
Ved kontrakter med en værdi på
op til 300.000 kr.
skal
der indhentes underhåndsbud fra én enkelt tilbudsgiver.
Ved kontrakter med en værdi
mellem 300.000 kr. og 3
mio. kr.
skal der indhentes underhåndsbud fra mindst to
og højest tre tilbudsgivere.
Ved kontrakter med en værdi mellem
3 mio. kr. og ud-
budslovens tærskelværdi for bygge- og anlægskon-
trakter (ca. 40 mio. kr.
1
)
skal der gennemføres en lici-
tation
2
i henhold til tilbudslovens regler.
Ved kontrakter
over udbudslovens tærskelværdi for
bygge- og anlægskontrakter (ca. 40 mio. kr.)
skal der
gennemføres udbud i henhold til reglerne i udbudsloven.
Det er som udgangspunkt den enkelte kontrakt, og dermed den
enkelte opgave, der er genstand for vurderingen op imod tær-
skelværdien, medmindre der er forhold, der taler for at flere kon-
trakter/opgaver bør anskues samlet.
Rigspolitiet har med afsæt i ovenstående foretaget en gennem-
gang af, om de enkelte opgaver er blevet indkøbt i henhold til
reglerne i tilbudsloven. Rigspolitiet har til brug for besvarelsen
indhentet udtalelser fra hhv. Københavns og Nordjyllands Po-
liti.
For Nordjyllands Politis vedkommende dækker forbruget over
ét større projekt om indretning af ny udlændingeafdeling i 2015-
2016 til i alt 246.878 kr., samt en række mindre opgaver, hvor
enkeltstående reparationsudgifter tilknyttet Politigården i Aal-
borg har udgjort den største del. Ingen opgaver i Nordjyllands
Politi har i perioden været over tærskelværdien for, hvornår der
skal indhentes flere tilbud. Nordjyllands Politi vurderer, at de
gældende indkøbsregler har været fulgt.
1
2
Tærskelværdierne for udbud reguleres hvert andet år op imod Euro-kursen.
Licitation er en nationalt reguleret proces for udbud af bygge- og anlægsarbejder, der gælder op til
tærskelværdierne for, hvornår EU’s udbudsregler træder i kraft.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1111: Spm. om en revisorundersøgelse, hvor politiets manglende overholdelse af udbudsreglerne blev undersøgt, til justitsministeren
For Københavns Politis vedkommende dækker forbruget i
2015-2016 over tre sikringsopgaver, hvor man øgede sikkerhe-
den i politiekspeditionerne på Københavns hovedbanegård, Po-
litigården og i Københavns lufthavn. To af opgaverne var over
tærskelværdien for, hvornår der skal indhentes to tilbud, men
der blev imidlertid kun indhentet ét tilbud på hver opgave, idet
det som følge af den sikkerhedsmæssige situation i Europa, an-
grebet på Krudttønden i København og en forhøjelse af bered-
skabsniveauet var nødvendigt med kort varsel at foretage yder-
ligere sikring af tre lokationer i politikredsen, hvortil der var of-
fentlig adgang. Tilbudslovens regler for indhentning af mini-
mum to tilbud har således ikke været fulgt i 2015 og 2016 for så
vidt angår sikringsopgaverne på Københavns hovedbanegård og
Københavns lufthavn, i alt ca. 3 mio. kr. Tilbuddene blev dog
vurderet konkurrencedygtige i forhold til markedet i samarbejde
med en ekstern arkitektrådgiver samt ud fra politikredsens erfa-
ringer med andre leverandører.
I 2018 indgik og etablerede Københavns Politi et lejemål til la-
ger og arkiv i Lynge, hvor JC Bundgaard Holding ApS er udle-
jer. JCB Tømrer & Snedker ApS og JC Bundgaard Holding ApS
har samme ejerkreds. Lejemålet blev indgået efter en markeds-
afdækning i samarbejde med Bygningsstyrelsen, hvor flere leje-
mål blev besigtiget. I forbindelse med kontraktforhandlingerne
vedrørende lejemålet blev det aftalt, at udlejer skulle udføre en
række særindretninger, hvor nogle finansieres via huslejen og
andre betales umiddelbart (kontantfinansieres) af Københavns
Politi efter regning. Bygningsstyrelsen har indgået lejeaftalen
inklusive de aftalte tilpasninger af lejemålet. Det er således Byg-
ningsstyrelsen, der har haft ansvaret for, at gældende regler er
fulgt for så vidt angår lejeaftalen og de deri aftalte tilpasninger.
Ud over de aftalte tilpasninger har Københavns Politi løbende
fået udført en række mindre tilpasninger af lejemålet, eksempel-
vis etablering af ekstra stikkontakter, etablering af læskur og fi-
berinstallation fra krydsfelt. Ingen af opgaverne har været over
tærskelværdien for, hvornår der skal indhentes flere tilbud.
For Rigspolitiets vedkommende dækker forbruget over fire se-
parate projekter: ombygning af kontorareal på Polititorvet i
2015, byggearbejde på Artillerivej i 2017-2018, samt tilpasning
af lejemål til kontrol- og styregruppen i Teledatasagen i hhv.
Sct. Annæ Palæ og Philip de Langes Palæ i 2019-2020. Rigspo-
litiet vurderer, at alle projekter er indkøbt under hensyntagen til
tilbudslovens regler.
For Østjyllands Politis vedkommende vurderer Rigspolitiet, at
tærskelværdierne i tilbudsloven har været fulgt, da det samlede
forbrug er under tærskelværdien for, hvornår der skal indhentes
flere tilbud.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1111: Spm. om en revisorundersøgelse, hvor politiets manglende overholdelse af udbudsreglerne blev undersøgt, til justitsministeren
Samlet set konkluderer Rigspolitiet, at ingen opgaver i politi-
kredsene og Rigspolitiet i perioden har været udbudspligtige iht.
udbudslovens regler, men at indkøbene har skullet følge reg-
lerne i tilbudsloven. Tilbudslovens regler om indhentning af mi-
nimum to og maksimum tre tilbud har dog ikke været fulgt i
2015/2016 i Københavns Politi i forbindelse med sikring af po-
litiekspeditioner på Københavns hovedbanegård og i Køben-
havns lufthavn, derudover skulle Københavns Politi, i forbin-
delse med yderligere tilpasninger af nyt lejemål i Lynge, have
rettet henvendelse til Bygningsstyrelsen eller indhentet flere til-
bud iht. tilbudslovens regler Alle øvrige opgaver vurderes at
være indkøbt i overensstemmelse med gældende regler.
Det bemærkes afslutningsvis, at Rigspolitiet siden 2017 har gen-
nemført en række tiltag for at professionalisere indkøbsområdet
på tværs af hele politiet. Tiltagene har været forankret i pro-
grammet
”Fremtidens indkøb.
Der henvises i den forbindelse til
REU 2019-20
Alm. del bilag 66 ”Status på tiltag til at sikre over-
holdelse af udbudsreglerne i politiet.”
PET har oplyst følgende:
”PET
kan ikke inden for rammerne af et folketingsspørgsmål
bidrage med oplysninger om PET’s
eventuelle andel af politiets
(alle politikredse, Grønlands Politi, Færøernes Politi, PET og
Rigspolitiet) anvendelse af den konkrete leverandør. Dette skyl-
des, at en generel be-
eller afkræftelse fra PET’s side af, om PET
har anvendt en konkret leverandør eller oplysninger om omfan-
get af eventuelle arbejdsopgaver, er oplysninger, der i sig selv
eller ved sammenstilling med andre oplysninger vil kunne bi-
drage til at afdække PET’s arbejdsmetoder, kapacitet og kapa-
bilitet. Oplysningerne vil ligeledes kunne udnyttes af personer
uden for PET, der har en interesse i at få uberettiget indsigt i
oplysninger, som en leverandør måtte have fået indsigt i, som
led i udførelse af en arbejdsopgave. En udbredelse af sådanne
oplysninger vil således kunne skade statens sikkerhed.
PET kan tilsvarende ikke inden for rammerne af et folketings-
spørgsmål be- eller afkræfte, hvorvidt opgaver til en konkret le-
verandør har været i udbud.
PET kan generelt oplyse, at PET som offentlig ordregiver som
udgangspunkt er forpligtet til at foretage udbud af tjenesteydel-
ser, herunder enterpriseopgaver, efter det udbudsretlige regel-
grundlag.
Henset til PET’s formål, opgaveportefølje og arbejdsmetoder vil
indkøb af visse tjenesteydelser kunne undtages fra udbud, jf.
undtagelsesbestemmelserne i forsvars- og sikkerhedsdirekti-
vet.”
Side 5/5