Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2413886_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2021
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2021-0030-6022
1983822
Besvarelse af spørgsmål nr. 1091 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1091 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. maj 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1091: Spm., om ministeren vil ændre reglerne på området, idet der henvises til artiklen “Politiets efterlysning var ulovlig fra ekstrabladet.dk den 12. maj 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1091 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeren vil ændre reglerne
på området, idet der henvises
til artiklen “Politiets efterlysning
var ulovlig” fra ekstrabladet.dk den 12. maj 2021?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet an-
modet Statsadvokaten i København om en udtalelse. Statsadvo-
katen i København har for så vidt angår retsgrundlaget for efter-
lysning af en identificeret sigtet bemærket følgende:
”1.
I forbindelse med efterforskningen af en sag vedrørende
flere voldtægter, som blev varetaget af Københavns Politi, an-
modede politikredsen om byrettens kendelse til i medfør af rets-
plejelovens § 818, stk. 2, at udsende en pressemeddelelse ved-
rørende efterlysning af mulige ofre i forbindelse med sagen og
til at offentliggøre et fotografi af den sigtede i sagen. Ved ken-
delse af 19. januar 2021 afslog Københavns Byret anklagemyn-
dighedens begæring, idet retten bemærkede, at det fremgår af
forarbejderne til bestemmelsen i § 818, at denne regulerer betin-
gelserne for politiets adgang til at foretage offentlig efterlysning
som led i efterforskningen, og at udgangspunktet for den fore-
slåede regulering alene er offentlige efterlysninger, der indebæ-
rer et straffeprocessuelt tvangsindgreb. Efterlysning af bortgå-
ede eller savnede personer eller undvegne strafafsonere omfat-
tes derfor ikke af de foreslåede bestemmelser, ligesom efterlys-
ninger af forurettede eller andre vidner, uanset at efterlysningen
sker som led i strafforfølgningen, endvidere falder uden for re-
guleringen.
Kendelsen blev kæret af Københavns Politi med påstand om, at
der var lovhjemmel til det pågældende efterforskningsskridt,
idet man som principalt hjemmelsgrundlag henviste til retsple-
jelovens § 818, stk. 2, jf. stk. 1, eller en analogi heraf, og subsi-
diært til retsplejelovens § 812 under henvisning til U 2001.1637
Ø.
Ved kendelse af 19. februar 2021 kom også Østre Landsret frem
til, at der ikke i retsplejelovens §§ 812, 818 eller 819 var hjem-
mel til, at politiet måtte offentliggøre et fotografi af sigtede med
henblik på at opnå kontakt til de forurettede i tre af sagens for-
hold eller eventuelle andre vidner. Landsretten bemærkede i den
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1091: Spm., om ministeren vil ændre reglerne på området, idet der henvises til artiklen “Politiets efterlysning var ulovlig fra ekstrabladet.dk den 12. maj 2021, til justitsministeren
forbindelse, at den omstændighed, at det tidligere nedlagte nav-
neforbud vedrørende den sigtede var ophævet, ikke kunne føre
til et andet resultat.”
2.
Det må på baggrund af Østre Landsrets kendelse af 19. fe-
bruar 2021, som gengivet i Tidsskrift for Kriminalret 2021, side
481/2, lægges til grund, at retsplejeloven ikke indeholder hjem-
mel til at offentliggøre fotografier af identificerede mistænkte
med henblik på at udfinde vidner til brug for sagens oplysning.
Endvidere må det lægges til grund, at der heller ikke i forbin-
delse med ophævelsen af et navneforbud er en afledt hjemmel
til offentliggørelse af et fotografi af en identificeret sigtet med
henblik på udfindelse af vidner, heller ikke selvom retten i for-
bindelse med sagens behandling er orienteret om, at ophævelsen
skal bruges til offentliggørelse af fotografier af identificerede
mistænkte eller sigtede med henblik på at udfinde vidner til brug
for sagens oplysning.
Det er anklagemyndighedens opfattelse, at det i lyset af Østre
Landsrets kendelse bør overvejes at skabe den nødvendige lov-
hjemmel til offentliggørelse af fotos af identificerede sigtede
med henblik på efterlysning af vidner.”
2.
Justitsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oplyse, at det følger af
retsplejelovens § 812, stk. 1, at fotografier af en mistænkt kun må forevises
for personer uden for politiet, hvis den pågældende med rimelig grund er
mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og det
må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen. Det følger
videre af stk. 2, at afgørelse om forevisning af fotografier træffes af politiet.
Det følger af retsplejelovens § 818, stk. 1, at politiet må offentliggøre sig-
nalement eller andre oplysninger, der er egnet til at fastlægge identiteten af
en formodet gerningsmand, hvis den pågældende med rimelig grund er mis-
tænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og offent-
liggørelsen antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen, her-
under for fastlæggelsen af den pågældendes identitet, eller for at forebygge
yderligere lovovertrædelser.
Politiet må dog alene offentliggøre fotografier af en formodet gernings-
mand, hvis der foreligger en begrundet mistanke om, at den pågældende har
begået en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, jf. § 818, stk. 2. Offentliggørelse af signalement, an-
dre oplysninger eller fotografier må ikke foretages, hvis indgrebet vil være
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1091: Spm., om ministeren vil ændre reglerne på området, idet der henvises til artiklen “Politiets efterlysning var ulovlig fra ekstrabladet.dk den 12. maj 2021, til justitsministeren
uforholdsmæssigt i forhold til dets formål og den krænkelse og ulempe, som
indgrebet må antages at forvolde den, som det rammer, jf. § 818, stk. 3.
Efter retsplejelovens § 819, stk. 1, kan politiet gennem bl.a. presse, radio,
eller fjernsyn efterlyse en person, som politiet kender identiteten på, hvis
der er en særligt bestyrket mistanke om, at den pågældende har begået en
lovovertrædelse, der kan straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder, eller det
må antages at være af afgørende betydning for straffeforfølgningens gen-
nemførelse eller for at forebygge yderligere lovovertrædelser af tilsvarende
grovhed. Der kan i den forbindelse gives oplysninger om sigtedes identitet,
herunder navn, stilling og bopæl, ligesom der kan offentliggøres et fotografi
af vedkommende, jf. stk. 2. Efterlysning må dog ikke foretages, hvis ind-
grebet vil være uforholdsmæssigt i forhold til dets formål og den krænkelse
og ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den, som det rammer, jf.
stk. 3.
3.
Jeg er i lyset af Østre Landsrets kendelse af 19. februar 2021, som gengi-
vet i Tidsskrift for Kriminalret 2021, side 481/2, åben for at se på, om rets-
plejelovens regler om andre efterforskningsskridt kan ændres, så politiet kan
offentliggøre fotografier af sigtede eller mistænkte med henblik på at iden-
tificere forurettede eller andre vidner som led i efterforskningen af en straf-
fesag, uagtet at politiet er bekendt med den sigtedes eller mistænktes iden-
titet og eventuelt har vedkommende i sin varetægt. Jeg har derfor bedt mine
embedsmænd om at se på, om reglerne kan ændres.
Side 4/4