Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2414277_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2021
Sikkerhedskontor II
Nanna Therkelsen
2021-0030-6055
1988981
Besvarelse af spørgsmål nr. 1090 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1090 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. maj 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1090: Spm., om Conseil D’États udtalelser udgør en formel retskilde i fortolkningen af EU-retten/EU-Domstolens praksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1090 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om Conseil D’États udtalelser udgør en
formel retskilde i fortolkningen af EU-retten/EU-Domstolens
praksis, herunder hvilken retskildemæssig værdi Conseil
D’États udtalelse
af 21. april 2021 har i relation til fortolkningen
af EU-Domstolens dom, La Quadrature du Net m.fl. (C-511/18,
C-512/18 og C-520/18)?”
Svar:
Udtalelser fra andre medlemsstaters øverste nationale retter om fortolknin-
gen af EU-retten er en relevant retskilde ved fortolkningen af EU-retten. Det
følger f.eks. af artikel 267, stk. 3, i EUF-Traktaten, at når et spørgsmål om
fortolkningen eller gyldigheden af EU-retten rejses ved en national ret, hvis
afgørelser ikke kan appelleres, er retten som udgangspunkt forpligtet til at
indbringe spørgsmålet for EU-Domstolen. Forelæggelsespligten gælder dog
ikke, hvis den korrekte anvendelse af EU-retten fremgår med en sådan klar-
hed, at der ikke foreligger nogen rimelig tvivl om afgørelsen af det rejste
spørgsmål, jf. acte clair-princippet. Inden den nationale ret fastslår, at dette
er tilfældet, må den være overbevist om, at hverken de øvrige medlemssta-
ters retter eller EU-Domstolen vil være i tvivl om afgørelsen. Kun når disse
betingelser er opfyldt, kan den nationale ret undlade at forelægge spørgsmå-
let for EU-Domstolen og således selvstændigt træffe afgørelsen, jf. sag C-
283/81, CILFIT m.fl., præmis 16.
Den nævnte afgørelse af 21. april 2021 fra
Conseil d’État,
Frankrigs højeste
administrative domstol, er opfølgningen på EU-Domstolens dom af 6. okto-
ber 2020 i de forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net
m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl.
(La Quadrature du Net-dommen),
som Conseil d’État
har haft forelagt præ-
judicielt for EU-Domstolen.
Conseil
d’État’s afgørelse vedrører navnlig spørgsmålet om, hvorvidt den
franske lovgivning, der fastsætter en generel og udifferentieret pligt for te-
leudbydere til logning af trafik- og lokaliseringsdata i ét år, er forenelig med
EU-retten.
I afgørelsen fastslår
Conseil d’État
bl.a., at den eksisterende forpligtelse i
fransk ret for teleudbyderne til at logge generelt og udifferentieret ikke kan
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1090: Spm., om Conseil D’États udtalelser udgør en formel retskilde i fortolkningen af EU-retten/EU-Domstolens praksis, til justitsministeren
fastholdes med henvisning til bekæmpelsen af kriminalitet generelt. Conseil
d’État
fastlår imidlertid, at den eksisterende trussel mod den nationale sik-
kerhed i Frankrig kan begrunde en pligt for teleudbyderne til generelt og
udifferentieret at lagre trafik- og lokaliseringsdata på nuværende tidspunkt,
og at de franske domstole kan give de franske efterforskningsmyndigheder
adgang hertil med henblik på at bekæmpe alvorlig kriminalitet. Conseil
d’État
anfører dog, at der i lyset af EU-retten er behov for i fransk ret at
indføre et krav om, at det regelmæssigt
med maksimalt ét års mellemrum
prøves, om der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed,
som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig.
Conseil d’État
fastsætter i afgørelsen en frist på 6 måneder for regeringen til at tilpasse
lovgivningen, så et sådant krav indføres.
Conseil d’État bemærker desuden, at den franske forfatningsretlige forplig-
telse til bl.a. at forebygge angreb mod den offentlige orden og bekæmpe
kriminalitet garantereres effektivt, så længe den generelle og udifferentie-
rede logning med henblik på at beskytte nationale sikkerhed kan oprethol-
des.
Side 3/3