Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2278194_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2020
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2020-0030-4972
1672392
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 108 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministerens holdning til håndteringen af belægget på Kragskovhede Fængsel i lukket regi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 108 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad
er ministerens holdning til håndteringen af belægget på
Kragskovhede Fængsel i lukket regi, jf. at en afdeling først var
normeret til 50 indsatte, men som på grund af overbelæg blev
opjusteret til 54, for derefter af have 56 - uden ekstra personale,
og vil ministeren redegøre for, om der er andre steder i Krimi-
nalforsorgen, hvor man blot hæver det oprindelige belæg, såle-
des at det nye samlede belæg ser lavere ud end i virkeligheden?”
Svar:
Kriminalforsorgen står i en udfordrende situation. Der er tale om en dobbelt
udfordring, hvor et stigende antal indsatte har presset kapaciteten til det
yderste, samtidig med at der over en længere periode er stoppet flere fæng-
selsbetjente, end der er blevet ansat. Det er udfordringer, som desværre ikke
vil kunne løses fra den ene dag til den anden, og som kræver akutte løsnin-
ger. Situationen er ikke holdbar i længden. Det vil derfor være en hovedpri-
oritet for regeringen, når vi skal forhandle en ny flerårsaftale på plads for
kriminalforsorgen for 2022-2025, at vi finder grundlæggende og holdbare
løsninger.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende,
hvortil jeg henholder mig:
”Kriminalforsorgen
har forstået spørgsmålet således, at der
spørges til ændringer i antallet af lukkede pladser i Kragskov-
hede Fængsel, generelt om kapacitetsudvidelser i kriminalfor-
sorgen og betydningen heraf for udnyttelsen.
Det kan oplyses, at kriminalforsorgen generelt er udfordret med
et højt belæg. Det gennemsnitlige belæg er steget til et markant
højere niveau end forudsat i flerårsaftalen 2018-2021, og det er
forventningen, at belægsstigningen vil fortsætte i resten af 2020
og ind i 2021.
For at kunne håndtere det kraftigt stigende belæg har kriminal-
forsorgen siden 1. januar 2018 åbnet mere end 520 fængsels-
pladser mv. Det forventes, at der frem til og med udgangen af
2021 vil blive idriftsat yderligere 34 pladser, så den samlede ka-
pacitetsudvidelse i indeværende flerårsaftaleperiode kommer op
på i alt ca. 555 fængselspladser mv. set i forhold til niveauet
ultimo 2017.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministerens holdning til håndteringen af belægget på Kragskovhede Fængsel i lukket regi, til justitsministeren
Åbningen af så mange nye pladser har medført udfordringer i
forhold til at sikre tilstrækkeligt uniformeret personale i krimi-
nalforsorgen. Udgifterne til merarbejde er således også steget
betydeligt i de seneste år. Pladsåbningerne er derfor også i videst
muligt omfang søgt gennemført på matrikler, herunder afdelin-
ger med eksisterende aktivitet, så de afledte personalebehov mi-
nimeres mest muligt.
Det kan i den forbindelse oplyses, at der er 50 fleksible fæng-
selspladser i Kragskovhede Fængsel, som kan anvendes både
som åbne og lukkede fængselspladser. Pladserne har de seneste
år været anvendt som lukkede pladser, og der blev pr. 1. marts
2020 idriftsat yderligere fire pladser som en del af de nævnte
pladsåbninger på eksisterende afdelinger på grund af højt belæg.
Der er derfor aktuelt 54 lukkede fængselspladser i Kragskov-
hede Fængsel. Der er for de fire nye pladser tale om en opskriv-
ning af kapaciteten på eksisterende celler, således at cellerne nu
fungerer som dobbeltceller, dvs. celler, hvor der er plads til to
indsatte. Det skal oplyses, at der på intet tidspunkt har været en
godkendt kapacitet på 56 lukkede pladser i Kragskovhede
Fængsel, men at det er korrekt, at der i perioder har været over-
belæg på de lukkede fængselspladser.
Det skal bemærkes, at der følger finansiering af de marginale
omkostninger med permanente kapacitetsudvidelser, herunder
for så vidt angår de fire nye lukkede pladser i Kragskovhede
Fængsel. Tilsvarende følger lignende finansiering af overbelæg
i form af en såkaldt belægsregulering.
Det skal mere generelt bemærkes, at ændringer i kapaciteten på-
virker kapacitetsudnyttelsen, og at kriminalforsorgen udeluk-
kende udvider kapaciteten for at imødegå det stigende belægs-
pres. Det skal samtidig bemærkes, at ændringer af den aktive
kapacitet ikke påvirker belægget (antallet af indsatte), hvorfor
en udvidelse af kapaciteten heller ikke kan siges at ”hæve det
oprindelige belæg”, men i stedet påvirker kapacitetsudnyttelses-
procenten i nedadgående retning.
På trods af de markante kapacitetsudvidelser forventer kriminal-
forsorgen i 2020 og 2021 en gennemsnitlig årlig kapacitetsud-
nyttelse på hhv. 101,2 procent og 103,7 procent, dvs. væsentligt
over den fastsatte belægsmålsætning på 95 pct. for arrestpladser
og 96 pct. for fængselspladser.”
3