Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2404161_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 510
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
9. februar 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Anna Mariager Neder-
gaard
Sagsnr.: 2021-0030-5438
Dok.:
1794189
Besvarelse af spørgsmål nr. 510 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 510 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. januar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1053: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 510, hvor ministeren oplyser, at kapacitetsudnyttelsen på pensionerne ikke altid har været over målsætningen på 92 procent, på baggrund af at opgørelserne flere gange er blevet ændret, vil angive, hvilke år pensionerne enkeltvis har været under belægsmålsætningerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 510 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 4/1-21
fra Pension Aved-
øre, vedrørende besparelse på Pension Avedøre, jf. REU alm. del
bilag 143?”
Svar:
Kriminalforsorgen står i øjeblikket i en udfordrende situation med en stor
mangel på både fængselsbetjente og fængselspladser. Dette sker i en tid,
hvor der i øvrigt er kommet flere indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
Den seneste opgørelse fra kriminalforsorgen viser, at der i 2020 var en gen-
nemsnitlig kapacitetsudnyttelse på lidt over 100 procent, og prognosen for
2021 viser, at belægget forventes at stige yderligere til ca. 104 procent. Det
er ikke en holdbar situation i længden, og jeg ser med stor alvor på den.
Regeringen har allerede på den korte bane taget en række initiativer til at
håndtere det høje belæg. Med dette års finanslov har vi for eksempel sat
penge af til etablering og forberedelse af op imod 250 nye pladser til indsatte
frem mod 2023. Det er et skridt i den rigtige retning, men det løser ikke de
strukturelle problemer, som har vokset sig store over en årrække i kriminal-
forsorgen. Derfor vil regeringen også lægge op til, at kapacitets- og belægs-
situationen bliver et af de helt centrale temaer, når vi skal forhandle en ny
flerårsaftale for kriminalforsorgen.
For så vidt angår den konkrete situation i Pension Avedøre, som jeg lovede
at vende tilbage til ved besvarelse af samrådsspørgsmål Q, har Direktoratet
for Kriminalforsorgen oplyst mig, at der er tale om lukning af pensionsplad-
ser, som ikke direkte kan erstatte fængsels- og arrestkapacitet. Overordnet
set ser vi ikke den samme mangel på pladser i pensionssektoren, som det er
tilfældet med vores fængsler og arresthuse.
Jeg vil dog gerne understrege, at vi skal have mere fokus på de indsattes
fremtid, så vi i højere grad støtter dem til at vælge en kriminalitetsfri tilvæ-
relse efter løsladelsen. Det gælder vel at mærke de indsatte, som selv ønsker
at gøre en indsats for det og vælger fællesskabet til. Kriminalitetsforebyg-
gelse handler grundlæggende om at øge trygheden i Danmark ved at få de
indsatte på ret køl, så kriminaliteten reduceres.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1053: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 510, hvor ministeren oplyser, at kapacitetsudnyttelsen på pensionerne ikke altid har været over målsætningen på 92 procent, på baggrund af at opgørelserne flere gange er blevet ændret, vil angive, hvilke år pensionerne enkeltvis har været under belægsmålsætningerne, til justitsministeren
Her er det helt afgørende, at de ansatte har de fornødne forudsætninger for
at kunne varetage en effektiv kriminalitetsforebyggende indsats, hvad enten
det er i arresterne, fængslerne eller på pensionerne. Derfor vil regeringen
også i den kommende flerårsaftale lægge op til, at vi skal styrke det krimi-
nalitetsforebyggende arbejde, så flere bliver løftet ud af kriminalitet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”Kriminalforsorgen har forståelse for, at der opleves frustration
blandt personalet på Pension Avedøre, sådan som det kommer
til udtryk i henvendelsen af 4. januar 2021.
Kriminalforsorgens pensioner er ofte en del af udslusningen til
samfundet i den sidste del af afsoningen. Formålet med udslus-
ningen er at støtte og hjælpe den enkelte til et liv uden krimina-
litet. Kun dømte, der er vurderet egnet til at opfylde betingel-
serne for udstationering til pension, bliver udstationeret. Pensi-
onerne kan derfor ikke anvendes på lige fod med kriminalfor-
sorgens øvrige afsoningskapacitet, men kan alene aflaste fæng-
selsbelægget i det omfang dømte i afslutningen af deres afso-
ningsforløb vurderes egnede til udstationering til pension.
Det er vurderingen, at der fortsat efter nedlukningen af 9 pladser
i Pension Avedøre med virkning fra d. 1. september 2020 er et
tilstrækkeligt antal pensionspladser i Pension Avedøre og på
tværs af Danmark til at understøtte udslusning til samfundet for
de dømte, der vurderes at opfylde betingelserne for udstatione-
ring til pension. Dette skal ses i lyset af, at der over en længere
periode har været ledig kapacitet i pensionssektoren.
Mens kapacitetsudnyttelsen i pensionssektoren over de seneste
år har været præget af ledig kapacitet, har kapacitetsudnyttelsen
af fængsels- og arrestpladser gennem de senere år været stigende
og gennemsnitligt udnyttet med mere end 100 pct. Dette stiller
store krav til ressourcestyringen i kriminalforsorgen.
Det er i lyset af ovenstående fortsat vurderingen, at kapacitets-
udvidelser i pensionssektoren, herunder etablering af erstat-
ningskapacitet for de grundet skimmelsvamp lukkede pladser i
Pension Avedøre, ikke ville være en omkostningseffektiv ud-
nyttelse af den afsatte bevilling til kriminalforsorgen. Det er så-
ledes vurderingen, at etablering af erstatningskapacitet risikerer
at medføre flere tomme pensionspladser, hvorved der bindes
økonomiske og personalemæssige ressourcer, uden at dette vil
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1053: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 510, hvor ministeren oplyser, at kapacitetsudnyttelsen på pensionerne ikke altid har været over målsætningen på 92 procent, på baggrund af at opgørelserne flere gange er blevet ændret, vil angive, hvilke år pensionerne enkeltvis har været under belægsmålsætningerne, til justitsministeren
bidrage til at afhjælpe belægssituationen i fængsler og arrest-
huse.
Det skal endelig understreges, at bemandingen af Pension Aved-
øre vurderes forsvarlig i forhold til sikkerheden for både perso-
nalet og beboerne, ligesom det er vurderingen, at der vil kunne
tilrettelægges en forsvarlig resocialiserende indsats.
Der henvises til besvarelserne af spørgsmål nr. 301-306, 313-
317, 461-466 og 481 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende Pension Avedøre for nærmere uddybning.”
Side 4/4