Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2404159_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 466
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
26. januar 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-5392
Dok.:
1781862
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 466 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1053: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 510, hvor ministeren oplyser, at kapacitetsudnyttelsen på pensionerne ikke altid har været over målsætningen på 92 procent, på baggrund af at opgørelserne flere gange er blevet ændret, vil angive, hvilke år pensionerne enkeltvis har været under belægsmålsætningerne, til justitsministeren
2404159_0002.png
Spørgsmål nr. 466 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren opliste gældende arbejdsmiljølovgivning, der
gælder for Kriminalforsorgens institutioner, herunder udslus-
ningspensioner, samt redegøre for om der er enkeltdele, der ikke
overholdes?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Lov
om arbejdsmiljø, jf. senest lovbekendtgørelse nr. 674 af
25. maj 2020,
gælder for arbejde, der udføres for en arbejdsgiver
i dette tilfælde kriminalforsorgen. På de fleste områder stiller
arbejdsmiljøloven kun meget overordnede krav til, hvordan reg-
lerne for arbejdsmiljøet skal være. Typisk foreskriver loven, at
arbejdet skal være sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt for-
svarligt. Loven overlader det til beskæftigelsesministeren at
fastsætte de nærmere regler for, hvordan det skal ske.
På de områder, hvor selve arbejdsmiljøloven ikke er detaljeret,
suppleres arbejdsmiljøloven med en lang række bekendtgørel-
ser. Ifølge Arbejdstilsynets opgørelse (opgjort på hjemmesiden
www.arbejdstilsynet.dk
den 6. januar 2021) er der 297 bekendt-
gørelser og 30 love- og EU-forordninger, der regulerer arbejds-
miljøområdet. Kriminalforsorgens virksomhed har en bredde og
et opgaveomfang, der gør, at det ikke er muligt specifikt at ud-
filtrere, hvilke bekendtgørelser, love og forordninger der er re-
levante i forhold til arbejdsmiljøet på kriminalforsorgens insti-
tutioner. Afhængig af den konkrete opgaveløsning og arbejds-
opgave kan alle dele af retsgrundlaget være relevant. Af ressour-
cemæssige årsager er der ikke foretaget en oplistning af samtlige
retskilder.
Kriminalforsorgen har naturligvis som fundament i forhold til
opgaveløsning og arbejdstilrettelæggelse, at det skal ske inden
for rammerne af den gældende lovgivning. Og at lovgivningen
skal overholdes. Viser det sig konkret ikke at være tilfældet, bli-
ver der altid fulgt op, og opgaveløsningen tilrettelægges således,
at lovgivningen overholdes.”
Side 2/2