Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2404169_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2021
Økonomikontoret
Jakob Dalsgaard
2021-0030-5993
1966729
Besvarelse af spørgsmål nr. 1052 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1052 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1052: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 510, hvor ministeren oplyser, at pensionspladser ikke direkte kan erstatte fængsels- og arrestkapacitet, vil oplyse, om det er korrekt, at anvendelse af pensionspladser i det store hele aflaster fængslerne plads for plads, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1052 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - spørgs-
mål 510, hvor ministeren oplyser, at pensionspladser ikke di-
rekte kan erstatte fængsels- og arrestkapacitet, oplyse, om det er
korrekt, at anvendelse af pensionspladser i det store hele aflaster
fængslerne plads for plads?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen
kan oplyse, at pensionerne som udgangs-
punkt fungerer som en udslusning af den dømte i vedkommen-
des sidste del af afsoningen, og at formålet med udslusningen er
at støtte og hjælpe den enkelte til et liv uden kriminalitet.
Det er således kun dømte, der er vurderet egnede til at opfylde
betingelserne for udstationering til en pension, der kan blive ud-
stationeret. Det er i udgangspunktet fængslerne, der vurderer,
om der er indsatte, der opfylder kriterierne for udstationering -
dog skal den indsatte også selv ønske at blive udstationeret til
en pension. Herefter pågår sagsbehandlingen i det pågældende
fængsel og pension med henblik på at afklare, hvorvidt den ind-
satte opfylder betingelserne og passer ind i målgruppen, og om
der på den baggrund kan gives tilladelse til udstationering. Så-
fremt der gives tilladelse til udstationering, vil det frigøre en
plads i fængselssektoren.
Det følger samtidig af straffuldbyrdelseslovens § 78, at dømte
midlertidigt eller for hele eller resten af straffetiden kan anbrin-
ges på hospital, i familiepleje, i egnet hjem eller institution, her-
under også i en af kriminalforsorgens pensioner, når den dømte
for eksempel har behov for særlig behandling eller pleje, som i
væsentlig grad kan tilgodeses i den pågældende institution m.v.,
eller hvis der på grund af den dømtes alder, helbredstilstand el-
ler andre særlige omstændigheder er særlige grunde til ikke at
anbringe eller beholde den dømte i fængsel eller arresthus. Det
er dog en betingelse, at afgørende hensyn til retshåndhævelsen
ikke taler imod anbringelse uden for fængsel og arresthus.
Derudover er der ikke samme sikkerhedsniveau i pensionerne,
som der er i fængsler og arrester.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1052: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 510, hvor ministeren oplyser, at pensionspladser ikke direkte kan erstatte fængsels- og arrestkapacitet, vil oplyse, om det er korrekt, at anvendelse af pensionspladser i det store hele aflaster fængslerne plads for plads, til justitsministeren
Pensionerne kan derfor ikke anvendes på lige fod med kriminal-
forsorgens øvrige afsoningskapacitet, og anvendelse af pensi-
onspladser aflaster derfor alene fængselspladser plads for plads
i det omfang, dømte findes egnede til anbringelse på en pension.
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1053
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg om kapacitetsudnyttel-
sen på pensionerne.”
Side 3/3