Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2399873_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. maj 2021
Reguleringskontoret
Anne Sofie Brix
2021-0030-5989
1965472
Besvarelse af spørgsmål nr. 1051 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1051 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanop-
slagh (LA).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: MFU spm. om en udtømmende liste over myndighedernes gældende beføjelser rettet mod borgerne, som er indført med henblik på at håndtere Covid-19 pandemien, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1051 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oversende en udtømmende liste over myndighe-
dernes gældende beføjelser rettet mod borgerne, som er indført
med henblik på at håndtere Covid-19 pandemien. Som eksempel
kan nævnes politiets mulighed for uden dommerkendelse at blo-
kere for hjemmesider, som udnytter pandemien til kriminalitet,
eller politiets beføjelse til at indføre opholdsforbud på bestemte
steder, som f.eks. Christiania. Oversigten bedes indeholde en
angivelse af, hvilke beføjelser er omfattet af en solnedgangs-
klausul.”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at der på Justitsministeriets
område er indført en række regler i forbindelse med håndteringen af covid-
19. Der vil i det følgende blive redegjort nærmere for flere af disse regler,
herunder eventuelle solnedgangsklausuler.
2.
Reglerne om forsamlingsforbuddet findes i bekendtgørelse nr. 947 af 20.
maj 2021 om forbud mod større forsamlinger i forbindelse med håndtering
af covid-19 (forsamlingsbekendtgørelsen). Bekendtgørelsen er udstedt i
medfør af epidemiloven.
Efter forsamlingsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, er det forbudt at afholde og
deltage i indendørs arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende,
hvor der er flere end 50 personer til stede på samme sted samtidig. Efter
bekendtgørelsens § 1, stk. 2, er det forbudt at afholde og deltage i udendørs
arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end
100 personer til stede på samme sted samtidig.
Derudover følger det af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, at politiet kan påbyde
personer at forlade et sted, hvis flere end 50 personer befinder sig sammen
indendørs på et offentligt tilgængeligt sted, uden at forholdet er omfattet af
§ 1, på en sådan måde, som efter politiets skøn udgør en særlig fare for
smitte med covid-19. Befinder flere end 100 personer sig sammen udendørs
på et offentligt tilgængeligt sted, uden at forholdet er omfattet af § 1, på en
sådan måde, som efter politiets skøn udgør en særlig fare for smitte med
covid-19, kan politiet påbyde personerne at forlade stedet efter forsamlings-
bekendtgørelsens § 2, stk. 2.
Side 2/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: MFU spm. om en udtømmende liste over myndighedernes gældende beføjelser rettet mod borgerne, som er indført med henblik på at håndtere Covid-19 pandemien, til justitsministeren
Der er endvidere fastsat en række undtagelser til forsamlingsforbuddet i for-
samlingsbekendtgørelsens § 3. Dette omfatter bl.a. folkekirken og trossam-
fund uden for folkekirken i lokaler, som de råder over, når der afholdes gud-
stjenester samt dåb, vielser og lignende handlinger (§ 3, stk. 1, nr. 2) og
almindelig ophold og færden på en arbejdsplads, som er et naturligt eller
nødvendigt led i udførslen af det pågældende arbejde (§ 3, stk. 1, nr. 4). I
disse situationer gælder der efter bekendtgørelsens § 4 et forbud mod at af-
holde og deltage i indendørs og udendørs arrangementer, begivenheder, ak-
tiviteter og lignende, hvor der er flere end 500 personer til stede samtidig
(det såkaldte ”store” forsamlingsforbud).
Der er endvidere fastsat flere undtagelser til hele forsamlingsbekendtgørel-
sen. I disse tilfælde er der ikke i forsamlingsbekendtgørelsen fastsat et loft
for, hvor mange personer der kan deltage i et arrangement mv. Dette gælder
bl.a. domstolene og Folketinget samt for forsamlinger med et politisk eller
andet meningsbefordrende øjemed (§ 8, stk. 1). Efter § 8, stk. 2, finder reg-
lerne om forsamlingsforbud heller ikke anvendelse i private boliger og i ha-
ver i tilknytning hertil, som kun beboerne råder om. Det omfatter ikke gårde
og lignende, som beboere fra et større antal boliger råder over, samt haver i
tilknytning til private boliger, hvor der afvikles arrangementer mv., som er
offentlig tilgængelige. Derudover er der fastsat en række konkrete undtagel-
ser i forhold til bl.a. drive in-arrangementer, superligakampe mv., større kul-
turarrangementer samt konferencer og møder mv.
Efter forsamlingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, har politiet uden retskendelse
adgang til lokaler og lokaliteter med henblik på kontrol af overholdelsen af
reglerne om forsamlingsforbud. Dette gælder ikke i private boliger. Derud-
over fremgår det af § 27 i epidemiloven, at politiet kan anvende den for-
nødne magt i overensstemmelse med politiloven for at sikre overholdelsen
af forsamlingsforbuddet mv.
Reglerne om forsamlingsforbud kan fastsættes med en gyldighedsperiode
på højst 4 uger ad gangen, medmindre særlige grunde undtagelsesvis tilsiger
en længere gyldighedsperiode, jf. epidemilovens § 23, stk. 4. Den gældende
forsamlingsbekendtgørelse ophæves den 11. juni 2021. Dog gælder bestem-
melserne om det ”store” forsamlingsforbud på 500 personer indtil den 1.
september 2021. En eventuel forlængelse af reglerne om forsamlingsforbud
er omfattet af ordningen parlamentarisk kontrol i medfør af epidemilovens
§ 9, stk. 1. Det betyder, at reglerne om forsamlingsforbuddet som udgangs-
Side 3/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: MFU spm. om en udtømmende liste over myndighedernes gældende beføjelser rettet mod borgerne, som er indført med henblik på at håndtere Covid-19 pandemien, til justitsministeren
punkt kun kan forlænges, hvis Folketingets Epidemiudvalg ikke har udtalt
sig imod reglernes udstedelse.
3.
Reglerne om drive in-arrangementer findes i bekendtgørelse nr. 660 af
15. april 2021 om drive in-arrangementer i forbindelse med håndtering af
covid-19 (drive in-bekendtgørelsen). Efter bekendtgørelsens § 1 bliver visse
drive in-arrangementer omfattet af bekendtgørelse om offentlige forlystel-
sers §§ 1-8 og 24 med de fornødne tilpasninger. Det betyder bl.a., at en ar-
rangør skal søge tilladelse ved politiet forinden afholdelse af visse drive in-
arrangementer.
Efter forsamlingsbekendtgørelsens § 8, stk. 3, gælder reglerne om forsam-
lingsforbuddet ikke for drive in-arrangementer, som politiet har givet tilla-
delse til efter drive in-bekendtgørelsen.
Drive in-bekendtgørelsen ophæves den 15. september 2021. Den længere
gyldighedsperiode er bl.a. begrundet ud fra et hensyn til at give erhvervsdri-
vende bedre mulighed for at planlægge drive in-arrangementer. En eventuel
forlængelse af bekendtgørelsen er omfattet af ordningen for parlamentarisk
kontrol efter epidemilovens § 9, stk. 1, hvorefter reglerne som udgangspunkt
kun kan forlænges, hvis Folketingets Epidemiudvalg ikke har udtalt sig
imod reglernes udstedelse.
4.
Politiets kompetence til at fastsætte forbud mod ophold på bestemte steder
i forbindelse med håndteringen af covid-19 er fastsat i epidemiloven. Efter
lovens § 25 kan politiet nedlægge forbud mod ophold på et bestemt sted,
hvortil der er almindelig adgang, hvis det efter politiets skøn er nødvendigt
for at forhindre fare for smitte med den samfundskritiske sygdom det på-
gældende sted. Et forbud mod ophold omfatter ikke almindelig færden det
pågældende sted. Det følger af epidemilovens § 25, stk. 2, at forbuddet ikke
gælder for forsamlinger med et politisk eller andet meningsbefordrende øje-
med.
Efter epidemilovens § 25, stk. 3, kan opholdsforbuddet meddeles for en pe-
riode på indtil 7 dage. Perioden kan forlænges, hvis betingelserne for at ned-
lægge et forbud forsat er opfyldt. Det følger af epidemilovens § 25, stk. 1,
at der alene kan nedlægges opholdsforbud, når der er fastsat regler om for-
samlingsforbud. Det betyder, at politiets mulighed for at fastsætte forbud
mod ophold på bestemte steder i forbindelse med håndtering af covid-19
ophører, når forsamlingsbekendtgørelsen ophæves.
Side 4/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: MFU spm. om en udtømmende liste over myndighedernes gældende beføjelser rettet mod borgerne, som er indført med henblik på at håndtere Covid-19 pandemien, til justitsministeren
5.
Det følger af retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., at en hjemmeside kan
blokeres, hvis der er grund til at antage, at der fra hjemmesiden begås en
overtrædelse af straffelovens §§ 161, 163, 171 eller 189, § 263, stk. 1 eller
§§ 263 a, 276, 278-283, 289-290 a, 300 a, 301 eller 303, som har baggrund
i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Hvis formålet
med blokeringen ville gå tabt ved, at politiet skulle afvente en retskendelse,
kan politiet beslutte, at der skal ske blokering. I så fald skal politiet snarest
muligt, og senest inden 24 timer fra indgrebets iværksættelse, forelægge sa-
gen for retten. Retten afgør herefter, om indgrebet kan godkendes, og om
det kan opretholdes. Burde indgrebet efter rettens opfattelse ikke være fore-
taget, skal retten give meddelelse herom til Justitsministeriet.
Det bemærkes, at retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt. og stk. 6, er omfattet
af en solnedgangsklausul, hvorefter bestemmelsen automatisk udløber den
1. januar 2022, medmindre Folketinget beslutter at forlænge den.
6.
I medfør af epidemilovens § 56, og efter forelæggelse for Epidemiudval-
get, har justitsministeren med virkning fra den 31. marts 2021 udstedt be-
kendtgørelse nr. 538 om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af
covid-19 på kriminalforsorgens område. Bekendtgørelsen viderefører den
nu ophævede bekendtgørelse nr. 221 af 17. marts 2020, som blev udstedt i
medfør af den tidligere gældende Epidemilov, og som med få ændringer har
været gældende siden den 18. marts 2020.
Bekendtgørelsen
giver
mulighed
for,
at kriminalforsorgen kan fastsætte begrænsninger i de indsattes ret til
eksempelvis besøg, udgang og fællesskab, såfremt det er nødvendigt for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens in-
stitutioner, hvis det er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller ind-
dæmme udbredelsen af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner, og den
pågældende rettighed eller forpligtelse i den sammenhæng må anses for at
være af mere underordnet betydning, eller hvis opretholdelsen af den pågæl-
dende rettighed eller forpligtelse bliver umulig eller uforholdsmæssig van-
skelig som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at fore-
bygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens institu-
tioner. Det fremgår af bekendtgørelsen, at gennemførelse af foranstaltninger
i medfør af bekendtgørelsen skal ske så skånsomt som muligt og ikke kan
ske ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå formålet, ligesom foranstalt-
ningen snarest muligt skal ophøre. Det fremgår desuden, at gennemførelse
Side 5/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: MFU spm. om en udtømmende liste over myndighedernes gældende beføjelser rettet mod borgerne, som er indført med henblik på at håndtere Covid-19 pandemien, til justitsministeren
af foranstaltninger i medfør af bekendtgørelsen ikke kan ske, i det omfang
det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Bekendtgørelsen blev senest forlænget ved bekendtgørelse nr. 717 af 23.
april 2021, således at bekendtgørelsen ophæves den 26. maj 2021.
7.
Endelig kan Justitsministeriet oplyse, at der på en række andre minister-
områder er indført regler med restriktioner mv. som led i håndteringen af
covid-19. En række af disse regler giver myndighederne, herunder politiet,
beføjelser, som bl.a. skal sikre, at reglerne håndhæves og efterleves.
Side 6/6