Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2278168_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2020
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2020-0030-4970
1672375
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 105 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om, hvordan udviklingen i de takster, det enkelte fængsel afregnes med pr. indsat, har udviklet sig de seneste 10 år, og hvornår taksterne senest er blevet reguleret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 105 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan udviklingen i de takster,
det enkelte fængsel afregnes med pr. indsat, har udviklet sig de
seneste 10 år, og hvornår taksterne senest er blevet reguleret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen
opererer med en intern ressourcealloke-
ringsmodel til finansiering af udgifterne i de fire kriminalfor-
sorgsområder, hvor institutionerne organisatorisk er placeret. I
denne ressourceallokeringmodel indgår faste grundtilskud, sær-
skilte reguleringer, sagsafhængige takster samt aktivitetsaf-
hængige takster, hvoraf sidstnævnte udgør det største finansie-
ringsbidrag.
Takstfinansiering fastsættes med udgangspunkt i den aktive ka-
pacitet, områderne råder over, en forudsat udnyttelsesgrad af
denne kapacitet (belægsprocenten) og en takst pr. belagt plads
pr. dag.
Kriminalforsorgen anvender i alt 14 forskellige takster i spændet
757 kr. til 2.203 kr. pr. dag. De mange forskellige takster skyldes
de forskellige typer af pladser, som kriminalforsorgen arbejder
med. Taksterne er baseret på gennemsnitsopgørelser, hvilket be-
tyder, at samme takst anvendes i ressourceallokeringsmodelen
uanset de reelle enhedsomkostninger. Taksterne er sidst blevet
fastsat med virkning fra 2016. De er herefter årligt blevet juste-
ret for ændringer i pris-og løn niveau. Kriminalforsorgen er ikke
i besiddelse af data på takster før 2016. Taksterne kan ses i
tabel
1.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om, hvordan udviklingen i de takster, det enkelte fængsel afregnes med pr. indsat, har udviklet sig de seneste 10 år, og hvornår taksterne senest er blevet reguleret, til justitsministeren
2278168_0003.png
Tabel 1: Oversigt over gældende takster i 2016-2021
KF. Neg. Stærke pladser
KF-pladser
Neg. Stærke pladser
AH-pladser ordinære
Lukkede pladser ordi-
nære
Kontrakt/stoffri pladser
lukkede
Ellebæk pladser
Lukket i åbne pladser
Arrestpladser
Halvåbne pladser
Halvåbne pladser, Hols-
bjergvej
Åbne pladser ordinære
Kontraktpladser, åbne
Færøerne*
2016 2017 2018 2019 2020 2021
1.512 1.552 1.603 1.634 1.658 1.680
1.384 1.498 1.513 1.543 1.566 1.587
1.512 1.552 1.569 1.600 1.624 1.645
2.025 2.079 2.101 2.142 2.174 2.203
1.233 1.266 1.280 1.305 1.324 1.342
1.763 1.810 1.830 1.865 1.893 1.918
993
954
1.020 1.055 1.075 1.091 1.106
978
987
1.006 1.021 1.034
1.149 1.180 1.193 1.217 1.235 1.251
1.106 1.134 1.170 1.193 1.211 1.227
1.106 1.134 1.146 1.168 1.185 1.201
656
702
723
737
748
757
1.396 1.433 1.480 1.509 1.531 1.551
-
-
1.689 1.721 1.746 1.768
*
Note: Det har ikke været muligt at fremskaffe taksten for den færøske arrest i 2016 og 2017
I tillæg til disse grundtakster anvendes særlige belægsregule-
rings-takster, hvis det faktiske belæg adskiller sig fra det forud-
satte belæg på 95 pct. for arrester og 96 pct. for fængsler. Der-
udover anvendes der på en række af de nye kapacitetsoptime-
rede pladser i den eksisterende kapaciteten særlig kapacitetsop-
timeret takst. Både belægsregulerings-taksten og den kapacitets-
optimerede takst er på omkring 300. kr. pr dag. Begge disse tak-
ster er altså lavere end de normale takster og er anvendt i sti-
gende grad i de senere år som følge af det markant stigende be-
læg i kriminalforsorgen. Begge taksttyper skal søge at tage
højde for, at de marginale udgifter ved dele af dette merbelæg
er håndteret til omkostninger, som er lavere end gennemsnits-
omkostningen.
På baggrund af den fastsatte ramme til hvert kriminalforsorgs-
område fastsætter det enkelte område den konkrete økonomiske
ramme til hver af de underliggende institutioner.”
3