Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2398703_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
20. maj 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-0030-5986
Dok.:
1964664
Besvarelse af spørgsmål nr. 1048 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1048 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karsten Lau-
ritzen (V).
Nick Hækkerup
/
Iren Mirmojtahedi
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1048: MFU spm. om en beskrivelse af normalstraffen/retspraksis for skatteunddragelse, herunder sammenhængen mellem størrelsen af skatteunddragelsen og den idømte straf, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1048 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren evt. med bidrag fra Rigsadvokaten oversende en
beskrivelse af normalstraffen/retspraksis for skatteunddragelse,
herunder sammenhængen mellem størrelsen af skatteunddragel-
sen og den idømte straf, særligt for skatteunddragelse under 0,5
mio. kr., mellem 0,5 og 2 mio. kr. og over 2 mio. kr.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om:
-
Normalstraffen/retspraksis for skatteunddragelse, herunder
sammenhængen mellem størrelsen af skatteunddragelsen og
den idømte straf, særligt for skatteunddragelse under 0,5
mio. kr., mellem 0,5 og 2 mio. kr. og over 2 mio. kr.,
retspraksis vedrørende skatteunddragelse mellem 0,5-1,5/2
mio. kr., der afgøres med en betinget dom, selvom der er
rejst tiltale efter straffelovens § 289, samt
anvendelsen af samfundstjeneste frem for ubetinget fængsel
i sager om skatteunddragelse.
-
-
Rigsadvokaten kan generelt oplyse, at POLSAS er et journali-
serings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således, at der
journaliseres på en gerningskode, som knytter sig til en eller
flere lovovertrædelser. I forbindelse med sagens afslutning re-
gistreres en afgørelsestype, som angiver straffesagens resultat.
POLSAS vil således kunne bruges som et redskab til at oplyse
bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører en
given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre være
muligt at trække data af mere detaljeret karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder vedrørende skatteunddragelse af-
grænset af det unddragne beløb. Det er derfor ikke muligt ved
elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe de ønskede op-
lysninger. Det vil således forudsætte en omfattende manuel gen-
nemgang af et stort antal sager, hvis de ønskede oplysninger skal
tilvejebringes.
2.
I stedet har Rigsadvokaten trukket data fra POLSAS over an-
tallet af domfældelser, der er registreret på gerningskoderne
”76401 skattesvig – grov” (straffelovens § 289, 1. pkt.) samt
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1048: MFU spm. om en beskrivelse af normalstraffen/retspraksis for skatteunddragelse, herunder sammenhængen mellem størrelsen af skatteunddragelsen og den idømte straf, til justitsministeren
2398703_0003.png
”85130 skattekontrolloven” (skattekontrolloven), fordelt på af-
gørelsestype i perioden fra den 1. januar 2010 til den 1. maj
2021, jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Domfældelser registreret på gerningskoderne
76401 og 85130
Gerningskode Afgørelsestype
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
76401
Grov
1 Dom
19
28
26
29
30
13
9
17
10
4
12
-
skattesvig
76401
Grov
skattesvig
2 Idømt bøde
3
4
-
3
3
4
1
1
1
1
-
-
3 Dom/kendelse -
76401
Grov straffelovens § 68-
70
-
-
1
1
-
1
-
1
-
-
-
-
skattesvig
76401
Grov
skattesvig
4 Betinget dom
1
-
2
3
2
-
5
-
1
1
-
-
76401
Grov 5 Betinget dom og
skattesvig
bøde
8
10
14
20
16
31
40
37
22
23
18
3
76401
Grov 6 Delvis betinget
skattesvig
dom
7
5
8
13
15
8
7
4
8
-
3
-
76401
Grov 8 Bødevedtagelse i
skattesvig
retten
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
76401
Grov
Total
38
48
51
69
66
57
62
60
42
29
33
3
skattesvig
85130 Skatte-
kontrolloven
1 Dom
23
29
17
25
13
9
7
5
5
5
6
-
85130 Skatte-
kontrolloven
2 Idømt bøde
23
27
36
37
25
32
26
19
12
17
37
6
3 Dom/kendelse -
85130 Skatte- straffelovens § 68-
kontrolloven
70
-
-
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
85130 Skatte-
4 Betinget dom
-
-
1
2
-
-
1
1
-
-
1
-
kontrolloven
85130 Skatte- 5 Betinget dom og
kontrolloven
bøde
34
26
39
31
18
41
43
39
30
28
23
7
85130 Skatte- 6 Delvis betinget
kontrolloven
dom
13
4
9
10
4
3
5
2
2
2
3
-
85130 Skatte-
7 Udeblivelsesdom
2
3
-
7
9
3
6
12
6
8
11
1
kontrolloven
85130 Skatte- 8 Bødevedtagelse i
kontrolloven
retten
7
4
7
4
6
6
4
8
3
5
6
1
85130 Skatte-
kontrolloven
9 Advarsel i retten
-
1
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
85130 Skatte-
kontrolloven
Total
102
94 111
117
75
94
92
86
58
65
87
15
Total
137
137
154
170
133
136
144
133
92
88
116
18
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Domfældelser er opgjort på antal hovedforhold. Det vil sige, hvor mange
personer pr. hovedforholdsjournalnummer, der er blevet afgjort. Det skal be-
mærkes, at domfældelserne kan indeholde underliggende forhold, der kan
have betydning på strafudmålingen.
Ved opgørelse af domfældelser er tallene opgjort efter seneste domfældelse,
hvortil domfældelsen kan være anket i mellemtiden. Derfor er domfældel-
serne ikke nødvendigvis endelige.
”Dom” anvendes til registrering af
domme med ubetinget fængsel eller
domme med kombination af bøde og frakendelse.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1048: MFU spm. om en beskrivelse af normalstraffen/retspraksis for skatteunddragelse, herunder sammenhængen mellem størrelsen af skatteunddragelsen og den idømte straf, til justitsministeren
”Idømt bøde” anvendes til registrering af idømte bøder –
ej at forveksle med
bødevedtagelser i retten eller indenretlige bøder og frakendelser.
”Dom/kendelse
- strfl. §§ 68-70” anvendes til registrering af foranstaltnings-
og behandlingsdomme, forvaring mv.
”Betinget dom” anvendes til registrering af domme, der alene er betinget med
vilkår.
”Betinget dom og bøde” anvendes til registrering af betingede domme, hvor
der samtidig er idømt en bøde.
”Delvis betinget dom” anvendes til registrering af domme, hvor fængsels-
straffen er delt i en betinget og en ubetinget del.
”Udeblivelsesdom” anvendes til registrering af domme, hvor tiltalte ikke mø-
der op i retten, og hvor der afsiges dom alligevel.
”Advarsel i retten” anvendes til registrering af domme, hvor dommeren giver
en advarsel.
”Bødevedtagelse i retten” anvendes til registrering af afgørelser, hvor tiltalte
i retten vedtager en bøde.
3.
Rigsadvokaten kan generelt bemærke, at det vil bero på en
konkret vurdering, hvorvidt en straffesag om skatteunddragelse
henføres til straffelovens § 289 (skattesvig af særlig grov karak-
ter) eller skattekontrolloven. Efter retspraksis lægges der bety-
delig vægt på beløbets størrelse, og der ses at gælde et udgangs-
punkt om, at skattesvig for beløb på ca. 500.000 kr. og derover
henføres til straffelovens § 289. Det skal bemærkes, at det følger
af retspraksis, at der i forbindelse med en betinget eller ubetinget
fængselsdom som udgangspunkt udmåles en tillægsbøde på en
gang det unddragne beløb.
4.
Rigsadvokaten kan som eksempler på strafniveauet for skat-
teunddragelse efter straffelovens § 289 henvise til følgende
trykte retspraksis:
I Vestre Landsrets dom af 4. september 2018, som gengivet i
Tidsskrift for Kriminalret 2018, side 1320, blev tiltalte fundet
skyldig i overtrædelse af straffelovens § 289, stk. 1, jf. momslo-
vens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1 og 2, jf. § 57, stk. 1, 1. pkt., og
kildeskattelovens § 74, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, ved at have und-
draget skat og moms for ca. 2 mio. kr. Tiltalte var tidligere straf-
fet. Tiltalte blev idømt 1 år og 6 måneders fængsel og en tillægs-
bøde på 2 mio. kr.
I Højesterets dom af 11. januar 2017, som gengivet i Tidsskrift
for Kriminalret 2017, side 389/2, blev tiltalte fundet skyldig i
bl.a. momssvig efter momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1, og
i grov skattesvig efter straffelovens § 289, jf. skattekontrollo-
vens § 13, stk. 1, idet tiltalte havde unddraget statskassen ca. 1,2
mio. kr. Tiltalte var tidligere idømt fængsel i 40 dage for ligear-
tet kriminalitet, hvor det unddragne beløb udgjorde ca. 280.000
kr. Tiltalte blev idømt fængsel i 1 år og en tillægsbøde.
I Vestre Landsrets dom af 13. september 2017, som gengivet i
Tidsskrift for Kriminalret 2017, side 1280, blev tiltalte fundet
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1048: MFU spm. om en beskrivelse af normalstraffen/retspraksis for skatteunddragelse, herunder sammenhængen mellem størrelsen af skatteunddragelsen og den idømte straf, til justitsministeren
skyldig i overtrædelse af straffelovens § 289, jf. skattekontrol-
lovens § 16, stk. 3, jf. stk. 1, ved at have unddraget i alt 698.242
kr. i skat. Tiltalte blev endvidere fundet skyldig i momsunddra-
gelse. Tiltalte blev idømt 8 måneders fængsel, betinget med vil-
kår om samfundstjeneste, og tillægsbøde på 900.000 kr.
I Østre Landsrets dom af 30. januar 2012, som gengivet i Tids-
skrift for Kriminalret 2012, side 369/2, blev tiltalte fundet skyl-
dig i overtrædelse af straffelovens § 289, jf. skattekontrollovens
§ 16, ved at have unddraget for 662.845 kr. i skat. Tiltalte blev
idømt 4 måneders fængsel og tillægsbøde på 400.000 kr.
I Østre Landsrets dom af 13. september 2011, som gengivet i
Tidsskrift for Kriminalret 2011, side 1038, blev tiltalte fundet
skyldig i overtrædelse af straffelovens § 289, jf. skattekontrol-
lovens § 13, stk. 1, og § 16, stk. 3, ved at have unddraget i alt
ca. 577.000 kr. i skat. T blev straffet med 3 måneders fængsel
og en tillægsbøde på 575.000 kr.
5.
Rigsadvokaten kan bemærke, at for så vidt angår sager om
skattesvig fremgår det af forarbejderne til lovændringen om reg-
lerne om samfundstjeneste i 2015, at der ikke er grundlag for
fortsat at udvise særlig tilbageholdenhed med at anvende sam-
fundstjeneste i disse sager, jf. Folketingstidende 2014-15, A, L
50 som fremsat, side 14. Den seneste lovændring fra 2019 (lov
nr. 1426 af 17. december 2019) ændrer ikke herved.
Det fremgår desuden af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
samfundstjeneste, pkt. 5.3.3.1, at samfundstjeneste i vidt om-
fang kan anvendes i sager om berigelseskriminalitet, hvis betin-
gelserne i øvrigt er opfyldt. Der er således tale om en samlet
vurdering af gerningen og gerningsmanden, herunder eventuelle
forstraffe. På den baggrund foretager anklagemyndigheden så-
ledes en konkret vurdering af, om der skal nedlægges påstand
om ubetinget fængselsstraf eller betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.”
Side 5/5