Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2401458_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-5984
1983384
Besvarelse af spørgsmål nr. 1047 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1047 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Iren Mirmojtahedi
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1047: Spm. om kommentar til artiklen “Humac straffet hårdere end normalt for at udstille tyve på Facebook, bragt i Avisen Danmark, den 28. april 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1047 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen “Humac straffet hårdere
end normalt for at udstille tyve på Facebook”,
bragt i Avisen
Danmark den 28. april 2021, og redegøre for, om regeringen
mener, at en bøde på 50.000 kr. er i orden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil jeg kan henholde mig:
”1.
Ved en ændring af tv-overvågningsloven i 2018 blev § 4 c
indsat i loven. Af bestemmelsens stk. 1 fremgår det, at billed-
og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbin-
delse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed,
kun må videregives, hvis den registrerede har givet sit udtryk-
kelige samtykke, videregivelsen følger af lov, eller videregivel-
sen sker til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed.
Efter bestemmelsens stk. 2, må en erhvervsdrivende dog vide-
regive billed- og lydoptagelser, der er optaget i forbindelse med
tv-overvågning, internt i organisationen eller til andre erhvervs-
drivende i kriminalitetsforebyggende øjemed, hvis betingel-
serne herfor er opfyldt, jf. bestemmelsens stk. 2, nr. 1-4.
Ved ændringen af tv-overvågningsloven i 2018 blev § 5, stk. 2,
ligeledes indsat i loven. Det følger af denne bestemmelse, at
medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning,
straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, der i for-
bindelse med en behandling, som udføres for private, overtræ-
der lovens § 4 c.
Af de specielle bemærkninger til § 5, stk. 2, fremgår følgende
om bødeniveauet for overtrædelse af lovens § 4 c, stk. 1:
”Med den foreslåede indsættelse af et nyt stykke 2 i tv-overvåg-
ningslovens § 5, stk. 2, videreføres det, at overtrædelse af reg-
lerne om videregivelse af billed- og lydoptagelser med person-
oplysninger, der er optaget i forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed, kan straffes med bøde eller
fængsel.
Med henblik på at afstemme dette lovforslag med forslaget til
databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen foreslås
det imidlertid, at bødeniveauet forhøjes væsentligt i forhold til
det nuværende bødeniveau efter persondataloven, ligesom der
foreslås en strafferamme på fængsel i indtil 6 måneder i stedet
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1047: Spm. om kommentar til artiklen “Humac straffet hårdere end normalt for at udstille tyve på Facebook, bragt i Avisen Danmark, den 28. april 2021, til justitsministeren
for de gældende 4 måneder. Der er i den forbindelse
ligesom
i forslaget til databeskyttelsesloven
skævet til straffelovens §
264 d, hvorefter straffen er bøde eller fængsel indtil 6 måneder
for den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder
vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af
den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan for-
langes unddraget offentligheden.
Udmåling af straf efter bestemmelsen skal således ske forholds-
mæssigt i forhold til strafniveauet for overtrædelser af databe-
skyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen.”
2.
Ved Retten i Koldings dom af 23. april 2021 blev Humac A/S
idømt en bøde på 50.000 kr. for overtrædelse af tv-overvåg-
ningslovens § 5, stk. 2, jf. stk. 5, jf. § 4 c, stk. 1, ved den 28.
december 2018 i kriminalitetsforebyggende øjemed på virksom-
hedens officielle Facebook-side at have delt en videooptagelse
fra virksomhedens tv-overvågning visende flere personer, der
begik tyveri af en iPhone fra virksomhedens butik i Kolding.
Anklagemyndigheden nedlagde under sagen
i overensstem-
melse med en indstilling fra Datatilsynet
påstand om en bøde
på 50.000 kr. Anklagemyndigheden gjorde i den forbindelse
blandt andet gældende, at der ved indførelsen af § 4 c, stk. 1, i
tv-overvågningsloven i 2018, blev lagt op til en væsentlig for-
højelse af det hidtidige bødeniveau. Anklagemyndigheden hen-
viste endvidere i skærpende retning til, at overtrædelsen var be-
gået forsætligt, ligesom der var tale om videregivelse af oplys-
ninger om strafbare forhold på en åben Facebook-side med
mange følgere. Efter det oplyste havde mere end 85.000 perso-
ner potentielt set den omhandlede video. Endelig henviste an-
klagemyndigheden til, at Humac A/S er en større virksomhed
med en årlig omsætning på 750 mio. kr.
Retten i Kolding udmålte bøden til 50.000 kr. og lagde i den
forbindelse vægt på ovenstående omstændigheder.
3.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Statsadvokaten i Viborg. Det bemærkes i den forbin-
delse, at databeskyttelse er et anklagerfagligt fokusområde i
retspraksis. Det indebærer blandt andet, at politikredsen generelt
skal forelægge tiltalespørgsmålet (herunder strafpåstanden) for
den regionale statsadvokat i alle sager om overtrædelse af data-
beskyttelsesreglerne. En tilsvarende forelæggelsesordning gæl-
der i forhold til sager om overtrædelse af tv-overvågningslovens
§ 5, stk. 2, jf. § 4 c.
Det fremgår af statsadvokatens udtalelse, at hverken Datatilsy-
net eller statsadvokaten er bekendt med praksis i lignende sager
bedømt efter tv-overvågningsloven. Indstillingen om en bøde på
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1047: Spm. om kommentar til artiklen “Humac straffet hårdere end normalt for at udstille tyve på Facebook, bragt i Avisen Danmark, den 28. april 2021, til justitsministeren
50.000 kr. er således nedlagt under henvisning til sagens skær-
pende omstændigheder, jf. ovenfor, og at der med lovændringen
i 2018 er lagt op til en væsentlig forhøjelse af bødeniveauet i
forhold til det hidtidige niveau for overtrædelse af persondata-
lovens § 26 a, jf. herved også databeskyttelsesforordningens art.
83, stk. 9, hvoraf det fremgår, at bøder under alle omstændighe-
der skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen
og have afskrækkende virkning.
Statsadvokaten i Viborg har i forlængelse heraf oplyst, at en
bøde på 50.000 kr. i den konkrete sag vurderes at opfylde inten-
tionerne bag lovændringen, hvorfor statsadvokaten har besluttet
ikke at anke dommen.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, der
bl.a. har oplyst følgende:
”Som
det fremgår af artiklen har Humac A/S på virksomhedens
Facebook-side videregivet tv-overvågningsoptagelser af (for-
modede) tyve.
Endvidere fremgår det, at Retten i Kolding har vurderet, at
denne videregivelse var i strid med tv-overvågningslovens § 4 c
og vurderet, at en passende sanktion var en bøde på 50.000 kr.,
hvilket var i overensstemmelse med Datatilsynets udtalelse til
politi- og anklagemyndigheden i forbindelse med sagens be-
handling.
Persondataloven blev pr. 25. maj 2018 afløst af nye databeskyt-
telsesregler i form af en generel forordning fra EU om beskyt-
telse af personoplysninger, som gælder i både den private og of-
fentlige sektor, og databeskyttelsesloven, der supplerer reglerne
i forordningen. Endvidere blev reglerne i tv-overvågningsloven
revideret i forbindelse hermed.
I relation til bødeniveauet bemærkes generelt om bødeudmålin-
gen i sager om overtrædelse af databeskyttelsesreglerne, at der
som følge af det betydelige maksimale bødebeløb i databeskyt-
telsesforordningen lægges op til en væsentlig forøgelse af bøde-
niveauet for overtrædelser af forordningens bestemmelser i for-
hold til, hvad overtrædelser af den nu ophævede persondatalov
blev takseret til.
Det fremgår således af databeskyttelsesforordningens artikel 83
(som søger at harmonisere bødeudmålingen i EU ved at katego-
risere de mulige overtrædelser efter alvorlighed og fastsætte et
bødemaksimum på henholdsvis 10.000.000 EUR/2% af den glo-
bale omsætning og 20.000.000 EUR/4% af den globale omsæt-
ning), at der fra EU-lovgivers side er et ønske om et bødeniveau,
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1047: Spm. om kommentar til artiklen “Humac straffet hårdere end normalt for at udstille tyve på Facebook, bragt i Avisen Danmark, den 28. april 2021, til justitsministeren
der er betydeligt højere end det, som tidligere har været tilfældet
i dansk retspraksis efter den nu ophævede persondatalov.
Af de almindelige bemærkninger til databeskyttelsesloven af-
snit 2.8.3.7 fremgår i den forbindelse også følgende om bødeni-
veauet efter det nye regelsæt:
”Endvidere fremgår det af forordningens artikel 83, stk. 9, at
bøder under alle omstændigheder skal være effektive og stå i
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virk-
ning.
Justitsministeriet finder på denne baggrund
og som følge af
det betydelige maksimale bødebeløb i forordningen
at der med
lovforslaget bør lægges op til en væsentlig forøgelse af bødeni-
veauet for overtrædelser af forordningens bestemmelser i for-
hold til, hvad overtrædelser af persondataloven i dag takseres
til, jf. herom afsnit 2.8.1.4.
I forhold til nuværende bødeniveau efter persondataloven finder
Justitsministeriet således, at bødeniveauet bør forhøjes væsent-
ligt for overtrædelser, hvor strafsanktioneringen beror på for-
ordningens artikel 83, stk. 9, jf. stk. 4-6, jf. også betænkningen,
s. 926.”
Ved den konkrete fastlæggelse af straffens størrelse skal der i
øvrigt lægges vægt på de skærpende og lempende omstændig-
heder, der fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 83,
stk. 2.
Da overtrædelse af de nugældende databeskyttelsesregler, her-
under reglerne i tv-overvågningsloven, forudsættes sanktioneret
væsentligt højere end efter de regler, der tidligere gjaldt, er det
ikke meningsfuldt at sammenligne sanktioner på tværs af reg-
lerne.
Der er endnu ikke afsagt et tilstrækkeligt antal domme til, at der
har etableret sig en egentlig praksis for fastsættelse af bøders
størrelse. I sidste ende er det, som det også var tilfældet i nær-
værende sag, op til domstolene at vurdere, hvad der må anses
for en at være en passende bøde i en konkret sag.”
Side 5/5