Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2399865_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. maj 2021
Politikontoret
Janani Jeyasothinayagam
2021-0030-5967
1962133
Besvarelse af spørgsmål nr. 1042 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1042 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1042: Spm. om information om den svenske justitsministers fem forslag til at bekæmpe krænkelser mod svenske kvinders ret til frihed, de såkaldte "kvinofrids-krænkelse", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1042 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren indhente information om den svenske justitsmi-
nisters fem forslag til at bekæmpe krænkelser mod svenske
kvinders ret til frihed, de såkaldte "kvinofrids-krænkelse", og
samtidig vurdere, hvilke af tiltagene, der i forvejen er helt eller
delvist implementeret
i dansk lovgivning?”
Svar:
1.
Til brug for besvarelsen har Justitsministeriet via Udenrigsministeriet ind-
hentet en udtalelse fra det svenske Justitsministerium, der har oplyst, at den
svenske regering på nuværende tidspunkt er ved at overveje følgende fire
forslag, der skal bekæmpe krænkelser mod kvinder i Sverige:
1. Forslag om skærpelse af minimumsstraf for bl.a. grov forulempelse
af kvinder.
2. Straf for overtrædelse af kontaktforbud skærpes, så bødestraf erstat-
tes af frihedsstraf.
3. Mindre alvorlige overtrædelser af kontaktforbud skal ikke længere
være straffrie, men skal straffes med bøde.
4. Et udvidet kontaktforbud skal kunne kombineres med krav om elek-
tronisk overvågning, uden at dette betinges af en tidligere overtræ-
delse af kontaktforbuddet.
Den svenske regering undersøger herudover, om der er behov for at indføre
en særskilt bestemmelse om æresforbrydelser i svensk lovgivning.
2.
De danske regler om tilhold, opholdsforbud eller bortvisning findes i til-
holdsloven. Som det er i dag, kan en overtrædelse af et tilhold, et opholds-
forbud eller en bortvisning straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf.
tilholdslovens § 21. Det skal indgå som en skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen, hvis forholdet har udgjort et led i en systematisk og ved-
varende forfølgelse eller chikane.
Herudover kan det nævnes, at det følger af straffelovens § 260, stk. 2, at den,
som tvinger en anden til at indgå ægteskab eller religiøs vielse, til at indgå i
et ægteskabslignende forhold eller ved tvang fastholder en anden i et sådant
forhold, kan straffes med fængsel indtil 4 år. Det samme gælder for den,
som tvinger en anden til at bære en beklædningsgenstand, der skjuler ved-
kommendes ansigt, jf. bestemmelsens stk. 3.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1042: Spm. om information om den svenske justitsministers fem forslag til at bekæmpe krænkelser mod svenske kvinders ret til frihed, de såkaldte "kvinofrids-krænkelse", til justitsministeren
Det kan desuden nævnes, at Folketinget i marts 2021 vedtog en ændring af
straffeloven, hvorved der bl.a. blev indsat en ny bestemmelse som straffelo-
vens § 260 a. Det følger af bestemmelsen, at den, som forestår en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed eller indgåelsen af et andet ægteskabslig-
nende forhold med en person under 18 år, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år. På samme måde straffes den, som lader sit barn indgå i en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed eller i et andet ægteskabslignende forhold,
og den, som efter at være fyldt 18 år frivilligt indgår i en religiøs vielse uden
borgerlig gyldighed eller i et andet ægteskabslignende forhold med en per-
son under 18 år, jf. bestemmelsens stk. 2.
Derudover følger det af straffelovens § 243, at en person, som tilhører eller
er nært knyttet til en andens husstand, og som gentagne gange over en peri-
ode udsætter den anden for groft nedværdigende, forulempende eller kræn-
kende adfærd, der er egnet til utilbørligt at styre den pågældende, herunder
ved udøvelse af negativ social kontrol, kan straffes for psykisk vold med
bøde eller fængsel indtil 3 år. Henvisningen til psykisk vold blev indsat i
bestemmelsen i marts 2021 ved ovennævnte ændring af straffeloven for at
sende et klart signal om, at negativ social kontrol udgør kerneområdet for
bestemmelsen om psykisk vold.
3.
Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at foretage en nærmere
komparativ vurdering af de foreslåede svenske initiativer
der endnu ikke
er udmøntet i svensk lovgivning
set i forhold til dansk ret. Det er dog
Justitsministeriets vurdering, at den ovenfor beskrevne danske lovgivning
indeholder en række lignende regler, der har et formål svarende til de fore-
slåede svenske initiativer.
I forlængelse heraf kan det bemærkes, at Justitsministeriet i løbet af 2021
forventer at kunne præsentere en række initiativer, der skal styrke indsatsen
mod stalking samt sikre bedre hjælp og øget tryghed til ofre for stalking. I
den forbindelse vil Justitsministeriet også overveje, om de fremlagte sven-
ske forslag eventuelt kan inddrages i ministeriets arbejde med de kommende
initiativer.
Justitsministeriet kan desuden bemærke, at der allerede er aftalt flere tiltag,
der har til formål at bekæmpe vold og krænkelser mod kvinder i Danmark.
Med flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden 2021-2023 indgået
mellem et bredt flertal af Folketingets partier indføres en politigaranti i sager
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1042: Spm. om information om den svenske justitsministers fem forslag til at bekæmpe krænkelser mod svenske kvinders ret til frihed, de såkaldte "kvinofrids-krænkelse", til justitsministeren
om voldtægt og vold, herunder vold i nære relationer, således at politiet skal
rykke ud med det samme og komme berørte borgere til undsætning hurtigst
muligt, såfremt der er akut behov for politiets bistand, f.eks. hvis gernings-
manden fortsat er til stede, eller der er fare for liv og førlighed. Såfremt
politiet rykker ud til vold i nære relationer, hvor der er børn i hjemmet, skal
politiet foretage underretning af de sociale myndigheder.
Med flerårsaftalen styrkes desuden politiets og anklagemyndighedens ar-
bejde med og hjælp til ofre for vold i nære relationer, voldtægt, stalking og
æresrelaterede forbrydelser gennem bl.a. øget efter- og videreuddannelse,
oprettelse af specialiserede teams i politikredsene og mulighed for videoaf-
høring i voldtægtssager.
Med finansloven for 2021, der blev indgået af regeringen og Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, blev det desuden
aftalt at styrke den nuværende bistandsadvokatordning, således at ofre for
seksuelle overgreb kan få vejledning fra en bistandsadvokat før anmeldelse
til politiet.
Endvidere vedtog et enigt Folketing i december 2020 en ny samtykkebaseret
voldtægtsbestemmelse.
Side 4/4