Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2363342_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-4207
Den 26. marts 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 994 (MOF alm. del) stillet 2. marts 2021 efter ønske fra
Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 994
”I
juni 2020 blev de nye basisanalyser for de danske Natura 2000-områder publiceret, og
for flere af de marine Natura 2000-områder med bl.a. rev, boblerev og sandbanker på
udpegningsgrundlaget konstateres det i basisanalyserne, at der fortsat fiskes med bundslæbende
redskab selvom forbud er blevet indført i områderne. Vil ministeren oplyse, i
hvor mange af de danske Natura 2000-områders basisanalyser dette konstateres? Det
vil sige, at fiskeri med redskab, som er blevet forbudt, fortsat anvendes efter indført regulering?
Og hvad agter regeringen at foretage sig for at sikre, at forbuddene efterleves,
og hvilke konsekvenser vil konstatering af fiskeri med bundslæbende redskaber i disse
områder have?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”Der
er i Natura 2000-planerne 2016-21 planlagt gennemførelse af nødvendig fiskeriregulering for at
beskytte boblerev og rev. Der er gennemført forbud mod fiskeri med bundslæbende udstyr i 34 Natura
2000-områder med rev på udpegningsgrundlaget, hvoraf de 6 områder også har forbud mod al fiskeri
ved boblerev. Endvidere har en række af de øvrige områder med rev på udpegningsgrundlaget forbud
mod visse typer bundslæbende fiskeriudstyr.
Basisanalyserne 2022-27 indeholder fiskeridata i form af kort, der viser positionen for et fiskefartøj,
som sejler ved en hastighed, hvor fiskeri kan finde sted, men der kan også være tale om gennemsejling
af området til eksempelvis havne. Denne position er i sig selv ikke dokumentation for, at fiskeri har
fundet sted. I basisanalyserne er der således ikke konstateret ulovligt fiskeri, som anført i spørgsmålet.
Der er i 13 basisanalyser vist kort med fiskeridata, hvor der er sammenfald mellem position for et
fiskefartøj og et område med forbud mod anvendelse af bestemte typer af bundslæbende redskaber.
Spørgsmålet om fiskerikontrol og konsekvenser for ulovligt fiskeri har været forelagt Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, som oplyser at:
”Fiskefartøjer
overvåges af to systemer, Vessel Monitoring System (VMS), der er et
fiskerikontrolsystem, og Automatic Identification System (AIS), der er et søfartssikkerhedssystem. Alle
fartøjer på 12 meter og derover skal have installeret VMS, som sender data over fartøjets positioner og
fart til Fiskeristyrelsen én gang i timen. Alle fartøjer på 15 meter og derover skal herudover være
udstyret med AIS, som sender data over fartøjet positioner og fart én gang hvert femte minut. Mange
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 994: Spm. om i hvor mange af de danske Natura 2000-områders basisanalyser der er konstateret fiskeri med bundslæbende redskaber, til miljøministeren
fartøjer under 15 meter har dog også en AIS. Fiskeristyrelsen kan se fartøjernes positionsdata og fart
fra begge systemer på elektroniske kort, hvor bl.a. Natura 2000-områder med restriktioner for
fiskeriet er angivet. Brugen af AIS-data er blevet indarbejdet i Fiskeristyrelsens overvågningssystem
ultimo 2020, som supplement til kontrollen med VMS-data og udgør en væsentlig forbedring i
fiskerikontrollen.
Hvis data viser, at et fartøj befinder sig inden for et Natura 2000-område, inkl. en bufferzone med en
fart på 4 knob eller derunder, genereres en alarm i Fiskeristyrelsens overvågningscenter, da lav fart
indikerer, at der kan være tale om et aktivt fiskeri. I sådan et tilfælde vil Fiskeristyrelsen slå op på
fartøjets elektroniske logbog og se, hvilket redskab fartøjet anvender. Hvis det kan konstateres, at der
anvendes et bundslæbende redskab, eller at området er helt lukket for fiskeri, vil Fiskeristyrelsen
straks kontakte fartøjet og pålægge fartøjet at sejle ud af området. Fartøjet følges herefter, og der
indsamles dokumentation i forhold til en evt. sanktionering.
En overtrædelse i form af fiskeri i et lukket område betragtes som ulovligt fiskeri. Det straffes med en
bøde, der som udgangspunkt fastsættes til 1/3 af fangstens værdi, hvis fartøjsføreren samtidig er
fartøjets ejer, og en 1/4 af fangstens værdi, hvis fartøjsfører ikke er fartøjets ejer. Herudover kan
værdien af den ulovlige fangst konfiskeres. Endelig sanktioneres en overtrædelse af et forbud mod
fiskeri i et Natura 2000-områder
med tildeling af 6 strafpoint ifølge EU’s fiskeriregler. Disse strafpoint
har bl.a. betydning for, om der kan ansøges om støtte under EHFAF-programmet.””
Lea Wermelin
/
Katrine Nissen
2