Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2384299_0001.png
Virksomheder
J.nr. 2021 - 11566
Ref. JA
Den 23. april 2021
Sagsbehandling af havbrugsansøgninger
Miljøstyrelsen har i perioden frem til 1. januar 2021 været miljømyndighed for havbrug
beliggende en sømil eller længere fra kysten. Fra den 1. januar 2021 overtog Miljøstyrelsen
miljømyndighedskompetencen fra kommunerne for havbrug beliggende mindre end en sømil
fra kysten. Miljøstyrelsen overtog desuden i januar 2018 myndighedskompetencen for
placeringstilladelser, som tidligere lå i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen. Miljøstyrelsen har
således overtaget allerede eksisterende ansøgninger om miljøgodkendelse fra kommunerne
og ansøgninger om placeringstilladelse fra den tidligere myndighed.
I perioden 2014
2021 har Miljøstyrelsen modtaget eller overtaget en lang række
ansøgninger om miljøgodkendelse og/eller placeringstilladelse. Sagsbehandlingen beskrives
nedenfor med udgangspunkt i følgende:
Ansøgninger om miljøgodkendelse til
eksisterende havbrug
som grundet
regelændringer skal have deres gældende havbrugstilladelse erstattet af en
miljøgodkendelse og tilhørende ansøgninger om placeringstilladelse, hvor denne er
udløbet.
Ansøgninger om miljøgodkendelse til
udflytning
af eksisterende havbrug.
Ansøgninger om tidsbegrænset miljøgodkendelse af
pilotanlæg.
Ansøgninger om miljøgodkendelse og placeringstilladelse af nye
havbrug i Bælthavet
og Østersøen.
Ansøgninger om miljøgodkendelse og/eller placeringstilladelse til nye havbrug i
Kattegat.
Sagsbehandlingen af ansøgninger om miljøgodkendelse og/eller placeringstilladelse skal ses i
lyset af, at succeskriteriet for en ansøger er at opnå en tilladelse/godkendelse, og at
Miljøstyrelsen, inden for rammerne af styrelsens vejledningsforpligtelse, har søgt at bidrage
til, at de ansøgte projekter kan realiseres.
Ansøgninger om miljøgodkendelse og placeringstilladelse af eksisterende
havbrug
De danske havbrugsvirksomheder skulle i overensstemmelse med den på daværende
tidspunkt gældende godkendelsesbekendtgørelses § 62 stk. 3, senest den 15. marts 2014 søge
om miljøgodkendelse af eksisterende havbrug. Miljøstyrelsen meddelte miljøgodkendelse til
3 af de 7 havbrug, som Miljøstyrelsen på daværende tidspunkt var miljømyndighed for
henholdsvis den 16. december 2014, den 24. februar 2015 og den 12. juni 2015.
Miljøstyrelsen
Antvorskov Allé 139
4200 Slagelse
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
[email protected]
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 977: Spm. om fremdriften i sagsbehandlingen af ansøgninger om havbrugstilladelser fra og med 2014 til og med februar 2021, til miljøministeren
Godkendelserne blev påklaget, og i perioden frem til klagenævnets afgørelse prioriterede
Miljøstyrelsen andre godkendelsessager. Som følge heraf vil de resterende 4 ansøgninger om
miljøgodkendelse af eksisterende havbrug blive baseret på nyeste nævnspraksis. De 3
miljøgodkendelser blev hjemsendt til fornyet behandling i marts 2018, med henblik på
udarbejdelse af habitatkonsekvensvurderinger. Klagenævnets afgørelser er indbragt for
domstolene af havbrugsvirksomhederne med det hovedsynspunkt, at der ikke er hjemmel i
habitatdirektivet til at kræve en habitatkonsekvensvurdering, og at selv hvis det lægges til
grund, at habitatdirektivet finder anvendelse på en situation som den foreliggende, er det
sagsøgers andet hovedsynspunkt, at den af Miljø- og Fødevareklagenævnet foretagne
væsentlighedsvurdering er behæftet med flere - hver især - væsentlige retlige og faglige
mangler og fejl. Sagsøger har i en af sagerne om miljøgodkendelse af et havbrug, som er udset
som prøvesag, anmodet om, at spørgsmålet om habitatdirektivets anvendelighed forelægges
for EU-domstolen, hvilket nævnet har erklæret sig enig i. Sagen er henvist til Østre Landsret,
og alle de anlagte retssager er pt. udsat på den præjudicielle forelæggelse for EU-domstolen i
sagen.
Siden klagenævnets afgørelser har den fornyede sagsbehandling af de hjemviste
miljøgodkendelser i lighed med sagsbehandlingen af øvrige ansøgninger om
miljøgodkendelse af eksisterende havbrug afventet lovliggørelsesprocessen i forhold til
havbrugenes placeringstilladelser, som sammen med miljøgodkendelserne er en
forudsætning for lovlig drift. Der er i begge regelsæt krav om at habitatreglerne skal iagttages,
men da der ikke er krav om dobbeltvurdering ved en samtidig sagsbehandling, kan
habitatvurderinger udarbejdet i regi af placeringstilladelsen indgå i sagsbehandlingen af
ansøgninger om miljøgodkendelse.
Fra kommunerne har Miljøstyrelsen den 1. januar 2021 overtaget 12 havbrug, hvoraf 8 skal
have behandlet en ansøgning om miljøgodkendelse. Heraf er 4 ansøgninger endnu ikke
behandlet i kommunerne, mens 4 miljøgodkendelser er meddelt, påklaget og hjemsendt fra
Miljø- og Fødevareklagenævnet med henblik på, at der for de 3 skal udarbejdes en
habitatkonsekvensvurdering, mens der for den sidste skal udarbejdes en ny og konkret
væsentlighedsvurdering. Alle disse nævnsafgørelser er også indbragt for domstolene af
erhvervet.
Som opfølgning på ”Status og grundig gennemgang af havbrugsområdet” (MOF alm del bilag
237) pågår en afklaring af, hvorvidt alle havbrug er i besiddelse af en gyldig og gældende
placeringstilladelse, og hvis ikke det er tilfældet, skal forholdet om muligt lovliggøres. Der er
indtil videre truffet afgørelse i forhold til 12 havbrug, hvoraf ét havbrug har en gyldig og
gældende placeringstilladelse, 6 havbrugs placeringstilladelser er udløbet, og 5 havbrugs
placeringstilladelser lider af en retlig mangel. For de udløbne placeringstilladelser pågår
sagsbehandlingen af ansøgninger om nye placeringstilladelser, og for de havbrug, hvis
placeringstilladelser lider af en retlig mangel, pågår vurderingen af, hvorvidt den retlige
mangel er konkret væsentlig. I alle 11 sager er udarbejdelsen af habitatkonsekvens-
vurderinger igangsat. Disse vil også kunne indgå i behandlingen af ansøgning om
miljøgodkendelse. Øvrige eksisterende havbrug, som afventer behandling af ansøgning om
miljøgodkendelse, vil blive behandlet efter samme procedure. Sagsbehandlingen af alle
verserende ansøgninger om miljøgodkendelse af eksisterende havbrug er således koblet til
den igangværende lovliggørelsesproces på placeringstilladelsesområdet og forventes som
følge af habitatkonsekvensvurderingerne først afsluttet i løbet af 2022.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 977: Spm. om fremdriften i sagsbehandlingen af ansøgninger om havbrugstilladelser fra og med 2014 til og med februar 2021, til miljøministeren
Udflytning af eksisterende havbrug
I januar 2016 modtog Miljøstyrelsen en ansøgning om udflytning af et havbrug til en lokalitet
syd for Endelave. Der blev meddelt miljøgodkendelse i januar 2017, og efter påklage blev
godkendelsen trukket tilbage, og sagsbehandlingen blev sat i bero af ansøger. En tilsvarende
ansøgning om udflytning af et havbrug blev indsendt i januar 2017 og 4 måneder senere sat i
bero af ansøger. Havbrugene, som ejerne på daværende tidspunkt ønskede at flytte til mindre
miljøfølsomme lokaliteter, indgår pt i lovliggørelsesprocessen i forhold til de eksisterende
havbrugs placeringstilladelser.
Ansøgninger om pilotanlæg
Den 8. december 2014 modtog Miljøstyrelsen en ansøgning om etablering af et 1-årigt
forsøgshavbrug nordøst for Nexø.
Den 10. februar 2015 modtog Miljøstyrelsen en anden ansøgning om miljøgodkendelse til et
1-årigt havbrug ved lavvandsgrunden, Bolsaksen, syd for Samsø. Miljøstyrelsen meddelte den
13. marts 2015 telefonisk til ansøger, at det ansøgte projekt var VVM-pligtigt, og at
Miljøstyrelsen derfor agtede at fremsende et udkast til afgørelse om VVM-pligt. Ansøger har
den 25. marts 2015 fremsendt en justeret ansøgning, hvor arealet på havet er markant
reduceret, og udledningen af næringsstoffer er reduceret til en tredjedel.
Miljøstyrelsen meddelte miljøgodkendelse til ansøgningerne henholdsvis den 16. april 2015
og den 2. september 2015.
Ansøgninger i Bælthavet og Østersøen
I forbindelse med udarbejdelsen af ”Strategi for bæredygtig udvikling af
akvakultursektoren i
Danmark 2014-2020”
modtog Miljøstyrelsen i 2014
12 ansøgninger om miljøgodkendelse af
nye havbrug i Bælthavet og Østersøen, som alle i 2014 fik meddelt afgørelse om VVM-pligt.
På nuværende tidspunkt er der 5 aktive ansøgninger, hvoraf 3 har udarbejdet VVM-
redegørelse, mens sagsbehandlingen af de øvrige 2 hidtil har afventet ansøgernes opfølgning
på styrelsens afgørelse om VVM-pligt.
Sagsbehandlingen af de 3 verserende sager, hvor der er udarbejdet VVM-redegørelse har alle
være præget af ansøgers forventninger til godkendelse i lyset af vækstinitiativerne i
akvakulturstrategien på den ene side og det faktum, at ansøgningerne i deres oprindelige
form ikke var forenelig med gældende ret på ansøgningstidspunktet på den anden side.
Sidstnævnte blev oplyst ansøger meget tidligt i forløbet. Særligt gjaldt det, at tilstrømningen
af næringssalte til nærliggende vandområder var uforeneligt med vandplanerne og forudsatte
kompenserende virkemidler. Først i løbet af 2015
efter en afgørelse i Natur- og
Miljøklagenævnet den 23. december 2014
blev det klart, at anvendelse af kompenserende
virkemidler krævede en ændring af miljøbeskyttelsesloven. I perioden frem til ændringen af
miljøbeskyttelsesloven i juni 2017, hvor miljøministeren blev bemyndiget til at fastsætte
regler, således at der ved godkendelse af nye havbrug eller ved udvidelse eller ændring af
eksisterende havbrug kunne fastsættes vilkår om etablering og drift af kompenserende
marine virkemidler, var Miljøstyrelsen løbende i dialog med ansøgerne om tilpasning af de
ansøgte projekter, så de med de forudsete regelændringer kunne opnå miljøgodkendelse.
Denne dialog blev vanskeliggjort af ansøgers uenighed i styrelsens tolkning af gældende ret,
herunder bl.a. beregningen af næringssalttilstrømning til nærliggende vandområder og
betydningen af Danmarks reduktionsmål i regi af HELCOM. Sidstnævnte afventede i en
længere periode udarbejdelsen af et administrationsgrundlag for udledning af næringsstoffer
til de åbne havområder, hvilket først med havstrategi II i april 2019 blev overflødiggjort.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 977: Spm. om fremdriften i sagsbehandlingen af ansøgninger om havbrugstilladelser fra og med 2014 til og med februar 2021, til miljøministeren
Med miljøministerens udmelding i august 2019 om at bemyndigelsesbestemmelsen i
Miljøbeskyttelsesloven ikke ville blive udmøntet, lå rammebetingelserne for den videre
sagsbehandling klar. Til trods for at lovliggørelsesprocessen i forhold til de eksisterende
havbrug i perioden siden august 2019 har haft og fortsat har højeste prioritet, er der fremdrift
i forhold til behandlingen af de 3 ansøgninger.
Ansøgninger om miljøgodkendelse og/eller placeringstilladelse til nye havbrug i
Kattegat
I 2016 modtog Miljøstyrelsen 2 ansøgninger om miljøgodkendelse om nye havbrug i
Kattegat, og daværende placeringstilladelsesmyndighed modtog de tilsvarende ansøgninger
om placeringstilladelse, som herefter indgik i ansøgningsrunden for 2017. I 2018, hvor
Miljøstyrelsen både var myndighed for placeringstilladelser og miljøgodkendelser, modtog
Miljøstyrelsen 35 ansøgninger om nye havbrug i Kattegat. Status er nu, at 9 er trukket
tilbage, der er meddelt afslag til 8, og 20 ansøgninger er fortsat under behandling.
Sagsbehandlingsprocessen har været præget af uklarhed ift håndteringen og konsekvenserne
af HELCOMs udledningslofter. Der henvises til MOF alm. del 517 (2017-2018), hvori det
fremgår, at spørgsmålet om den konkrete betydning af HELCOMs reduktionsmål for
udledning af næringsstoffer i relation til havbrug, vil blive fastlagt i forbindelse med et
kommende administrationsgrundlag, som imidlertid blev overflødiggjort med
implementering af HELCOMs udledningslofter i havstrategien den 30. april 2019.
Hertil kommer, at en del af næringsstofudledningen forbundet med de ansøgte havbrug
strømmer ind i vandplanområderne. Miljøstyrelsen har derfor i en periode i lighed med
behandlingen af ansøgninger om havbrug i Bælthavet og Østersøen, afventet hjemmel til at
fastsætte vilkår om kompensation i forbindelse med miljøgodkendelse af havbrugene. Efter
ministerens udmelding i august 2019 om, at hun ikke agtede at udmønte hjemlen hertil i
miljøbeskyttelsesloven, igangsatte Miljøstyrelsen i efteråret 2019 sagsbehandlingen af
ansøgningerne om placeringstilladelser for havbrug i Kattegat ved en stjernehøring efter § 3 i
havbrugsbekendtgørelsen, med det foreløbige resultat som bekrevet ovenfor.