Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2355480_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Dato: 16-03-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPANB
Sagsnr.: 2103989
Dok. nr.: 1645721
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har den 17. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 910 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 910:
Hvad kan ministeren oplyse om forureningen i Østersøen fra atomaffald med hen-
vis i g til artikle ”E eller a de har du pet ato affald i Østersøe ” i Jydske Vest-
kysten den 17. februar 2021?”
Svar:
Avisartiklen refererer til en videnskabelig artikel fra fagbladet
Nature,
med blandt an-
det medarbejdere fra DTU Miljø som forfattere.
Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Miljøministe-
riet, der har oplyst følgende:
”Miljøstyrelse har e ra
eaftale ed DTU Miljø, der bla dt a det vedrører over-
vågning af radioaktive stoffer i miljø og fødevarer, og som foruden Miljøstyrelsen
også involverer Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen. Denne rammeaftale om-
handler for Miljøstyrelsens vedkommende Danmarks forpligtelse til overvågning af
radioaktive stoffer i vand, sediment og biota i Østersøen og Nordøstatlanten i hen-
hold til internationale konventioner (hhv. HELCOM og OSPAR). Fremkomne radioak-
tive data indrapporteres af DTU til relevante internationale fora under de internatio-
nale konventioner.
Miljøstyrelsen har på baggrund af artiklen rettet henvendelse til DTU Miljø, som har
oplyst, at de i den konkrete sag ikke har fundet anledning til at orientere Miljøstyrel-
sen (eller andre myndigheder), da den radioaktive risiko vurderes at være negligibel
(ubetydelig).”
I forhold til spørgsmålet om radioaktivitet har både Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyt-
telse og Beredskabsstyrelsen en rolle. Sundhedsministeriet har derfor indhentet bi-
drag fra Sundhedsstyrelsen og fra Forsvarsministeriet, da Beredskabsstyrelsen hører
herunder.
Sundhedsstyrelsen oplyser følgende:
Sundhedsstyrelsens opgaver fremgår i al væsentlighed af strålebeskyttelsesloven,
der regulerer brug af strålekilder og stråleudsættelse. Heraf fremgår det af kapitel 7,
at Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om tilladelse m.v. til strålekilder, frigivelse
af radioaktive stoffer samt fastsætte vilkår i forbindelse med godkendelse, tilladelse
eller underretning i medfør af loven, ligesom Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med brug
af strålekilder og stråleudsættelse.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 910: Spm. om forureningen i Østersøen fra atomaffald, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen har hjemmel til at fastsætte vilkår for frigivelse, herunder vilkår
for udledning af radioaktive stoffer fra virksomheder i Danmark.
Baseret på Sundhedsstyrelsens nuværende og tidligere registreringer af strålekilder
kan det fastslås, at de i artiklen nævnte isotoper U-233, U-236 og I-129 ikke kan
stamme fra nuværende eller tidligere virksomhed i Danmark, hvorfor Sundhedsstyrel-
sen ikke kan bidrage med oplysninger til de i artiklen omtalte målinger.
Artiklens forfattere har vurderet, at den radiologiske risiko ved de niveauer af U-233,
U236 og I-129, der er observeret i studiet er negligibel, en vurdering Sundhedsstyrel-
sen - på baggrund af den tilgængelige information
-
ka tilslutte sig.”
Endelig har Forsvarsministeriet oplyst følgende for så vidt angår Danmarks nukleare
beredskab:
”Beredskabsstyrelse har efter
beredskabsloven ansvar for udarbejdelse og revision
af den nationale nukleare beredskabsplan. Planen er grundlag for iværksættelse af
beredskab ved nukleare hændelser, der kan ramme eller påvirke Danmark eller Grøn-
land. Beredskabsplanen er også ramme for samarbejde mellem de myndigheder, hvis
sektoransvar omfatter opgaver i relation til nukleare hændelser.
Nukleart Beredskab i Beredskabsstyrelsen er ekspertberedskab og varetager en
række operative opgaver, herunder blandt andet strålingsovervågning, udarbejdelse
af analyser og spredningsprognoser, udarbejdelse af beslutningsstøtte samt udførelse
af specialmåleopgaver.
Strålingsovervågning i Danmark og Grønland sker ved løbende måling af strålingsni-
veauet i luften med henblik på at konstatere forhøjet stråling fra radioaktive stoffer,
der kan stamme fra uheld eller ulykker på eksempelvis kernekraftværker.
Ved nukleare og radiologiske hændelser uden for landets grænser modtager Bered-
skabsstyrelsen varsler fra Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA), EU og gen-
nem en række bilaterale aftaler.
Det bemærkes i relation til Østersøen, at det ikke indgår i Beredskabsstyrelsens myn-
dighedsopgaver at foretage måling af radioaktivitet i marine områder, ferskvand eller
søer i Danmark eller Grønland. Disse opgaver påhviler i medfør af sektoransvarsprin-
cippet de myndigheder, som i det daglige har ansvar for overvågning af vandmiljø.
Beredskabsstyrelsen kan blive alarmeret af Forsvarets Nationale Maritime Overvåg-
ningscenter, hvis der i farvandsovervågningen konstateres hændelser med nukleart
drev e fartøjer”.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anne Bækgaard
Side 2