Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2350024_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 9. marts 2021
Minister for fødev arer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 830 (MOF alm. del) stillet 9.
februar 2021 efter ønske fra Zenia Stampe (RV ).
Spørgsm ål nr. 830
”V
il ministeren redegøre for de omfordelingsmæssige konsekvenser af at indføre en omfordelingsstøtte
på 5 pct. af det nationale loft til en ekstra betaling til de første 60 ha på alle bedrifter, og v il ministeren
tilkendegive sin holdning til på denne måde at kompensere de mindre landbrug for at have færre
stordriftsfordele og flere engangsudgifter til sammenligning med de store landbrug?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugsstyrelsen, som oplyser at:
”Hv
is der blev indført en omfordelingsstøtte på 5 pct. af den samlede støttepulje, v ille der i 2021 v ære
en omfordelingspulje på 300 mio. kr. Fordeles disse på de første 60 ha hos alle ansøgere, vil det
bety de, at grundbetaling og grøn støtte på disse arealer vil blive forhøjet med ca. 260 kr. pr. ha. Støtten
pr. ha på arealer ud ov er de første 60 ha v il blive reduceret med ca. 17 0 kr. Når de 5 pct.
omfordelingsstøtte lægges til, bliver den gennemsnitlige støttesats for grundbetaling og grøn støtte for
de første 60 ha pr. bedrift på ca. 2.440 kr. pr. ha og 2.010 kr. pr. ha for arealer ud over 60 ha. Til
sammenligning er den gennemsnitlige støttesats i 2021 på grundbetalingsordningen (inkl. grøn st øtte)
ca. 2.1 80 kr. pr. ha uden omfordeling.
Danmark frav algte i forbindelse med implementeringen af indev ærende reform at anv ende en
omfordelingsbetaling. Begrundelsen for fravalget var, at omfordelingen hovedsageligt vil tilgodese
deltidsbedrifter på bekostning af heltidsbedrifterne. Det kan oply ses, at det gennemsnitlige årlige
resultat for deltidsbedrift udgjorde -204.150 kr. pr. bedrift (perioden 2014-2018, efter finansielle
udgifter). Det negativ e driftsresultat antages at v ære udtryk for, at bedrifterne ikke alene er afhængige
af indkomst fra bedriften, men også har andre indtægter.
EU-reglerne i den kommende reform forventes at gøre det frivilligt for medlemsstaterne, hvorvidt man
ønsker at anv ende en omfordelingsstøtte, som bl.a. ville kunne u dformes som anført i spørgsmålet. I
forbindelse med den fremadrettede fordeling af arealstøtten og eventuel anvendelse af
omfordelingsstøtten, finder jeg det v æsentligt, at der også indgår overvejelser om, hvorvidt der
fremadrettet skal anv endes betalingsrettigheder eller ej. Denne mulighed indgår for første gang for
medlemsstaterne.
Rasmus Prehn
/
Sofus Rex
Mi ni steriet for Fødevarer, Landb rug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn
K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk