Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2348602_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. marts 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 811 (MOF alm. del) stillet 9. februar efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 811
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange m3 materialer der skal opgraves og transporteres, såfremt
det besluttes at etablere et langt omløbsstryg øst om Tange Sø? Og kan ministeren
bekræfte foreløbige beregninger, der skitserer omfanget til op mod 3 mio. m3, svarende
til 120.000 lastbillæs i alt? I bekræftende fald, hvor stor udledning af CO2 vil et sådant
gigantisk anlægsprojekt indebære, og hvad koster det?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Etablering af et langt eller
mellemlangt omløbsstryg uden om hele eller en stor del af Tange Sø med tilstrækkelig vandmængde til
at sikre passage vil i sagens natur medføre væsentlige jordarbejder i området. Omfanget af
jordarbejder varierer dog meget, afhængigt af hvilken løsningsmodel der vælges.
I de tekniske baggrundsrapporter, der er udarbejdet sammen med nogle af de 15 løsningsforslag, der
vurderes at kunne sikre tilstrækkelig passage og grundlag for opnåelse af fisketætheder og -arter
svarende god økologisk tilstand i vandløbene opstrøms Tange Sø, er de jordmængder, der skal flyttes,
opgjort til imellem 1,2 og 6,8 mio. m
3
.
I de foreliggende beskrivelser at projekterne er angivet, at en del af det opgravede materiale vil kunne
genanvendes i projektet, f.eks. til anlæggelse af gydebanker, dæmninger, stier m.m., og en del af det
opgravede sten- og grusmateriale vil kunne sælges og genanvendes andre steder. Endelig er angivet, at
en delmængde af det opgravede materiale vil skulle deponeres på egnede lokaliteter, som endnu ikke
er fastlagt.
De samlede jordmængder, der skal flyttes, afhænger således væsentligt af hvilken passageløsning, der
vælges. Omfanget af transport af den andel heraf, der kan sælges eller skal deponeres, afhænger
desuden af, hvordan og hvorhen disse jordmængder skal transporteres, hvilket ikke kan vurderes før
en løsningsmodel og deponeringslokaliteter er valgt.
Af samme årsager er det ikke muligt at kvantificere CO2-udledningen fra jordarbejderne og
jordflytningen på nuværende tidspunkt.”
Lea Wermelin
/
Peter Østergård Have
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk