Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2363138_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 6. juli 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 1 025 (MOF alm. del)
stillet den 1 0. juni 2020 af Erling Bonnesen (V ).
Spørgsm ål nr. 1025
”Geby
rstigningerne på fjerkræområdet v irker ret v oldsomme. V il ministeren redegøre for og
forklare baggrunden for de gebyrstigninger, der har v æret ved årsskiftet, som
fjerkræsproducenter skal betale som følge af kontrolforanstaltninger pålagt af staten, og v il
ministeren særligt komme ind på geby rstigningerne for kontrol af transportegnethed ved eksport
samt den årlige sokkeudtagning til salmonella?”
Sv ar
Spørgsmålet har v æret forelagt Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Med v irkning fra 1 . januar 2020 blev en række gebyrer og afgifter
på Fødevarestyrelsens område
justeret. Forligskredsen bag V eterinærforlig III og Fødevareforlig 4 blev den 1 4. november 2019
orienteret skriftligt om justeringerne på de ordninger, hvor gebyrer og afgifter blev justeret som
følge af andre forhold end den årlige pris- og lønregulering og stigning, som følge af reduktion af
midlertidige delvise afløftning.
Nedenfor er anført de gebyrer og afgifter, som v edrører fjerkræproducenter. Gebyrer og afgifter,
som v edrører slagterier, forarbejdning og eksport af fjerkrækød samt foderproducenter er ikke
medtaget. Ligeledes er gebyrer og afgifter, som v edrører fjerkræproducenter, som er regist reret
som fødev arevirksomheder, og som derfor betaler gebyrer/afgifter for fødevarekontrol, ikke
medtaget.
Fødev arestyrelsens udgifter v edrørende de nedenfor nævnte kontrolområder er forudsat fuldt ud
geby r- eller afgiftsfinansieret i henhold til budgetvejle dningens regler. Det følger af
budgetvejledningen, at taksten for afgifter og gebyrer, medmindre der er adgang til
underdækning, skal fastsættes således, at der opnås fuld dækning for kontrolomkostningerne.
Taksterne fastsættes, så der tilstræbes balance over en løbende fireårig periode fra og med
regnskabsåret, og mindst en gang årligt skal det v urderes, om omkostningerne skal reduceres
eller gebyrsatsen justeres for at sikre balance (jf. Budgetvejledningen 2.3.1.2).
Der er, jf. sv aret på spørgsmål 1 021, i perioden frem mod 1 . juli 2020 en delvis gebyrafløftning på
hov edparten af Fødevarestyrelsens gebyr -/afgiftsordninger. Den delv ise afløftning omfatter alle
nedenstående gebyrer og afgifter, dog er den ny e afgift til finansiering af indladningskontrol fra
2020 og gebyret for kontrol af trædepuder ikke omfattet.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216
Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 810: Spm. om kommentar til artiklen Enorm gebyrstigning frustrerer hobbyavler fra Landbrugsavisen den 6. februar 2021 og svare på, hvad meningen er med en så kolossal stigning, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
-
-
-
-
-
-
-
Geby ret for kontrol i besætninger, herunder de årlige sokkeprøver, blev hævet med 1 2
pct. med henblik på at sikre fremadrettet balance. Desuden er indregnet delvis
inddækning af underskud fra 201 8 og delvis inddækning af forv entet underskud i 201 9,
pris- og lønregulering samt reduktion af geby rafløftning.
Geby ret for kontrol af transportegnethed v ed eksport fra en besætning blev øget med 38
pct. med henblik på at sikre fremadrettet balance, herunder indregning af omkostninger
til understøttelse af kontrollen. Desuden er indregnet delvis inddækning af underskud fra
201 8 og delvis inddækning af forv entet ubalance i 201 9, pris- og lønregulering samt
reduktion af geby rafløftning.
Årlig afgift til finansiering af ordinær dy revelfærdskontrol i besætninger blev hævet fire
pct. som følge af pris- og lønregulering og reduktion af geby rafløftning.
Geby r for opfølgende kontrol i besætninger blev hævet med 52 pct. med henblik på at
sikre fremadrettet balance. Desuden er indregnet delvis inddækning af underskud fra
201 8 og delvis inddækning af forv entet underskud i 2019, pris- og lønregulering samt
reduktion af geby rafløftning.
Geby ret for kontrol af logbøger blev hævet med 21 9 pct. med henblik på at sikre
fremadrettet balance, herunder indregning af omkostninger til understøttelse af
kontrollen, delvis inddækning af forv entet underskud i 201 9, pris- og lønregulering samt
reduktion af geby rafløftning.
Geby ret for autorisation af en transportør af lev ende dyr blev hæv et med 95 pct. med
henblik på at sikre fremadrettet balance , herunder omkostninger til understøttelse af
kontrollen. Desuden er indregnet delvis inddækning af underskud fra 2018 og delvis
inddækning af forv entet underskud i 201 9, pris- og lønregulering samt reduktion af
geby rafløftning.
Geby ret til finansiering af kontrol af trædepuder på slagterier blev reduceret med én pct.
som følge af prisstigningsloftet, jf. finansloven § 24.32.01 og pris- og lønregulering.
Geby ret opkræves den enkelte fjerkræproducent.
Herudov er kan oplyses, at der fra 1 . januar 2020 er indført en ny afgift til finansiering af
indladningskontrol i forbindelse med dyretransporter af sv in og kv æg i 2020, jf.
tekstanmærkning 1 58, stk. 1 0, § 24.32.01.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2