Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 26. marts 2021
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 81 0 (MOF alm. del) stillet den
9. februar 2021 efter ønske fra Erling Bonnesen (V ).
Spørgsm ål nr. 810
V il ministeren kommentere artiklen ”Enorm gebyrstigning frustrerer hobbyavler” fra Landbrugsavisen
den 6. februar 2021 og sv are på, hvad meningen er med en så kolossal stigning, som meget nemt kan få
særdeles uheldige konsekvenser som f.eks., at der ikke kommer så mange dy r på dy rskue, hvilket vil
v ære uheldigt i ly set af, at netop dy rskuer er et godt sted for by og land at mødes til at skabe forståelse
for landbruget? Og v il ministeren sv are på, hv ilket alternativer ministeren kan opstille til at fjerne den
meget v oldsomme gebyrstigning, f.eks. rationaliseringer og forenklinger i bureaukratiet?
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet Fødevarestyrelsen, som oplyser:
”Geby
ret for udstedelse af autorisation til en transportør, der transporterer levende dyr som led i øko-
nomisk v irksomhed, er steget siden 2019 og udgør 6.986 kr. for korte transporter (under otte timer) og
9.67 0 kr. for langvarige forsendelser (over otte timer). Gebyret følger statens regler om, at der skal til-
stræbes balance over en løbende fireårig periode fra og med regnskabsåret, og mindst en gang årligt
skal det v urderes, om omkostningerne skal reduceres eller gebyrsatsen justeres for at sikre balance ( jf.
Budgetv ejledningen 2.3.1.2)., og dækker Fødevarestyrelsens omkostninger ved sagsbehandling af en
transportørs ansøgning om autorisation. Det dækker således ikke de omkostninger, der f.eks. er for-
bundet med stikprøvekontrollen v ed på- eller aflæsning i forbindelse med udførsel af dy r.
./.
Som oply st i sv aret på spørgsmål nr. 1 025 (MOF alm. del) stillet den 1 0. juni 2020, blev gebyret hævet
med 95 pct. pr. 1 . januar 2020 med henblik på at sikre fremadrettet balance, delvis inddækning af un-
derskud fra 201 8, delvis inddækning af forv entet underskud i 201 9, pris- og lønregulering samt reduk-
tion af geby rafløftning. Som led i den politiske aftale af 25. juni 2020 om et helhedsorienteret, mere
risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dy retransporter , som samtlige partier i Folketinget står
bag, blev gebyret hæv et med 41 pct. pr. 1 . november 2020 som følge af øgede omkostninger til en styr-
kelse af sagsbehandlingen af ansøgninger om autorisation. Desuden er gebyret hævet med 1 pct. pr. 1.
januar 2021 som følge af pris- og lønudv ikling, statsligt effektiviseringskrav på 2 pct. og bortfald af ge-
nerel geby rafløftning.
Der opkræv es samme gebyr uanset hvilken dyreart, der er tale om, og uanset hvor ofte transportøren
bruger sin autorisation. En autorisation er gy ldig i fem år. Formålet er at sikre, at dy rene behandles
dy revelfærdsmæssigt forsvarligt.
Mi ni steriet for Fødevarer, Landb rug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
•
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
•
•
w ww.mf vm.dk