Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2343911_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 1. marts 2021
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 780 (MOF alm. del) stillet 1.
februar 2021.
Spørgsmål nr. 780
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 26/1-21 fra Brancheorganisation for dansk vejgodstrans-
port om udfordringer ved transportegnethedssager ved transport af levende grise, jf. MOF alm. del -
bilag 299?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”Det
centrale punkt i henvendelsen fra ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport og SPF-
Danmark er deres fælles ønske om, at Fødevarevarestyrelsens politianmeldelser af chauffører og trans-
portvirksomheder om ikke-transportegnede dyr fra før 1. oktober 2020 skal tages op til revurdering.
Som begrundelse henvises såvel til Fødevarestyrelsens ændring af praksis fra den 18. februar 2019 som
det nye kontrol- og sanktionskoncept for dyretransporter, som styrelsen indførte fra den 1. oktober
2020.
Når Fødevarestyrelsen har anmeldt en overtrædelse til politiet, er det anklagemyndigheden, som suve-
rænt afgør, om og mod hvem, der i en given sag skal rejses sigtelse. I sager om ikke transportegnede dyr
er det således anklagemyndigheden, som på baggrund af politiets efterforskning afgør, om der er grund-
lag for at sigte chaufføren. Det er dog korrekt, at Fødestyrelsens praksisændring af 18. februar 2019
indebar, at styrelsens politianmeldelser i sager om ikke-transportegnede dyr som udgangspunkt rettes
mod besætningsejeren og transportvirksomheden og ikke mod chaufføren.
Et centralt element i den politiske aftale af 25. juni 2020 om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og
datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter er en målretning af Fødevarestyrelsens sanktionerings-
og opfølgningsprincipper til transportkæden, så der i højere grad bliver anvendt forbud, påbud, gebyr-
finansierede ekstra kontroller og andre virkemidler, som har en umiddelbar, mærkbar konsekvens for
besætningsejere og virksomheder. Fokus er således på indsatser, som skal påvirke virksomheden til at
forbedre regelefterlevelsen på netop dét område, hvor der har været konstateret problemer.
Som anført i henvendelsen fra erhvervet forventes implementeringen af disse nye sanktionerings- og
opfølgningsprincipper at medføre et markant fald i antallet af politianmeldelser, da Fødevarestyrelsen i
stedet vil anvende andre virkemidler så som forbud og påbud i kombination med gebyrfinansierede eks-
tra kontroller. Disse virkemidler vil imidlertid ikke kunne anvendes i sager fra før den 1. oktober 2020,
hvor sagerne allerede er overdraget til politi og anklagemyndighed.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm om kommentar til henvendelse af 26/1-21 fra Brancheorganisation for dansk vejgodstransport om udfordringer ved transportegnethedssager ved transport af levende grise, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Fødevarestyrelsens praksisændringer i 2019 og 2020 har således ikke umiddelbare konsekvenser for de
allerede verserende straffesager, hvor kompetencen til at træffe afgørelse om den videre håndtering lig-
ger hos anklagemyndigheden. Det vil derfor være op til anklagemyndigheden og i sidste instans dom-
stolene, om og hvordan de administrative praksisændringer skal have indflydelse på den strafferetlige
vurdering af disse sager.”
./.
Jeg kan endvidere henvise til justitsministerens svar på udvalgets spørgsmål nr. 750, MOF alm. del.
Rasmus Prehn
/
Nikolaj Veje
2