Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2342634_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. februar 2021
Strafferetskontoret
Jeppe Malinowski
2021-0032/33-0052
1825079
Besvarelse af spørgsmål nr. 750 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 750 (Alm. del), som Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om revurdering af sager mod danske chauffører og vognmænd, der er anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed frem til oktober 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 750 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudval-
get:
”Vil ministeren foranledige en revurdering af sager mod danske
chauffører og vognmænd, der er anklaget for at have overtrådt
reglerne om transportegnethed frem til oktober 2020, så sagerne
vurderes efter den nye sanktionsvejledning, der trådte i kraft den
1. oktober 2020, jf. MOF alm. del
bilag 299? Fødevarestyrel-
sen har siden medio 2017 foretaget ca. 400 politianmeldelser i
branchen, som nu sagsbehandles hos Politiet og Anklagemyn-
digheden. Hovedparten af politianmeldelserne af chauffører
vedrører en enkelt fejltagelse. Pr. 1. oktober 2020 har Fødeva-
restyrelsen indført en ny kontrol- og sanktionsmodel med mere
fokus på en helhedsvurdering frem for enkeltfejl, og det er for-
ventningen, at antallet af politisigtelser over for transportvirk-
somhederne vil blive reduceret betragteligt fremadrettet. Målet
med revurderingen er gennem frafald af politianmeldelser at
undgå, at chauffører straffes hårdere for gamle fejl, end der i dag
er politisk opbakning til og dækning for i den gældende sankti-
onsvejledning”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har forelagt
spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsen har indført et nyt kontrol-
og sanktionskon-
cept for dyretransporter fra den 1. oktober 2020. Denne model
er et centralt element i den politiske aftale af 25. juni 2020 om
et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrol-
koncept for dyretransporter. Dette indebærer en målretning af
Fødevarestyrelsens sanktionerings- og opfølgningsprincipper til
transportkæden, så der i højere grad bliver anvendt forbud, på-
bud, gebyrfinansierede ekstra kontroller og andre virkemidler,
som har en umiddelbar, mærkbar konsekvens for virksomheden.
Fokus er således på indsatser, som skal påvirke virksomheden
til at forbedre regelefterlevelsen på netop dét område, hvor der
har været konstateret problemer.
Som anført i MOF alm. del bilag 299, forventes implementerin-
gen af det nye kontrolkoncept at medføre et markant fald i antal
politianmeldelser
fra 1. oktober 2020.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
der har oplyst følgende,
hvortil jeg kan henholde mig:
Side 2/6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om revurdering af sager mod danske chauffører og vognmænd, der er anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed frem til oktober 2020, til justitsministeren
”1.
Det fremgår af retsplejelovens § 96, stk. 1, at det er de of-
fentlige anklageres opgave i forbindelse med politiet at forfølge
forbrydelser efter reglerne i denne lov. Anklagemyndigheden
skal herved påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at
forfølgning af uskyldige ikke finder sted, jf. bestemmelsens stk.
2.
Reglen i retsplejelovens § 96, stk. 2, er udtryk for objektivitets-
princippet, der er et grundlæggende princip i strafferetsplejen.
Princippet indebærer, at anklagemyndigheden er forpligtet til at
tage enhver omstændighed, der tyder på en mistænkts uskyld, i
betragtning. Det følger altså af objektivitetsprincippet, at ankla-
gemyndigheden kun skal rejse tiltale i sager, hvor der er en ri-
melig formodning om, at der vil ske domfældelse i retten.
Objektivitetsprincippet indebærer samtidig, at anklagemyndig-
heden som udgangspunkt ikke kan undlade at tage skridt til at
strafforfølge personer, som anklagemyndigheden skønner er
skyldige i en strafbar lovovertrædelse. Der må i disse tilfælde
normalt enten rejses tiltale eller meddeles et tiltalefrafald efter
straffelovens § 722. Der gælder således ingen almindelig regel
om ikke at gøre noget i anledning af en konstateret lovovertræ-
delse, idet retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, dog giver hjemmel
til af ressourcemæssige årsager at opgive påtale, selv om der be-
står en formodning om skyld.
2.
Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om dy-
reværn fastsat nærmere retningslinjer for anklagemyndighedens
behandling af dyreværnssager, herunder sager om transport af
dyr. Det pågældende afsnit bygger bl.a. på forarbejderne til dy-
reværnsloven.
Af afsnittets pkt. 3.2.C. fremgår følgende i forhold til valg af
ansvarssubjekt i sager om transport af dyr:
”[….] I sager om transport af dyr kan der opstå
spørgsmål om valg af ansvarssubjekt, idet der kan
være grundlag for at gøre strafansvar gældende
både mod en ansat chauffør, dennes arbejdsgi-
ver/vognmand, andre ansatte i transportfirmaet
og/eller den person (typisk en landmand), der f.eks.
har ladet et dyr, der er uegnet til transport, trans-
portere.
Anklagemyndigheden skal rejse tiltale både mod
den chauffør, der har udført transporten, og mod ar-
bejdsgiver/vognmand og leverandør, hvis det kan
godtgøres, at disse har været medvirkende til over-
Side 3/6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om revurdering af sager mod danske chauffører og vognmænd, der er anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed frem til oktober 2020, til justitsministeren
trædelsen eller har begået selvstændige overtrædel-
ser, eller hvis der er grundlag for strafansvar for ar-
bejdsgiveren/vognmanden eller for leverandøren ef-
ter reglerne om strafansvar for juridiske personer.
Som eksempel kan nævnes U 2012.3395H, hvor en
chauffør og et vognmandsfirma, som chaufføren var
medejer af, blev idømt bøder for overtrædelse af dy-
reværnsloven i forbindelse med transport af dyr.
Højesteret fandt ikke grundlag for at nedsætte bø-
derne under henvisning til sagsbehandlingstiden, li-
gesom Højesteret ikke fandt, at den dømtes rolle
både som chauffør og som direktør i vognmandsfir-
maet betød en krænkelse af forbuddet om dobbelt
straf.
Strafansvaret beror på en almindelig strafferetlig
vurdering, herunder på om overtrædelsen kan til-
regnes den pågældende som forsætlig eller uagt-
som.
[….]”
3.
Den 6. februar 2020 vedtog Folketinget en ny dyrevelfærds-
lov, som trådte i kraft den 1. januar 2021. Loven erstatter dyre-
værnsloven.
Af bemærkningerne til den nye dyrevelfærdslov fremgår af
punkt 2.20.4. bl.a.:
”Det blev i forbindelse med skærpelse af bødeni-
veauet i 2007 for transportør (vognmand) og land-
mand i sager om transport af dyr vurderet, at et højt
bødeniveau er påkrævet for at opnå den forudsatte
præventive effekt af de strafbelagte regler om trans-
port af dyr, da der navnlig i sager om transport af
dyr kan være et særligt økonomisk incitament til at
overtræde lovgivningen. Det er Miljø- og Fødevare-
ministeriets vurdering, at disse hensyn stadig er re-
levante, og at det fastsatte bødeniveau fortsat er
passende. Det gældende bødeniveau foreslås derfor
videreført uændret.
Da de generelle vejledende bødestørrelser ved over-
trædelser af dyrevelfærdslovgivningen i erhvervs-
forhold, som er nævnt i afsnit 2.20.1.1.1. særligt om
bødeniveau, stadig er relevante også i dyretrans-
portsager, og da chauffører og ledsagere ikke er
omfattet af bødeniveauet, som følger af lovændrin-
gen i 2007 (lov nr. 530 af 6. juni 2007 om ændring
Side 4/6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om revurdering af sager mod danske chauffører og vognmænd, der er anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed frem til oktober 2020, til justitsministeren
af dyreværnsloven), foreslås disse ligeledes videre-
ført uændret.
Det fremgår således af ændringsloven fra 2007, at
der sker en skærpelse af strafniveauet, men ansvars-
subjekterne forbliver uforandret, selvom chauffø-
rers ansvar ikke straffes helt så hårdt, som trans-
portvirksomheder og leverandører.
Som led i politisk aftale af 18. december 2018 om
styrket kontrol af dyretransporter mellem davæ-
rende regering (VLAK) og Dansk Folkeparti er Fø-
devarestyrelsens sanktioneringspraksis i sager om
transportegnethed blevet præciseret, således at sty-
relsen i forbindelse med styrkelsen af kontrollen
med dyretransporter primært sanktionerer land-
mand og transportvirksomhed. Det vil betyde, at Fø-
devarestyrelsen i højere grad vil udnytte mulighe-
derne for at sanktionere med påbud og forbud, hvor
dette vurderes hensigtsmæssigt.
Dette indebærer, at styrelsen ved kontrollen på sam-
lesteder eller i besætninger og ved AM-kontrollen
på slagterier i bl.a. sager om transportegnethed vil
sanktionere landmand og transportvirksomhed med
indskærpelse, påbud eller forbud med en fremadret-
tet forbedring af regelefterlevelsen som formål.
I forbindelse med overtrædelser af reglerne om
transport, herunder om dyrs transportegnethed, vil
der som hidtil skulle foretages en konkret vurdering
af overtrædelsen, herunder om der skal ske politian-
meldelse. Det er uændret anklagemyndigheden, der
på baggrund af politiets efterforskning
afgør, om
der skal rejses tiltale, og hvilke aktører der i givet
fald skal rejses tiltale mod.
[…]”.
Det strafferetlige ansvar for de enkelte aktører videreføres såle-
des med vedtagelsen af den nye dyrevelfærdslov, uanset at Fø-
devarestyrelsen har præciseret styrelsens sanktioneringspraksis
i forbindelse med styrelsens kontroller af dyretransporter.
Det er på den baggrund Rigsadvokatens vurdering, at ikrafttræ-
delsen af den nye dyrevelfærdslov ikke medfører en ændring af
anklagemyndighedens vurdering af rette ansvarssubjekt i kon-
krete sager om transport af dyr. Chauffører kan således fortsat
tiltales og sanktioneres på baggrund af en konkret vurdering i
hver enkelt sag. I den forbindelse bemærkes endvidere, at det
Side 5/6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om revurdering af sager mod danske chauffører og vognmænd, der er anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed frem til oktober 2020, til justitsministeren
som nævnt følger af objektivitetsprincippet, at anklagemyndig-
heden som udgangspunkt ikke kan undlade at tage skridt til at
strafforfølge personer, som anklagemyndigheden skønner er
skyldige i en strafbar lovovertrædelse, jf. pkt. 1 ovenfor.”
Side 6/6