Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2339508_0001.png
Ministeren
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato
23. februar 2021
J nr.
2021 - 720
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 26. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål 738 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål 738
Vil ministeren oplyse, om det er muligt juridisk for staten Danmark at stille krav om
maksimal CO2-udledning ved produktion af den kunstgødning, der importeres og
anvendes i Danmark?
Svar
Til brug for besvarelsen af, om det er muligt juridisk for staten Danmark at stille krav
om maksimal CO2-udledning ved produktion af den kunstgødning, der importeres og
anvendes i Danmark, har jeg indhentet bidrag fra Landbrugsstyrelsen.
Landbrugsstyrelsen oplyser at:
Af Landbrugsstyrelsens sektorlovgivning, er det alene gødningsforordningen (for-
ordning 2019/1009), der er relevant for besvarelsen. Som følge af gødningsforord-
ningen, kan der ikke stilles krav til den maksimale CO2-udledning ved produktionen
af kunstgødning, der importeres til og anvendes i Danmark, hvis der er tale om EU-
gødningsprodukter omfattet af gødningsforordningen (forordning 2019/1009).
Desuden har jeg indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen om generelle regler for de
gødningsprodukter, der ikke er omfattet af harmoniserede regler i EU.
Erhvervsstyrelsen oplyser at:
For de gødningsprodukter, hvor der ikke findes harmoniserede regler i EU, indehol-
der Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) en begrænsning
for, hvilke restriktioner en medlemsstat kan indføre for at hindre varernes fri bevæ-
gelighed.
I henhold til art. 34 TEUF er kvantitative indførelsesrestriktioner såvel som alle for-
anstaltninger med tilsvarende
virkning forbudt mellem EU’s medlemsstater. Hvis en
medlemsstat forbyder salg af et produkt, der er produceret på en bestemt måde, vil
det som udgangspunkt være omfattet af art. 34 TEUF.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 738: Spm. om det er muligt juridisk for staten Danmark at stille krav om maksimal CO2-udledning ved produktionen af den kunstgødning, der importeres og anvendes i Danmark, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2339508_0002.png
I art. 36 TEUF findes der dog en række hensyn, der kan retfærdiggøre en hindring
efter art. 34 TEUF, ligesom EU-Domstolen i sin praksis (C-120/78 Cassis de Dijon)
har indført, at andre legitime hensyn også kan retfærdiggøre en hindring. Herudover
skal reglerne være proportionale, hvilket vil sige, at reglerne både skal være egnede
og nødvendige ift. at opfylde hensynet bag reglerne.
Hvis et krav om maksimal CO2-udledning ved produktion af kunstgødning, som ikke
er omfattet af harmoniserede regler i EU, der importeres og anvendes i Danmark,
kan begrundes i et hensyn i art. 36 TEUF eller et andet legitimt hensyn og samtidig
er proportional, vil den pågældende foranstaltning være lovlig.
For så vidt angår et krav om maksimal CO2-udledning ved import af kunstgødning
fra lande uden for EU har jeg indhentet et bidrag fra Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeriet oplyser at:
Regler for import af varer til EU henhører under EU’s fælles handelspolitik og dermed
under Kommissionens eksklusive kompetence. Et eventuelt EU-krav om maksimal
CO2-indhold i importeret kunstgødning fra lande uden for EU ville skulle overholde
WTO’s regelsæt, herunder ikke-diskriminationsprincippet
i GATT-aftalens bestem-
melser om mestbegunstigelse og nationalbehandling.
Endelig har jeg i forhold til de konkurrencemæssige hensyn indhentet bidrag fra Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker at:
Overordnet bemærkes, at krav, fx i form af maksimal CO2-udledning, der kun stilles
til udenlandske producenter og ikke til tilsvarende danske producenter, kan be-
grænse konkurrencen i Danmark og føre til højere priser, dårligere produktudbud mv.
i Danmark. Det skyldes, at sådanne skærpede krav til udenlandske producenter i et
vist omfang skærmer danske producenter fra konkurrence, fordi de dermed ikke kon-
kurrerer på lige vilkår.
Det bemærkes herudover, at et krav om maksimal CO2-udledning ved produktion af
kunstgødning fra udenlandske producenter, der importeres til Danmark, ikke vil have
effekt på Danmarks nationale emissionsregnskab, men potentielt reducere udlednin-
gerne i udlandet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2