Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2343092_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. $dossier_f2casenumber$
Den 15. februar 2021
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 624 (MOF alm. del) stillet 12.
januar 2021 efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 624
”Vil
ministeren kommentere den alvorlige sag og situation med, at de meget store gebyrstigninger
og nye bureaukratiske tilsyn-, synings- og godkendelsesordninger er på vej til at udradere branchen og
erhvervsgrenen med at afgræsningskvæg afgræsser græs- og naturarealer både på statens arealer og
landmandens egne græsarealer, hvorefter de pågældende græsarealer blot vil henligge og gro til i krat?”
Svar
Det er vigtigt, at vi ikke sætter landmændene hindringer i vejen, når de bestræber sig på at producere
gode kvalitetsprodukter, der både er efterspurgt af forbrugere og restauranter. Derfor er jeg også glad
for, at det har været muligt at skabe løsninger, så det også i fremtiden vil være økonomisk rentabelt for
landmænd at have dyr til afgræsning.
Med nye model for gårdslagtninger, hvor kontrollen er omfattet af støtte og med ændring fra timetakst
til kvartertakst for kontrollen i forbindelse med slagtning af ”uhåndterbare vilde dyr”
er det min forvent-
ning, at der ikke vil blive de negative branchemæssige konsekvenser, herunder konsekvenser med hen-
syn til naturpleje mv., som forudsættes i spørgsmålet.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”For
at imødegå de forventede gebyrstigninger for slagtning af dyr, der afgræsser naturarealer er der
etableret to løsninger: Tilskudsmuligheder i forbindelse med gårdslagtninger og ændring af gebyret for
slagtning af
”uhåndterbare,
vilde dyr” fra afregning pr. påbegyndt time til afregning pr. påbegyndt kvar-
ter.
Gårdslagtningsmodellen er udviklet for at tilgodese landmænd, der ønsker at slagte deres dyr på besæt-
ningen og dermed undgå transporten til slagteriet af velfærdsmæssige grunde. Ifølge EU-lovgivningen
skal kontrollen skal ske på samme vilkår, som på slagteriet, hvilket medfører, at kontrollen skal foretages
af en embedsdyrlæge. Gårdslagtningsordningen er omfattet af de samme tilskudsmuligheder, som gæl-
der i forbindelse med slagtning på små slagterier, hvorfor gårdslagtede dyr vil kunne forventes slagtet
uden højere omkostninger end hidtil. Det kræver blot, at man samarbejder med et lille slagteri (slagte-
hus), som er omfattet af støtte.
Med virkning fra medio 2021 forventes det, at der kommer EU-lovgivning for slagtning af
”uhåndterbare
vilde dyr”. For at adressere den bekymring, der er rejst både fra erhvervets og politisk side i forhold til
de højere kontrolomkostninger, er gebyrerne ændret med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2021 fra pr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om det ikke er en ny EU-forordning eller anden bindende EU-bestemmelse, der er årsag til regeringens stærkt forhøjede gebyrer på markskydning af kvæg, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
påbegyndt time til pr. påbegyndt kvarter. Landmændene vil derfor kun skulle betale for den tid, som
kontrollen tager.”
Jeg skal endvidere henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål 621, 622 og 623.
Rasmus Prehn
/
Johan Kjølhede Overgaard
2