Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2337011_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021 - 1601
Den 16. februar 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 716 (MOF alm. del) stillet 20. januar 2020 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 716
”Ministeren
bedes kommentere de rejste spørgsmål om den manglende miljøvurdering i sagen om lov
om forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer. Der henvises til artiklen
”BL-advokat
om § 3-forbud: Man kan jo ikke vide, om det
giver en naturgevinst”, Effektivtlandbrug.dk,
den 16. januar 2021. Vil ministeren herunder redegøre for, om regeringen er enig i den rejste kritik, og
hvilke initiativer regeringen vil tage i anledning af den rejste kritik, og om regeringen vil tage initiativ
til at sætte loven på pause og udsætte ikrafttrædelsen og allerbedst tage initiativ til helt at aflyse
loven?”
Svar
Naturen er i tilbagegang. Regeringen ønsker derfor at styrke indsatsen for natur og biodiversitet i
Danmark. Et vigtigt skridt i den retning er Folketingets vedtagelse den 25. juni 2020 af regeringens
lovforslag om forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af naturområder omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3. Forbuddet træder i kraft den 1. juli 2022, så de berørte lodsejere har to år
til at indrette arealdriften efter de nye regler. Forbuddet vil berøre ca. 37.000 ha § 3-beskyttede ferske
enge og strandenge fordelt i hele Danmark.
Miljøministeriet har den 22. december 2020 modtaget en stævning, hvori Bæredygtigt Landbrug som
mandatar for tre landbrugere stævner ministeriet. Sagsøgerne anfører bl.a., at § 1, nr. 2, i lov nr. 1057
af 30. juni 2020 (naturbeskyttelseslovens § 4) udgør en retsakt omfattet af SMV-direktivets regler om
strategisk miljøvurdering, at loven er vedtaget uden en sådan forudgående vurdering, og at
lovændringen derfor er ugyldig.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 164 (forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse (Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer)), der
efterfølgende er blevet til lov nr. 1057 af 30. juni 2020, at lovforslaget ikke følger af en EU-retlig (eller
folkeretlig) forpligtelse og dermed ikke indgår i et normativt hierarki, hvorfor der efter Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering ikke skal gennemføres en miljøvurdering eller screening af lovforslaget
i henhold til miljøvurderingsdirektivet.
Det er fortsat Miljøministeriets vurdering, at lovforslag nr. L 164 ikke skulle have været undergivet en
miljøvurdering eller screening i henhold til miljøvurderingsdirektivet.
Det tilkommer domstolene at afgøre retssagen, hvorfor stævningen ikke giver anledning til at udsætte
lovens ikrafttrædelse eller tage initiativ til at ophæve loven.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om den manglende miljøvurdering i sagen om lov om forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer. Der henvises til artiklen BL-advokat om § 3-forbud: Man kan jo ikke vide, om det giver en naturgevinst, Effektivtlandbrug.dk, den 16. januar 2021, til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Charlotte Brøndum
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk