Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2335469_0001.png
EVALUERING AF
SMILEY-ORDNINGEN
DECEMBER 2019
UDFØRT AF ADVICE PÅ VEGNE AF
FØDEVARESTYRELSEN
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0002.png
INDHOLD
1.
OM UNDERSØGELSEN
2.
HOVEDKONKLUSIONER
3.
ANBEFALINGER
4.
VURDERING AF DEN NUVÆRENDE ORDNING
5.
INPUT TIL NY ORDNING
6.
METODE
3
4
5
9
21
24
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0003.png
1. OM UNDERSØGELSEN
Fødevarestyrelsen står overfor at skulle modernisere
smiley-ordningen som følge af den politiske beslutning
om at indføre et nyt kontrolkoncept i forbindelse med
Fødevareforlig 4. Det nye kontrolkoncept betyder, at
kontrollen i den enkelte virksomhed bliver mere
individuelt fastsat. Derfor kan der ved en ændring
komme til at gå længere tid mellem kontrolbesøgene i
nogle virksomheder, mens andre vil modtage hyppigere
besøg.
Den smiley-ordning, vi kender i dag, bygger på et
kontrolkoncept, hvor kontrollen i høj grad er baseret på
standardfrekvenser og et vist regelmæssigt kontroltryk i
den enkelte virksomhed. Med det nye, agile
kontrolkoncept bliver især kontrol i detailvirksomheder i
endnu højere grad individualiseret, stikprøvebaseret og
formålsbestemt afhængigt af risiko og behov. Da en ny
kontrolrapport - og dermed smileyen - er et
øjebliksbillede af, om virksomheden efterlever reglerne,
vil et kontrolresultat af ældre dato ikke have samme
oplysende værdi for forbrugeren. Dermed ændres
grundlaget for den smiley-ordning, vi har i dag.
Fødevarestyrelsen har derfor fået foretaget denne
evaluering af den eksisterende smiley-ordning forud for
udviklingen af en ny smiley-ordning. Evalueringen giver
input til to ting:
1.
Vurdering af den eksisterende smiley-ordning ift.
kendskab, omdømme og brug
2.
Input til en fremtidig smiley-ordning
Denne evaluering har fokus på forbrugernes og
erhvervets evaluering af ordningen. Den beskriver disse
målgruppers holdning til den ordning, der findes i dag,
deres tanker om det nye kontrolkoncept og afdækker
endelig deres ønsker til en ny smiley-ordning.
Evalueringen skal give input til de anbefalinger, der skal
laves til den fremtidige smiley-ordning. Her vil også indgå
yderligere delevalueringer lavet af Fødevarestyrelsen,
der giver viden om de tilsynsførendes syn på ordningen
samt de mere faglige og juridiske aspekter af smiley-
ordningen.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0004.png
2. HOVEDKONKLUSIONER
Undersøgelsen har givet anledning til fem overordnede hovedkonklusioner. Hovedkonklusioner er væsentlige
fund, som fremhæves af størstedelen af respondenterne, og som er de mest afgørende for Fødevarestyrelsen at
have kendskab til i det videre arbejde med udviklingen af en ny smiley-ordning.
Højt overordnet kendskab til smiley-ordningen, men lavt dybdegående kendskab og brug
Der er meget højt kendskab til smiley-ordningen: 97% af forbrugerne siger, at de kender ordningen.
Kun få forbrugere kender dog alle detaljer om ordningen, som fx kontrolfrekvens, forskel på smileyer,
og præcis hvad der kontrolleres for. Og forbrugerne har en oplevelse af at bruge smileyordningen
mere, end de reelt gør.
Høj tillid til smiley-ordningen, som har et meget positivt omdømme
8 ud af 10 forbrugerne siger, at de har tillid til smiley-ordningen og ligeledes mener 8 ud af 10, at den
bidrager til at øge fødevaresikkerheden i Danmark. Dette er et meget højt niveau for en offentlig
ordning og vidner om, at smiley-ordningen er utroligt vellidt.
Smiley-ordningen er et godt redskab for både forbrugere og virksomheder, men der er plads til
forbedringer i forhold til formidlingen
Både forbrugere og virksomheder synes, at smiley-ordningen er et godt redskab for både forbrugere
og virksomheder. Forbrugerne mener, at de kan bruge smiley-ordningen aktivt til at til- eller fravælge
en virksomhed på baggrund af kontrolrapporten. Samtidig nyder de godt af den store præventive
effekt, de formoder kontrolrapporten har på virksomhederne. Virksomhederne oplever, at de krav, der
bliver stillet til kontrollen, er fair, og de sætter pris på den vejledning, de modtager i forbindelse med
kontrollen. Selve kontrolkonceptet er altså vellidt af begge målgrupper. Der er dog et
forbedringspotentiale i forhold til formidlingen, både i udformningen og indholdet af kontrolrapporten og
i forståelsen af elitesmileyen.
Elite-smileyen skaber mere forvirring og pres end gavn
Selvom de fleste forbrugere er tilfredse med, at elite-smileyen findes, så kender de fleste ikke til
detaljerne om elite-smileyen. Fx hvilke krav der stilles til at få den, hvilke konsekvenser (fx mindre
kontrol) det har at have den, og hvorvidt elite-smileyen er bedre end den storsmilende smiley.
Virksomhederne ser elite-smileyen som en anerkendelse, men samtidig også som et pres, da det at
miste elite-smileyen kan opleves som et stort tab – større end ”blot” at få en anmærkning. Dette kan
skabe konflikter mellem medarbejdere og ledelse eller mellem virksomheder og tilsynsførende.
En ny rapport skal være kortfattet til forbrugerne og give mere overblik til virksomhederne
Både forbrugere og virksomheder bakker op om at dele kontrolrapporten op i to versioner: én
forbrugerrettet og én virksomhedsrettet. De ønsker, at forbrugerrapporten skal være så kortfattet som
muligt, have fokus på den nuværende smiley og hænge i vinduet som tidligere. Virksomheds-
rapporten skal være mere dybdegående og i højere grad minde om den nuværende, dog skal den give
et bedre overblik over, hvad der er blevet tjekket ved det pågældende besøg, og teksten skal være
skrevet i et mere ensartet sprog og være formidlet mere overskueligt, fx med overskrifter og i
punktform. Virksomhedsrapporten skal fortsat være tilgængelig for forbrugerne på findsmiley.dk.
1
2
3
4
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0005.png
3. ANBEFALINGER
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0006.png
FORBRUGERRAPPORTEN
SKAL HAVE FOKUS PÅ DET
VIGTIGSTE
Kun de ting, som forbrugerne vurderer som det vigtigste, skal vises
Baseret på analysens resultater anbefaler Advice, at kontrolrapporten deles op i to versioner: en
forbrugerrapport og en virksomhedsrapport. Dette vil gøre det muligt at forenkle forbrugerrapporten til kun at
kommunikere det vigtigste. Ifølge evalueringens resultater ser både forbrugere og virksomheder gerne, at en
forbrugerrettet rapport udelukkende kommunikerer:
Nuværende smiley: Vises i stort format, som er synligt fra lang afstand
Kontaktoplysninger og CVR-nummer
Kontroldato
Anmærkninger: Hvis der er anmærkninger, skrives disse i punktform i et let forståeligt sprog
Henvisning til fuld rapport: Link til findsmiley.dk og en direkte henvisning/link (fx en QR-kode) til
virksomhedsrapporten
Som en konsekvens af sådan en forenkling kunne en række elementer fra den nuværende rapport udgå i
forbrugerrapporten: kontrolhistorikken, lovgivningsområder, kontroltype- og aktivitet, forklaring af skala samt den
uddybende tekst, der gennemgår alle kontrollerede områder. Det er fortsat et ønske fra forbrugerne, at de har
adgang til den fulde rapport med yderligere information (dvs. virksomhedsrapporten). Derfor er henvisningen til
den fulde rapport et vigtigt element for forbrugerrapporten.
Forbrugerrapporten skal hænge i vinduet som tidligere
Advice anbefaler, at forbrugerrapporten stadig skal hænge synligt ved indgangen, hvor forbrugerne let kan se
den og er vant til, at den hænger. Formatet af rapporten kan dog gøres mindre, idet smileyen forstørres og de
øvrige elementer fjernes. Dette er også at foretrække for virksomhederne, da det fylder mindre i deres indgang.
Papirrapport fungerer godt for virksomhederne
Virksomhederne og forbrugerne er i undersøgelsen også blevet spurgt ind til, hvordan smiley-ordningen helst
skal udstilles i virksomhederne. Virksomhederne er bekymrede for, en en digital løsning til visning af
forbrugerrapporten kan skabe for mange problemer, fx hvis den går i stykker eller mister forbindelse til internettet
osv. Virksomhederne ønsker derfor fortsat, at rapporten bliver printet på papir. De fleste virksomheder kan dog
godt selv overtage ansvaret for at printe ud, hvis den tilsynsførende sender rapporten til virksomhedens e-mail
eller digitale post. Hvis en virksomhed ikke har mulighed for at printe rapporten ud, skal det dog fortsat være
muligt at få den fra Fødevarestyrelsen. Hvis styrelsen gerne vil undgå, at rapporten skal printes på stedet, kunne
den sendes pr. post.
Ved denne løsning kan rapporten udfyldes digitalt af de tilsynsførende, og når rapporten er færdigudfyldt
gennemgås den digitale version i fællesskab.
PROTOTYPE PÅ FORBRUGERRAPPORT
UDEN ANMÆRKNINGER
PROTOTYPE PÅ FORBRUGERRAPPORT
MED ANMÆRKNINGER
KONTROLRAPPORT
Restaurant X
Smallegade 24
1001 København
CVR 123412
KONTROLRAPPORT
Restaurant X
Smallegade 24
1001 København
CVR 123412
Kontroldato
18.11.2019
Kontroldato
18.11.2019
Anmærkninger
• Tykke belægninger af fedt og
snavs under komfur
• Egenkontrolprogram ikke fulgt
6
Læs fuld rapport
på findsmiley.dk
Læs fuld rapport
på findsmiley.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0007.png
VIRKSOMHEDSRAPPORTEN
SKAL GÅ I DYBDEN OG GIVE
OVERBLIK
Virksomhedsrapporten skal minde om den eksisterende – men give mere overblik
Advice anbefaler, at virksomhedsrapporten er langt mere uddybende end forbrugerrapporten og fortsat fungerer
som et juridisk dokument for kontrollen. Det er vigtigt, at den fortsat er tilgængelig for forbrugeren på
findsmiley.dk (og via direkte links fra forbrugerrapporten) for maksimal åbenhed.
Udover elementerne fra forbrugerrapporten, skal virksomhedsrapporten yderligere indeholde skala for smileyen,
kontrolhistorik (nuværende og sidste tre kontroller) samt kontrollens resultater.
Advice anbefaler, at kontrolområderne opdeles tematisk med underpunkter for hvert område – fx madhåndtering
og tilberedning, lokaler og udstyr osv. Hvert tema kan herefter inddeles i underområder. Hvis disse vurderes
uden anmærkninger, bør det noteres på en standardiseret, kortfattet måde. Hvis et underområde vurderes med
anmærkninger, skal det uddybes, hvilke mangler der er observeret. Hvis underområderne ikke er vurderet i løbet
af den pågældende kontrol, bør dette også noteres, så man som læser kan se, hvilke underområder der kan
indgå i kontrollen.
Den viste prototype formidler et eksempel på disse principper. Det er dog vigtigt at understrege, at kontrol- og
underområderne og teksterne blot er eksempler og skal revideres for at afspejle det egentlige kontrolkoncept.
Skalaen kan have tre eller fire smileyer
Konklusionerne fra undersøgelsen viser, at forbrugerne og virksomhederne ikke har en klar præference for tre
eller fire smileyer. Der er argumenter for begge: Fordelen ved de nuværende fire er, at det lille smil giver
mulighed for små anmærkninger, der ikke har stor betydning for fødevaresikkerheden, mens ulempen er, at
smileyerne med hhv. stort og lille smil kan forveksles, hvis man ser på de enkelte smileyer frem for den samlede
skala. Fordelen ved kun at have tre gør skalaen simplere at forstå – f.eks. ”Gode resultater”, ”Anmærkninger” og
”Alvorlige anmærkninger”.
Elite-smileyen bør udgå
Derudover anbefaler Advice, at elite-smileyen udgår,
da forbrugerne ikke ved, hvad elite-smileyen præcis
betyder, og hvilke konsekvenser, fx for kontrolfrekvens,
den har. Derudover kan den være konfliktskabende for
virksomhederne, som mister den, både internt i
virksomheden og mellem virksomhed og
tilsynsførende. Alt i alt vil det rydde op i misforståelser
og mindske konflikter at fjerne elite-smileyen.
Standardtekster skal ensrettes og forenkles
Virksomheder ønsker, at standardteksterne, som
mange af bemærkningerne i dag er skrevet ud fra, så
vidt muligt bliver ensrettet og forenklet sprogligt, hvilket
vil gøre det lettere at læse og forstå.
Yderligere formidlingsmuligheder digitalt
Denne prototype viser en statisk rapport. I
udgangspunktet behøver virksomhedsrapporten kun at
findes i en digital version på findsmiley.dk, da det bliver
forbrugerrapporten, som skal hænge fysisk i
butikkerne. Hvis den fulde version af rapporten bliver
digital, åbnes der samtidig op for at anvende yderligere
muligheder for at formidle rapporten. Eksempler kunne
være at anvende fold-ud-menuer, hvor man kan vælge
mellem at se alle kontrolområder eller kun de
vurderede. Eller ved anmærkninger at indsætte links til
yderligere information eller hjemmelshenvisninger.
7
PROTOTYPE PÅ VIRKSOMHEDSRAPPORT
KONTROLRAPPORT
Restaurant X
Smallegade 24
1001 København
CVR 123412
Kontrolleret
18.11.2019
Kontrolområder
Madhåndtering og tilberedning
Råvarer: OK
Nedkøling: OK
Varmebehandling: OK
Forureningsfare: OK
Transport: Ikke kontrolleret
Lager: Ikke kontrolleret
Gode resultater
Anmærkninger
Alvorlige mangler
Lokaler og udstyr
Renhold: Mangler
Belægninger af fedt og snavs under komfur
Vedligeholdelse og planløsning: Mangler
Gulv i kælder fremstår med afskallet maling
Planløsning og vedligehold: OK
Skadedyrsbekæmpelse: OK
Personaletoilet: OK
Håndvask: OK
Håndtering af affald: Ikke kontrolleret
Mærkning og sporbarhed
Sporbarhed og mærkning: OK
Mærkning af allergener: Ikke kontrolleret
Rutiner og ledelse
Synlig kontrolrapport: OK
Egenkontrol: OK
Oplæring: Ikke kontrolleret
Risikovurdering: Ikke kontrolleret
Tidligere kontrol
02.08. 2018
21.06.2018
11.04.2017
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0008.png
EN OPDATERING AF SMILEY-
ORDNINGEN SKAL BEVARE
KENDSKAB OG TILLID
Fasthold højt overordnet kendskab og tillid
Udviklingen af en ny smiley-ordning og formidlingen af denne skal understøttes af en kommunikationsstrategi til
omverdenen. Advice anbefaler, at den nye ordning og måden, den bliver kommunikeret på, skal have som mål
at fastholde det høje overordnede kendskab, tilliden til smiley-ordningen og oplevelsen af, at ordningen bidrager
til højere fødevaresikkerhed i Danmark. Dette er fordi, evalueringen viser, at disse parametre har den største
betydning for forbrugernes opfattelse af smiley-ordningens effekt.
Målingen fra denne undersøgelse kan bruges som nulpunktsmåling, og det kan være en KPI for evalueringen af
den nye ordning, at denne skal fastholde eller endda øge de allerede meget høje scorer for disse parametre.
Mindre fokus på dybdegående kendskab og adfærd
Undersøgelsen konkluderer, at forbrugerne i dag ikke kender smiley-ordningen i detaljer. Derudover har
forbrugerne en opfattelse af, at de anvender ordningen i højere grad, end de gør. Og selv deres
selvrapporterede adfærd indikerer, at det gennemsnitligt kun er indimellem, at de kigger på smileyen. Disse
faktorer har dog ikke nogen negativ effekt på smiley-ordningens omdømme: tværtimod har forbrugerne tillid til, at
Fødevarestyrelsen har så godt styr på reglerne, at de ikke selv behøver at følge op.
Da adfærd og detaljeret kendskab ikke vurderes til at påvirke smiley-ordningens effekt eller omdømme, bør en
udrulning af den nye smiley-ordning ikke have fokus på i høj grad at kommunikere omkring ordningens detaljer
eller at opfordre forbrugerne til at anvende ordningen i højere grad, end de gør i dag.
En lavere kontrolfrekvens kan give medieopmærksomhed ved dårlige cases – vær proaktiv med
forklaringen og forbered svar på kritik
Undersøgelsen viser, at forbrugerne ikke kender den nuværende kontrolfrekvens og de principper, der eksisterer
for differentiering af risikoprofiler i forhold til tidligere adfærd og branche. De forventer dog, at kontrollen er
mindst én gang om året, og få støtter i udgangspunktet sjældnere kontrol.
Det nye risikobaserede kontrolsystem vil give sjældnere kontroller for nogle virksomheder, men til gengæld
hyppigere kontroller for virksomheder, som har større sandsynlighed for ikke at leve op til lovgivningen. Ved
lavere kontrolfrekvens kan der opstå situationer, hvor det bliver opdaget, at en virksomhed ikke lever op til
kravene om fødevaresikkerheden og ikke er blevet kontrolleret i to år eller mere. Da smiley-ordningen er et
emne, der i forvejen har høj bevågenhed hos medierne, vil dette kunne resultere i historier, som potentielt kan
underminere tilliden til smiley-ordningen.
For at undgå eller i så høj grad som muligt minimere effekten af sådanne omtaler, anbefales det at være proaktiv
i fortællingen om de positive sider ved det nye kontrolkoncept: At den risikobaserede kontrol alt i alt vil styrke
fødevaresikkerheden ved i højere grad at identificere og kontrollere dem, som ikke lever op til standarderne.
Derudover anbefales det at lave et presseberedskab, som forudsiger eventuelle kommende kritikpunkter og
forbereder svar på disse, som hurtigt vil kunne blive aktiveret, hvis det bliver nødvendigt.
OPLÆG TIL MÅLEPUNKTER FOR KPI’ER TIL NY SMILEY-ORDNING
+
+
+
+
+
+
KENDSKAB
Overordnet kendskab
97% kender smiley-ordningen
Kender gennemsnitligt 57% af
detaljerne om smiley-ordningen
OMDØMME
Tillid
80% mener, at smiley-ordningen
bidrager til at øge Danmarks
fødevaresikkerhed
78% har tillid til smiley-ordningen
ADFÆRD
Anvendelse
Kigger altid/altid hvis nyt sted ved
fastfood (32%), restaurant/café
(30%), online (21%), dagligvarer
(12%)
Dybdegående kendskab
8
Det anbefales at anvende målepunkterne med gul (procenterne viser det nuværende niveau fra ”nulpunktsmålingen”.
De øvrige, grå målepunkter er med for at illustrere, hvilke målepunkter også ville være mulige at bruge i et KPI-framework
for en ny løsning.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0009.png
4. EVALUERING AF DEN
NUVÆRENDE ORDNING
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0010.png
MEGET HØJT OVERORDNET
KENDSKAB TIL ORDNINGEN
smiley-ordningen
ELITE SMILEYEN
FINDSMILEY.DK
97%
84%
Kender
Kender ikke
51%
Højt kendskab til ordningen
Så godt som alle respondenter kender smiley-ordningen, og 84% kender elite-smileyen. Lidt over halvdelen af
alle respondenterne kender findsmiley.dk, og 20% har anvendt siden.
Forbrugerne kender det overordnede formål med ordningen, men kendskabet stikker ikke dybt
Forbrugerne kan beskrive det overordnede formål med ordningen og nævner typisk ord som kontrol, hygiejne
og fødevarer. Nærmere adspurgt har de svært ved at beskrive ordningen i detaljer. De fleste ved godt, at
smiley-ordningen gælder for forskellige typer fødevarevirksomheder, men forbinder generelt smiley-ordningen
med spisesteder og i mindre grad med dagligvarer og online fødevarevirksomheder.
ASSOCIATIONER MED SMILEY-ORDNINGEN
Bla bla
10
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0011.png
FÅ KENDER ORDNINGEN I
DETALJER
ANDEL RIGTIGE BESVARELSER
Oftere kontrol ved tidligere regelbrud
Miste r elitestatus ved regelbrud
4 kategorier af smiley og en elite-smiley
De fleste bliver kontrolleret med faste intervaller
Virksomheder kan både få et stort og et lille smil
Sur smiley = sundhedsrisiko
Kontrolrapporten skal være synlig på SoMe
Kun ca. 15 % har Elitesmiley
Glad smiley = FVST godkendt madens kvalitet
Elite-smiley = sjældnere kontrol
Elite-smiley betyder højere fødevaresikkerhed
53%
51%
45%
45%
38%
36%
34%
SANDT UDSAGN
FALSK UDSAGN
90%
83%
81%
75%
Respondenterne er blevet bedt om at forholde sig til 11 udsagn om smiley ordningen, heraf seks faktuelt
sande (blå farve) og fem faktuelt falske (grå farve). Det er eksempelvis sandt, at en virksomhed mister sin
elitestatus ved regelbrud, mens det er falsk, at kontrolrapporten skal være synlig på sociale medier.
Respondenterne er blevet bedt om at angive, hvilke af de 11 udsagn, de tror, er hhv. sande og falske.
Procenterne angiver, hvor stor en andel, der korrekt har angivet, om et udsagn er sandt eller falsk.
Eksempelvis har 83% korrekt angivet, at det er sandt, at en virksomhed mister sin elitestatus ved regelbrud,
mens kun 45% korrekt har angivet, at det er falsk, at kontrolrapporten skal være synlig på sociale medier.
Bedre end rent gætteri
I gennemsnit kan forbrugeren svare rigtigt på lidt over halvdelen af udsagnene om smileyordningen. 30%
svarer korrekt på under halvdelen af udsagnene, og 70% svarer korrekt på over halvdelen af udsagnene.
Dermed kan respondenterne i gennemsnit svare rigtigt på flere udsagn, end hvis de tilfældigt havde gættet.
Der er dog ikke tale om et imponerende vidensniveau, hvilket også kommer til udtryk ved, at 75% selv
angiver, at de gættede mindst halvdelen af udsagnene.
Flest kender til konsekvenser ved regelbrud – færrest til regler om elite-smiley
De mest kendte fakta om smiley-ordningen er, at tidligere regelbrud leder til oftere kontrol, og at man mister
elitestatus ved regelbrud.
81% siger, at de ved, at der i dag er fire kategorier af smileyer og en elite-smiley. Men kun 53% ved, at en
virksomhed kan få både et stort smil og et lille smil.
De mere detaljerede fakta om elite-smileyen er det kun få, der kender det rigtige svar på. Kun 36% ved, at
man bliver kontrolleret sjældnere, hvis man har elite-smiley. Og over halvdelen (55%) af respondenterne tror
fejlagtigt, at kun 15% af de virksomheder, der kan opnå den, har elite-smiley (det korrekte svar er 60%).
FORDELING AF ANTAL RIGTIGE SVAR
26%
30%
19%
18%
16%
20%
9%
6%
10%
3%
2%
1%
0%
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Stikprøvefordeling
Ved rent gæt
I HVOR HØJ GRAD VAR DINE SVAR BASERET PÅ GÆTTERI?
9%
11
13%
Gættede hver gang
2
54%
Kendte ca. halvdelen
4
21%
Kendte alle svarene
4%
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
12
Umiddelbart vil jeg tænke, at man får elite, når man flere
gange i træk har opfyldt alle krav til punkt og prikke. Så kan
man opnå elite for at vise, at man er mega god til det.
Forbruger
Formålet er vel, at hver enkelt forretning eller butik
overholder nogle sundhedsmæssige krav til, hvordan en
butik skal være – også rengøring osv. Det er min sikkerhed for, at
fødevarerne bliver rigtigt håndteret og opbevaret korrekt.
Forbruger
Ja, jeg kender den lidt. Jeg har fulgt med i nogle sager, bl.a.
fordi jeg har fået et gavekort til at spise på en restaurant,
hvor de har haft problemer med fødevarekontrollen.
Forbruger
En instans tjekker, at virksomheder, som har med mad at
gøre, behandler fødevarer rigtigt og opbevarer det rigtigt og
har det rent og pænt. Så man som forbruger ikke bliver syg af at
spise mad fra det sted.
Forbruger
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0013.png
FORBRUGERNE KENDER IKKE
DEN REELLE
KONTROLFREKVENS
HVOR OFTE TROR DU, AT EN RESTAURANT ELLER CAFÉ BLIVER KONTROLLERET?
Elite-smiley
7%
19%
47%
20%
7%
Storsmilende smiley
13%
49%
30%
6%
Sur smiley
0%
Hver 3. år
19%
20%
30%
40%
60%
1 gang hver 1/2 år
45%
80%
100%
Hver 2. år
1 gang om året
Ca. 4 gange om året
Forbrugerne tror, at kontrolfrekvensen er på niveau eller lavere, end den faktisk er
For restauranter og caféer med storsmilende smiley tror flertallet af forbrugerne, at kontrolfrekvensen er på det
faktiske niveau, den er: 49% af forbrugerne kender eller gætter på, at restauranter/caféer med storsmilende
smiley bliver tjekket én gang om året. Herudover tror 36%, at kontrolfrekvensen er højere, end den faktisk er (é
gang hvert halve år eller én gang i kvartalet).
Hvis restauranten/caféen har en sur smiley, tror størstedelen (55%), at frekvensen er sjældnere, end den
faktisk er, mens 45% forestiller sig en kontrolfrekvens, der stemmer overens med den faktiske på ca. 4 gange
om året.
50% af respondenterne mener, at det nuværende kontrolniveau for restauranter med storsmilende smiley på
én gang årligt (eller et lavere niveau) er et tilfredsstillende niveau, som giver dem et relevant billede af
virksomheden. 50% mener, at der bør være hyppigere kontrol.
Man forventer højere kontrolfrekvens ved sur smiley, men ikke lavere frekvens ved elite-smiley
Generelt har respondenterne den korrekte forestilling om, at kontrolfrekvensen er højere for restauranter og
caféer med sur smiley end med storsmilende smiley. Til gengæld er det kun få, der ved, at kontrolfrekvensen
er lavere for restauranter og caféer med elite-smiley. Her vurderer 47%, at kontrollen er én gang årligt for
restauranter og caféer med elite-smiley sammenlignet med de 49% for steder med den storsmilende smiley.
Forestillingerne om kontrolfrekvens er bygget på gæt – ikke reel viden
I interviewene bliver det klart, at kun få forbrugere kender de reelle kontrolfrekvenser og principperne for
differentiering på baggrund af branche og smiley. Deres svar om kontrolfrekvensen er altså i høj grad baseret
på gæt.
KONTROLFREKVENS VED RESTAURANT/CAFÉ MED STORSMILENDE SMILEY
Hvor ofte folk tror, der
2%
er kontrol
13%
49%
30%
6%
Hvor ofte folk synes
er minimu m for 1% 7%
kontrol
0%
Hver 3. år
13
Hver 2. år
20%
41%
40%
60%
1 gang hver 1/2 år
31%
80%
12%
100%
1 gang om året
Ca. 4 gange om året
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0014.png
MEGET POSITIVT OMDØMME
HVOR ENIG ELLER UENIG ER DU I FØLGENDE UDSAGN?
Smiley-ordningen er et godt redskab for forbrugeren
Smiley-ordningen er ikke for dyr
Smiley-ordningen bidrager til fødevaresikkerhed
Jeg er ikke ligeglad med smiley-ordningen
Smiley-ordningen giver mig tryghed
Jeg har tillid til smiley-ordningen
0%
Helt uenig
2
15%
20%
23%
16%
20%
15%
34%
42%
36%
22%
40%
45%
40%
4
60%
Helt enig
23%
44%
48%
31%
33%
80%
100%
46%
24%
Hverken enig eller uenig
Næsten kun ros fra forbrugerne
Respondenterne er blevet bedt om at angive, hvorvidt de er enige eller uenige i en række udsagn om smiley-
ordningen. Udsagnene har til formål at afdække smiley-ordningens omdømme i befolkningen. Af besvarelserne
er det tydeligt, at smiley-ordningens omdømme er entydigt godt på tværs af alle omdømmeparametre. Den
samme konklusion tegner sig af den kvalitative undersøgelse, hvor opbakningen til smiley-ordningen stort set
er universel både blandt forbrugere og virksomheder inden for alle brancher.
Forbrugerne mener, at smiley-ordningen er et godt redskab for dem, og at den bidrager til
fødevaresikkerheden i Danmark
Otte ud af ti ser smiley-ordningen som et redskab for forbrugeren og mener, at den bidrager til
fødevaresikkerheden i Danmark. Denne tendens går også igen for virksomhederne, som derudover også ser
den som et redskab for sig selv.
Forbrugerne synes, at udgifterne til ordningen er godt givet ud, også selvom de ikke selv bruger den. De, der
ikke selv bruger ordningen, fremhæver dens præventive effekt på fødevaresikkerheden: De forventer både, at
virksomhederne gør sig mere umage for at leve op til de krav, som Fødevarestyrelsen stiller, og at den store
mediebevågenhed omkring virksomheder, der får sure smileyer, leder til, at flere virksomheder lever op til
reglerne. De forventer også, at man vil høre om de virksomheder, som ikke gør det, igennem aviser og omtale
på sociale medier.
Tilliden til smiley-ordningen er høj
Selvom forbrugerne ikke kigger efter smileyerne, så skaber den potentielle medieopmærksomhed tryghed.
Særligt i mindre byer og for kæder kan en sur smiley have store, negative konsekvenser
Der er høj tillid til smiley-ordningen: Otte ud af ti har tillid til den. Tilliden gælder også dem, der ikke bruger
ordningen aktivt.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
15
Hvis ordningen ikke havde været der, var der måske stadig
nogen, der pakkede kød om. Vi sælger færre fødevarer, der
er usikre nu end for ti år siden. I hvert fald for størstedelen af
branchen. Jeg tror ikke, der er nogen fra de store firmaer og
kæder, der vil snyde med vilje.
Virksomhed
Jeg synes, det er godt, at det bliver tjekket. Og at det bliver
offentliggjort, så alle virksomheder bliver nødt til at tage sig
sammen. Fordi det kommer til at gå ud over deres kunder, hvis de
ikke følger de krav, de skal. Det synes jeg er mega positivt.
Virksomhed
Det er en rigtig god guide, så man selv kan sidde som
forbruger og vurdere, om man vil udsætte sig selv for
noget. Jeg er rigtig glad for, at jeg kan træffe mine egne valg – det
er en rigtig god rettesnor for, at jeg kan vælge, hvad der er godt
for mig eller ikke er.
Forbruger
Set med forbrugerøjne så stoler jeg på, at tingene bliver
gjort rigtigt og ordentligt, og det er en sikkerhed for mig.
Forbruger
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0016.png
MAN HAR EN OPLEVELSE AF
AT BRUGE SMILEYEN MERE,
END MAN GØR
HVOR OFTE KIGGER DU PÅ KONTROLRAPPORTEN OG DEN TILHØRENDE SMILEY?
Fastfood
Resturant/café
Online
Dagligvarebutik
0%
Aldrig
6%
7%
16%
19%
24%
19%
20%
Sjældent
27%
38%
40%
Indimellem
60%
Altid hvis nyt sted
45%
43%
27%
30%
80%
Altid
21%
20%
13%
8%
11%
10%
8%
5%
100%
Høj opfattelse af brug, særligt for restauranter og caféer
De fleste forbrugere oplyser, at de bruger smiley-ordningen i et eller andet omfang. Det er oftest ved, at de
kigger på rapporten indimellem. Der kan ikke i det statistiske materiale findes nævneværdige forskelle i, hvor
ofte folk kigger på kontrolrapporten mellem fastfoodrestauranter og andre typer af restauranter eller caféer.
Alligevel nævner mange, at spisestedets udseende har en betydning for, hvorvidt de kigger efter
kontrolrapporten, og flere fremhæver fastfoodrestauranter, der ikke er en del af en kæde, som steder, hvor de
er ekstra opmærksomme.
Mange bruger ordningen mindre, end de giver udtryk for
Den kvalitative undersøgelse viser, at mange har en oplevelse af at bruge ordningen mere, end de reelt gør.
Ingen fra de etnografiske interviews på spisesteder kunne fx konkret huske, hvilken smiley spisestedet, hvor vi
mødte dem, havde, selvom mange sagde, at de brugte ordningen hver gang eller ofte, når de var ude at spise.
De fleste, der kigger, gør det kun en gang imellem: fx når de ikke i forvejen har besluttet sig for, hvor de vil
spise, når der er ventetid, inden de går ind, eller når de har bestilt deres takeawaymad og slår tiden ihjel.
Smiley-ordningen fører til handling
Halvdelen af alle adspurgte kan konkret huske at have fravalgt et sted på grund af stedets smiley. 90% har
fravalgt eller ville fravælge et sted på grund af en sur smiley. Det bevidner, at folk har tillid til og stoler på
smiley-ordningen som et konkret værktøj og vejledning. Dog er der flere, der i høj grad supplerer med egen
mavefornemmelse eller egne kriterier, såsom at stedet er ”pænt”, toiletterne rene, eller at der er mange gæster.
HAR DU FRAVÆLGT ET STED PÅ GRUND AF STEDETS SMILEY?
Har du
21%
28%
38%
13%
0%
Husker ikke
20%
Nej
40%
60%
80%
100%
Ja, det har jeg gjort en eller få gange
Ja, det har jeg gjort flere gange
HAR ELLER VILLE DU FRAVÆLGE ET STED PÅ GRUND AF STEDETS SMILEY?
Ville du
6% 5%
89%
0%
16
20%
40%
Ved ikke
Nej
60%
Ja
80%
100%
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0017.png
FORBRUGERNE ER GLADE
FOR KONTROLRAPPORTEN,
MEN DER ER PLADS TIL
FORBEDRINGER
HVILKE AF FØLGENDE ELEMENTER ORIENTERER DU DIG I PÅ KONTROLRAPPORTEN?
Smileyen 5%
Teksten
Datoen
Smileyen fra tidligere kontrol
Kontroltype og -aktivitet
Lovgivningsområder
0%
13%
13%
14%
26%
32%
20%
Aldrig
40%
Indimellem
Altid
40%
55%
47%
48%
55%
50%
60%
55%
32%
40%
38%
19%
32%
80%
100%
Den umiddelbare reaktion på rapporten er positiv
Forbrugerne har umiddelbart en opfattelse af, at den nuværende kontrolrapport er god. Få vil i udgangspunktet
lave om på den, og stort set alle bakker op om rapportens nuværende elementer - og mange siger, at de
bruger størstedelen af rapportelementerne indimellem.
Adspurgt til formidlingen af bemærkningerne siger forbrugerne, at de forstår teksten, og den giver et godt
billede af mangler.
Men når man viser alternativer, er de fleste enige om, at formidlingen kan forbedres markant
Først når man viser forbrugerne eksempler på, hvordan kontrolrapporten ser ud i andre lande, fx i Norge og
Frankrig, erkender de, at formidlingen af rapporten kan og bør forsimples. Dette bekræfter, at forbrugernes
overordnede tilfredshed med smiley-ordningen er høj – og derfor er deres umiddelbare holdning til
kontrolrapporten også positiv. Og samtidig vidner det om, at forbrugerne reelt kigger mindre på de enkelte
rapportelementer, end de siger, de gør.
Dato
Smiley
Tidligere
kontrol
Lovgivnings-
områder
Tekst
Kontroltype
og -aktivitet
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
18
Det er godt, at der er et tjek eller kontrol med
fødevarekvaliteten. Men jeg er personligt lidt ligeglad med
at se resultaterne. Det er mere fordi, der er en tryghed af, at FVST
er der til at tage sig af det. Jeg behøver ikke at bekræftes med det,
når jeg spiser.
Forbruger
Når jeg ser, at den hænger der, lægger jeg mærke til det.
Men det er ikke altid, jeg er bevidst om det. Men hvis man fx
læser menuen i døren, så ser man det. Især hvis man ikke ved,
hvor man skal spise, og man går rundt og lurer lidt. Men hvis man
har aftalt det, så går man bare ind.
Forbruger
Jeg oplever ikke, kunderne kigger på den. De kommenterer
den heller ikke. Det, de kommenterer, er, hvis der er noget i
pressen. Ekstra Bladet især er jo super gode til at spotte, hvis der
ikke er en god smiley. Så spørger kunderne ind til det.
Virksomhed
Jeg tenderer til at være mere opmærksom på pizzeriaer
eller fastfood – men jeg kigger også finere steder. Der er
blandt andet en Netto, jeg slet ikke går ind i, fordi den har fået
dårlige anmærkninger flere gange. Og der virker snusket og rodet
og ikke gjort rent. Jeg får det bare dårligt af at gå derind. Så vil jeg
hellere køre til den anden ende af byen.
Forbruger
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0019.png
MANGE MISFORSTÅR
ELITE-SMILEYEN
ANDEL RIGTIGE BESVARELSER
Miste r elitestatus ved regelbrud
Kun ca. 15 % har elite-smiley
Elite-smiley = sjældnere kontrol
Elite-smiley betyder højere fødevaresikkerhed
36%
34%
45%
83%
SANDT UDSAGN
FALSK UDSAGN
Respondenterne er blevet bedt om at forholde sig til fire udsagn om elite-smileyen, heraf to faktuelt sande (blå
farve) og to falske (grå farve). Det er eksempelvis sandt, at en virksomhed mister sin elitestatus ved regelbrud,
mens det er falsk, at kun ca. 15% af de berettigede har elite-smiley. Respondenterne er blevet bedt om at
angive, hvilke af de fire udsagn, de tror, er hhv. sande og falske. Procenterne angiver, hvor stor en andel, der
korrekt har angivet, om et udsagn er sandt eller falsk. Eksempelvis har 83% korrekt angivet, at det er sandt, at
en virksomhed mister sin elitestatus ved regelbrud, mens kun 45% korrekt har angivet, at det er falsk, at kun
ca. 15% af de berettigede har elite-smiley.
Overfladisk kendskab til elite-smileyen
Forbrugerne har svært ved at svare rigtigt på spørgsmålene om elite-smileyen. I interviewene er det tydeligt, at
mange godt ved, at elite-smileyen bliver tildelt ved gentagne positive kontroller, men de fleste forbinder den
alligevel også med højere fødevaresikkerhed, mere end de gør med den storsmilende smiley. Få kan præcist
beskrive kravene for tildeling, og det er kun få, der ved, at elite-smileyen leder til sjældnere kontrol.
Opleves som mere eksklusiv, end den faktisk er
Både virksomhedsejere og forbrugere tror, at langt færre har elite-smiley, end det faktisk gør sig gældende. De
fleste gætter på, at mellem 20-30% har elite-smiley, og 55% af respondenterne i surveyet svarer da også, at
det kun er 15%. Når de finder ud af det reelle niveau for elite-smiley (60% af virksomheder, der kan opnå den)
synes de, at det er positivt at så mange har elite-smiley, mens enkelte mener, at det udhuler meningen med
smileyen.
Bringer stolthed, men også splid
For mange virksomheder er elite-smileyen forbundet med stolthed: Det er en anerkendelse af, at man har
klaret det godt. Det kan dog samtidig være et grundlag for konflikt, hvis virksomheden bliver frataget sin elite,
da dette føles som et større tab og et større problem, end hvis man ”bare” får en anmærkning.
Tilsvarende er nyere virksomheder utilfredse med, at det tager lang tid at opnå elitestatus. Og idet forbrugeren
forbinder elite-smileyen med et højere fødevaresikkerhedsniveau end den storsmilende smiley, betyder dette,
at man kan opfatte det som om, de nyere virksomheder gør det dårligere på dette område.
19
Altså jeg ved ikke 100%, hvordan det
fungerer, men når man har fået et vist
antal smileyer nogle gange i træk, så er man
berettiget til en elite-smiley. Når jeg ser den i en
rude, så tænker jeg, det må være et godt sted.
Forbruger
Der er sådan en stolthed, også for
butikken, at have den. Man kan
selvfølgelig blive udfordret på frekvenserne. Men
det giver sådan en yes jeg har fået elite. Det er
noget, man er stolt over at vise frem, men det er
ikke sådan, at jeg tænker, at elite, det er det, der
gør det her fedt.
Virksomhed
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0020.png
VIRKSOMHEDERNE ER
TILFREDSE MED ORDNINGEN
Virksomhederne oplever ordningen som både kontrol og vejledning
Virksomhederne er i det store hele glade for kontrollen og mener, at den bidrager til fødevaresikkerheden og er
et redskab både til dem selv og til forbrugerne.
Alt i alt ser de kontrollerne som 50% kontrol og 50% vejledning. De er meget tilfredse med den lydhørhed og
vejledning, de oplever, fra de tilsynsførende. Og de bruger i høj grad de tilsynsførende som sparringspartnere
til områder eller situationer, de er usikre på og er ikke bange for at vise uvidenhed ved at påpege de ting.
Virksomhederne prøver at gøre det godt – mangel på ensartethed i kontrollen kan dog give usikkerhed
Det betyder meget for virksomhederne, hvilken smiley de har. Både for deres egen stoltheds skyld samt som
det signal, smileyen sender til deres kunder. Og for kæderne det signal, det sender til deres hovedkontor.
Der er ingen, der får et dårligt resultat, fordi de ikke prøver at gøre deres bedste: Alle gør, hvad de kan for at
leve op til de krav, de kender. Men der kan være ting, de ikke er opmærksomme på, som giver et dårligt udfald
på dagen. Derfor føles kontrollen ofte som ”eksamen”, også for garvede restauratører.
Deres primære anke imod den nuværende ordning er da også, at mange oplever, at kontrollen ikke er ensartet
på tværs af de tilsynsførende. Man kan derfor aldrig føle sig helt sikker på, om man lever op til reglerne, da
forskellige tilsynsførende kan have fokus på forskellige ting.
Virksomhederne har en oplevelse af, at kunderne bruger ordningen, men har få konkrete eksempler
Virksomhederne har en oplevelse af, at kunderne kigger på rapporten. Nærmere adspurgt har de dog kun få
konkrete eksempler på, at de har set kunder kigge eller har oplevet kunder, der har kommenteret rapporten –
fx en ikke-storsmilende smiley. Således spejler virksomhedernes oplevelser altså den formodning, at kunderne
bruger rapporten mindre, end de selv oplever. Virksomhederne understreger dog også den store betydning
medierne har for årvågenheden om smileyerne - de ved, at én dårlig kontrol hurtigt kan blive til en historie i
Ekstra-Bladet eller lokalavisen.
20
Det gode er, at der kommer nogen ud
og kontrollerer. Jeg er ikke helt sikker på,
det giver det rigtige billede, men det er godt, der
kommer nogen ud. Jeg håber og beder til, at de
kan se, hvis der er fuskere imellem. Så jeg
håber, at det som forbruger giver en sikkerhed
for, at du kan gå derind.
Virksomhed
Man kan altid diskutere detaljerne, men
overordnet synes jeg, det er nogle rimelige
regler. Lige egenkontrollen kan måske diskuteres
– hvis man er en god købmand, så har man
følingen med hvad der sker ude i butikken. I
stedet for at tjekke temperaturer én gang om
måneden så tjekker man den hver dag, fordi man
alligevel går forbi.
Virksomhed
Jeg synes ordningen er god, fordi man
som
forbruger
kan
se,
hvordan
fødevaresikkerheden er, og fra virksomhedens
side giver det et godt billede af os udadtil.
Virksomhed
Den er så synlig for forbrugerne – så man
har ikke råd til ikke at gå op i det. Vi ville
blive valgt fra af forbrugeren
Virksomhed
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0021.png
5. INPUT TIL NY
ORDNING
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2335469_0022.png
ENIGHED OM, AT KONTROL-
RAPPORTEN SKAL DELES OP
Forbrugerrapporten skal være kortfattet
Som tidligere nævnt bakker alle, både virksomheder og forbrugere, op om at splitte kontrolrapporten op i
to versioner.
Langt størstedelen af respondenterne mener, at en forbrugerrapport skal være så kortfattet som muligt:
med virksomhedens kontaktoplysninger, dato for kontrollen og den nuværende smiley. Derudover er det
vigtigt, at der er kommentarer, hvis der har været anmærkninger, så forbrugeren hurtigt kan orientere sig
i, hvad manglerne har været. Derefter kan de selv vurdere, om de ønsker at fravælge stedet på baggrund
af dette.
Yderligere er det vigtigt, at der på rapporten er en henvisning til, hvor man kan finde den fulde rapport
(virksomhedsrapporten), så man har mulighed for at gå i dybden med alle detaljer, hvis man ønsker det.
Hvorvidt dette skal være en QR-kode deler vandene: Nogle synes, det er smart, andre at QR-koden er
gammeldags. De fleste ved dog, hvordan man bruger den, og få har et bedre forslag til, hvordan man kan
lave en let henvisning til den direkte rapport (fremfor bare den generelle hovedside findsmiley.dk).
Virksomhedsrapporten skal være dybdegående, men give bedre overblik
Virksomhedsrapporten bør ligne den, der er i dag, men være bedre struktureret. Virksomhederne er
blevet præsenteret for den mere enkle rapport, som den norske fødevarekontrol bruger, og modtog
overordnet dennes visuelle elementer positivt.
Kontrolrapporten bør fortsat være af papir
Både forbrugere og virksomheder er blevet spurgt til, hvordan kontrolrapporten bedst kunne fremvises
fremover. Herunder blev en løsning med et digitalt display, som kan opdateres automatisk, drøftet og af
flere fremhævet som en fin måde at vise rapporten. Ved nærmere overvejelse kan denne løsning dog
lede til mange nye problematikker i forbindelse med vedligeholdelsespligt, som ikke findes ved en fysisk
rapport: hvis der er installationsudfordringer, displayet løber tør for strøm eller går i stykker.
Virksomhederne, særligt de veletablerede, synes, det er OK, at de selv skal printe rapporten ud. Men det
kan blive et problem for mindre steder, der ikke har direkte adgang til printer.
Ingen klar præference for smiley-skala
Surveyresultaterne viser, at der ikke er en klar præference for, hvordan en fremtidig smiley-skala bør se
ud: Seks ud af ti foretrækker de nuværende fire smileyer, mens fire ud af ti foretrækker tre smileyer. For
dem, der foretrækker tre smileyer, er der en lille overvægt der foretrækker, at det lille smil udgår. Den
samme tendens findes i de kvalitative interviews. Her bliver det dog klart, at det kun er de færreste, der
forstår, hvad forskellene er på den nuværende skala: fx forskellen mellem 2 og 3 eller 3 og 4. Forbrugerne
forventer en gradvis skala, der går fra meget god til meget dårlig, men kan ikke sige konkret, hvad de
enkelte smileyer betyder, eller hvilke konsekvenser det har at få dem. Også mange virksomheder, som
kun har fået en 1’er eller 2’er, kender ikke forskellen på 3 og 4.
HVILKEN SMILEY-SKALA FORETRÆKKER DU?
A
B
C
22
23%
61%
17%
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
23
Det er godt at dele rapporten op til forbruger og
virksomhed. Det er alt for forvirrende det her. Når jeg får
den, så sætter jeg den ud på mit vindue, så det er svært at bruge
den som arbejdsdokument. Fint, hvis jeg får den på et stykke
papir, og så den enkle version kunne komme ud til forbrugeren.
Virksomhed
Hvis det er en glad smiley, er det fint, at den er simpel. Hvis
der er bemærkninger, skal der stå et par enkelte stikord til,
hvad det er. Så bliver det hurtigere at overskue.
Forbruger
Alt for teknisk med en digital billedramme. I forhold til
hvis der kommer et nedbrud, hvem har så ansvaret, når der
er lovgivning om, at den skal være fremme? Man kunne godt sige,
det var virksomhedens ansvar at printe dem. Det er jo også vores
ansvar at hænge dem op.
Virksomhed
Jeg er nok slem til kun at kigge på smileyen. For mit
vedkommende ville det nok ikke gøre en forskel, hvis der
ikke var alle detaljerne. Det er smileyen, der fanger mit blik.
Forbruger
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om evaluering af Smiley-ordningen fra 2019, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
6. METODE
Datagrundlaget for denne analyse bygger på en spørgeskemaundersøgelse med 1041 komplette
besvarelser, to etnoraids, seks telefoninterviews med forbrugere samt ti interviews med
fødevarevirksomheder. Dataindsamlingen er foregået i oktober-november 2019.
Spørgeskemaet
er en national, repræsentativ undersøgelse i aldersgruppen 18-70 år.
De to etnoraids
er foretaget på henholdsvis Fisketorvet og i Ringsted bymidte. Der er foretaget kortere
interviews med i omegnen af 45 forbrugere og 12 virksomheder fordelt på forskellige typer af spisesteder
og fødevarebutikker.
De seks telefoninterviews med forbrugere
er rekrutteret blandt de 262 respondenter, der i
spørgeskemaet har givet tilsagn om at deltage i et opfølgende interview. Rekrutteringen er lavet med et
ønske om at få perspektiver fra personer med forskellig viden om smiley-ordningen. Der er desuden
forsøgt at opnå spredning på alder, køn og geografi.
De ti virksomhedsinterviews
med ejere eller centrale medarbejdere fra 2 fastfoodrestauranter, 2 caféer,
3 restauranter, 2 supermarkeder og 1 bageri. Udvælgelsen af respondenter har haft fokus på både at
inkludere kæder og selvstændigt ejede virksomheder samt steder, der har elite-smiley, og steder, der har
haft anmærkninger. Dette vil altså sige, at deltagerne spænder fra små familieejede virksomheder til store
kædevirksomheder og et bredt udsnit derimellem.
24