Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2267800_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. oktober 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 69 (MOF alm. del) stillet
11. oktober 2020 efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 69
Hvilke forholdsregler mener regeringen, der bør foretages i Danmark, EU og globalt for at udrydde
mink-covid19?
Svar
Regeringen har allerede igangsat en række forholdsregler for at håndtere covid -19 i mink.
Enhver besætning, der findes smittet med eller mistænkes for at være smittet med covid-19, pålægges
offentligt tilsyn. Offentligt tilsyn medfører, at dyr ikke må forlade besætningen, og der må heller ikke
tilføres dyr. Dyrene holdes således isoleret. Alle besætninger, der har været mistænkt for eller fundet
smittet med covid-19, har været eller er fortsat underlagt offentligt tilsyn. Isoleringen af dyrene har
ikke forhindret spredningen af covid-19 blandt mink. Det har heller ikke været tilstrækkeligt for at
forhindre smitte til minkfarme og tilknyttede personer at implementere krav om brug af værnemidler
på minkfarme. Det er Sundhedsmyndighederne vurdering, at smitten i de danske minkfarme nu udgør
så stor en risiko for folkesundheden, at det er nødvendigt at få smittespredningen under kontrol
hurtigst muligt.
Regeringen besluttede d. 1. oktober 2020, at alle covid-19 smittede minkbesætninger samt de ikke-
smittede besætninger i en zone på 7,8 km rundt om de smittede besætninger skulle aflives.
Beslutningen om at aflive ikke-smittede mink er truffet ud fra et hensyn til folkesundheden, da
minkbesætninger potentielt udgør et meget stort reservoir af ny coronavirus. Situationen er derfor
bekymrende, da nye virusmutationer kan udgøre en væsentlig fare for folkesundheden, og der er behov
for hurtig og effektiv intervention. Fastsættelsen af en 7,8 km zone rundt om de smittede farme beror
på en risikovurdering fra Dansk Veterinær Konsortium (Statens Serum Institut og Københavns
Universitet) på baggrund af data fra de første 20 smittede farme. Zonen afspejler, at 95% af de 20 først
smittede farme lå inden for 7,8 km af en anden smittet farm.
Dansk Veterinær Konsortiums epidemiologiske udredning har påvist, at nærhed til nærmeste smittede
minkfarm er en statistisk signifikant risikofaktor. Dette siger ikke noget om, hvordan virus faktisk
bringes ind i minkfarmen, men kan blot være et udtryk for, at smitten kan foregå over relativt korte
afstande. Desuden vurderes det, at den hurtige transmission blandt mink sammenholdt med, at det
ikke er lykkedes at smitteopspore covid-19 positive personer, inden minkene smittes, betyder, at
yderligere beskyttende tiltag blandt personer, der færdes på smittede farme, ikke får den ønskede
effekt.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om, hvilke forholdsregler mener regeringen, der bør foretages i Danmark, EU og globalt for at udrydde mink-covid19, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2267800_0002.png
Fødevarestyrelsen afliver som udgangspunkt de nyest smittede besætninger først og afliver herefter
besætninger, der tidligere er påvist smittede.
Aflivning af minkfarme hurtigt efter påvisning vil kunne nedsætte risikoen for smitteoverførsel til
personer, der færdes på farmen og dermed også til omkringliggende farme. Ligeledes vil aflivning af de
omkringliggende besætninger, reducere antallet af mulige besætninger, der kan smittes.
Baseret på den geografiske udbredelse af de smittede farme, vurderes det, at afstanden til en smittet
farm er det mest valide kriterium til udvælgelse af hvilke omkringliggende besætninger, der bør aflives.
Der er nu opbygget en kapacitet til at kunne sætte meget hurtigt ind og gennemføre aflivning af
smittede minkbesætninger samt besætninger i 7,8 km.-zonen.
For nuværende, har Fødevarestyrelen kun oplysninger om forekomst af covid-19 i mink i
Nederlandene, USA og Spanien globalt set, og med begrænset viden om bl.a. epidemiologi,
bekæmpelsesstrategier osv. i denne sammenhæng. Der findes ingen fælles lovgivning eller
retningslinjer for håndteringen af covid -19 i dyr i EU eller på verdensplan.
Verdensorganisationen for dyresundhed (OIE) har etableret en covid -19 portal, hvoraf det fremgår,
hvilket tiltag OIE har iværksat og anbefaler der iværksættes i de 182 medlemslande, hvilket blandt
andet omfatter:
Anbefalinger vedrørende prøvetagning, test og indberetning af covid -19 i dyr: Guidelines til
hvordan veterinærmyndigheder og sundhedsmyndigheder kan samarbejde om at foretage de rette
prøver, test og indberetninger.
Anbefalinger vedrørende international handel med dyr og produkter af dyr:
OIE anbefaler at,
evidensbaserede risikostyringsprincipper bør anvendes på international bevægelse af levende dyr
og produkter fra dyrearter, der viser sig at være modtagelige for infektion med covid-19.
Se mere på OIE’s
covid -19 portal:
https://www.oie.int/en/scientific-expertise/specific-information-
and-recommendations/questions-and-answers-on-2019novel-coronavirus/oies-response/
EU støtter de ovenstående OIE tiltag.
Grundet den begrænsede viden om bl.a. epidemologi, bekæmpelsesstrategier samt få oplysninger om
forekomsten af covid -19 i mink globalt er regeringens tilgang til udrydning af covid -19 i mink baseret
på rådgivning modtaget fra Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, SSI
samt Københavns Universitet, der løbende følger udviklingen og holder sig orienteret om ændringer i
OIEs anbefalinger og tiltag, samt løbende er i dialog med andre lande om deres håndtering af
udryddelsen af covid -19 i mink.
Det kan blive relevant at ændre tilgangen fra den nuværende, hvis der kommer ny viden eller nye
tiltag, som kan vise sig at være mere eller ligeså effektive til at bremse smittespredning af covid-19 i
mink.
Mogens Jensen
/
Nikolaj Veje
2