Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 3. februar 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 596 (MOF
alm. del) stillet 6. januar 2021 efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 596
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor de danske kontrolmyndigheder ikke griber ind, når hollandske
bomtrawlere opererer i og omkring NATURA 2000-området Gule Rev i Skagerrak, eller når de slukker
deres AIS-satellitsignaler, som det hollandske fartøj ARM22 Klaas Adriana tilsyneladende gjorde den
4. januar 2021 kl. 19.24? Er ministeren enig i, at bomtrawlere, der slukker AIS-satellitsignalet, i flere
år har gjort dette for at fiske ulovligt?”
Svar
Der er endnu ikke i EU-regi vedtaget fiskeriregulering for Natura 2000-området Gule Rev, hvorfor det
på nuværende tidspunkt ikke er forbudt at fiske med bomtrawl i området.
Som oplyst i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 595 (Alm. Del) er Fødevareministeriet ved at
forberede et forslag til beskyttelse af de 5 Natura 2000-områder i Skagerrak og Nordsøen, herunder
Gule Rev, som er udpeget for beskyttelse af stenrev og boblerev. Forslaget indeholder forslag til
regulering, hvor al fiskeri med bundslæbende redskaber, herunder bomtrawl, bliver forbudt på og
omkring revene. Forslaget skal forhandles med de øvrige EU-lande, som har fiskeriinteresser i
områderne, og gennemføres som EU-regulering. Det forventes at ville tage 2-3 år, inden
beskyttelsesforanstaltningerne vil kunne træde i kraft.
Med hensyn til AIS-satellitsignalet har jeg forelagt denne del af spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, hvis
svar jeg kan henholde mig til:
”Hvis fiskerikontrollen bliver opmærksom på, at et fiskefartøj slukker sit AIS-signal,
vil det som
udgangspunkt blive kontaktet med besked om, at signalet skal genetableres. Ifølge udtræk fra Det
Europæiske Agentur for Maritim Sikkerhed (EMSA) har fartøjet ARM22 ikke på noget tidspunkt den
4. januar 2021 haft slukket sin AIS. Det kan dog ikke udelukkes, at der i løbet af dagen er sendt på lav
sendestyrke. Der er ingen tvivl om, at fartøjer i visse tilfælde har slukket deres AIS-signaler i
forbindelse med, at der er foregået ulovligt fiskeri. AIS-data anvendes ofte som dokumentation i sager
om overtrædelse af fiskerilovgivningen. Fiskeristyrelsen er derfor ved at undersøge, hvordan
håndhævelsen og sanktioneringen af reglerne om AIS kan skærpes”.
Rasmus Prehn
/
Jes Brogaard Nielsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk