Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2326948_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-358
Den 29. januar 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 587 (MOF alm. del) stillet 5. januar efter ønske fra Zenia
Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 587
”Uden for Glumsø i den nordlige del af Næstved kommune ligger et mindre husmandssted,
som hverken
har været anvendt til aktivt husdyrhold eller fast beboelse i mange år, hvorfor der kun står et forfaldent
hovedhus tilbage. Nu har den nye ejer, som er lokal svineproducent, imidlertid anlagt en stor gylletank
ved siden af hovedhuset og er i gang med at ansøge om at få opført yderligere to gylletanke og en ny
svinestald på 9.500 m2 på grunden. I ansøgningen fremgår byggeriet som en udvidelse, men hvordan
kan det være en udvidelse og ikke et barmarksprojekt, når der ikke på forhånd var nogen stald eller
andre aktive anlæg, og betyder det, at alle mindre husmandssteder i landet i princippet kan opkøbes af
husdyrproducenter og bruges til at placere kæmpestore husdyranlæg med store konsekvenser for
naboer, lokalsamfund og landskab?”
Svar
Etablering, udvidelse eller ændring af et husdyrbrug kræver godkendelse eller tilladelse efter reglerne i
§§ 16 a eller 16 b i husdyrbrugloven. Efter bemærkningerne til loven foreligger der en etablering af et
husdyrbrug, hvis det ansøgte ikke knytter sig til et i forvejen eksisterende husdyrbrug. Et husdyrbrug er
eksisterende, hvis der på en ejendom er et husdyranlæg med et produktionsareal på mere end 100 m2.
Hvis det ansøgte knytter sig til et allerede eksisterende husdyrbrug, vil der være tale om en udvidelse
eller ændring.
Loven opererer ikke med begrebet ”barmarksprojekt”.
Etableres der et nyt husdyrbrug, vil der være tale
om etablering i lovens forstand og ansøges der med udgangspunkt i et eksisterende husdyrbrug, vil der
være tale om en ændring eller udvidelse. I begge tilfælde består den helt centrale beskyttelse af
omgivelserne dels i lovens generelle afstandskrav, dels i de beskyttelsesniveauer, der er fastlagt i forhold
til ammoniak, lugt, støj fra trafik, landskabshensyn mv. Her sikrer reglerne, at kommunalbestyrelsen
ikke kan godkende eller tillade etablering, udvidelse eller ændring af et husdyrbrug, hvis husdyrbruget
med det ansøgte indebærer væsentlig virkning på miljøet, som ikke kan imødegås med vilkår. En
overskridelse af beskyttelsesniveauerne og den praksis, der har udviklet sig herom, betragtes som en
væsentlig virkning.
Hvis beskyttelsesniveauerne og afstandskravene til natur, nabo mv. er overholdt, kan der således opføres
nye husdyranlæg på mindre landbrugsejendomme.
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk