Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2325952_0001.png
NOTAT
Fyn
Ref. STEPE
Den 25. juni 2020
Henvendelse om indsatsbehov i vandområdeplanerne (Smålandsfarvandet,
åbne del
ID 206)
Problem
Effektivt Landbrug har til MST stillet spørgsmål om Vandområdeplanernes fastlæggelse af
målbelastningen for kystvandsområdet Smålandsfarvandets åbne del, jf. bilag 1 i vandområdeplanerne
2015-2021:
”I udkastet til vandområdeplanerne for 2015-2021
var målbelastningen sat til 228 tons.
Efter høringen bliver målbelastningen halveret til 114 tons (hvor de 93 tons er udskudt
til næste planperiode). ……………..
Hvorfor skete denne justering af målbelastningen
efter høringen?”
Landbrug og Fødevarer (L&F) har den 23. juni 2020 henvendt sig om samme problemstilling.
Med særlig fokus på problemstillingen i Smålandsfarvandet redegøres i det følgende overordnet for
grundlaget for fastlæggelsen af målbelastninger og indsatsbehov til kystvandene og de generelle
justeringer, der er sket fra høringsversion af VP2 til den endelige plan. Afslutningsvis gengives
resultatet af MST’s genbesøg af VP2 baggrundsmateriale for Smålandsfarvandet.
Generel baggrund for beregning af målbelastning og indsatsbehov
VP2 målbelastningen for kystvandene er beregnet ved anvendelse af målinger samt
økosystemmodelværktøjer udarbejdet af Aarhus Universitet (AU) og Dansk Hydraulisk Institut (DHI).
Modeller og metodegrundlag var i 2017 genstand for en international evaluering med et positivt
evalueringsresultat til følge samt anbefalinger til videreudvikling og forbedring af værktøjerne frem
mod næste vandplanperiode (VP3). Anbefalinger som er ved at blive fuldt implementeret i forbindelse
med forbedringer af det faglige grundlag for VP3.
Ved beregningen af danske målbelastninger inddrages såvel nationale som internationale
belastningskilder, herunder såvel luftbårne som vandbårne belastningskilder. Målbelastningerne, som
er fastlagt for kvælstof, udtrykker den maksimale belastning fra danske landarealer (dansk andel af
belastningen), som understøtter, at der kan opnås god økologisk tilstand i danske kystvande. Dette er
fastlagt på givne forudsætninger om størrelsen af andre landes fremtidige udledninger i henhold til
internationale aftaler samt andre landes bidrag til opfyldelsen af reduktionsbehov opgjort for de
danske kystvande.
Høringsversionen af Vandområdeplanen 2015-2021 (VP2) blev udsendt 22. december 2014, og den
endelige og gældende Vandområdeplan 2015-2021 blev udsendt juni 2016. Fra høringsversion til den
endelige plan blev foretaget en konsolidering af opgørelser af belastninger, målbelastninger og
indsatsbehov, idet der blandt andet blev taget højde for
beslutningerne i ”Aftalen om Fødevare-og
Miljøstyrelsen
Sollerupvej 24
Sollerup
5600 Faaborg
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
• EAN
5798000872820
[email protected]
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om tabel 3 i rapporten Beregning af indsatsbehov og målbelastning for de åbne farvande med udgangspunkt i næringsstofbelastningen i 1997-2001, DHI December 2015, til miljøministeren
2325952_0002.png
landbrugspakken” om lempelser af den generelle kvælstofregulering og om øget vækst i
akvakulturerhvervet.
Vandområdeplanerne i høring
Høringsversionen af Vandområdeplanen 2015-2021 (VP2) fastlagde en målbelastning på 42.000 tons
kvælstof og et indsatsbehov (efter indregning af baselineeffekter) på 7.800 tons kvælstof, men planen
indeholdt ikke konkrete forslag eller krav til indsatser.
Gældende vandområdeplan 2015-2021
I den endelige vandområdeplan udsendt juni 2016 er fastlagt en konsolideret opgørelse af
målbelastning og indsatsbehov. Der har således i 2015 været nedsat et ministerielt udvalg for
kvælstofregulering, og der er i denne forbindelse sket en konsolidering af opgørelserne af
belastningerne af kystvandene, baselineeffekter og målbelastninger. I den på baggrund heraf opgjorte
VP2 baselineeffekt af belastningspåvirkende aktiviteter frem mod 2021 er der taget højde for
beslutningerne i ”Aftalen om Fødevare-og landbrugspakken”.
Resultatet af denne konsolidering har betydet, at såvel målbelastning som indsatsbehov blev justeret
fra høringsversionen af vandplanen til den endelige plan. Konsolideringen af målbelastningen er sket
bl.a. på baggrund af ændrede forudsætninger om fordelingen af indsatsbehov mellem Danmark og
andre lande og forudsætninger om effekten af et daværende foreliggende nyt udkast til
luftemissionsdirektiv (NEC 2030).
Målbelastningen på landsplan (DK) blev på baggrund heraf forøget fra 42.000 tons kvælstof i
høringsversionen til 44.700 tons kvælstof i den endelige plan. Indsatsbehovet øgedes fra 7.800 tons
kvælstof til 13.000 tons kvælstof, hvoraf der i VP2 blev fastlagt indsatser svarende til 6.960 tons
kvælstof og udskudt indsats svarende til 6.200 tons kvælstof.
Smålandsfarvandet, åbne del (ID 206)
AU og DHI har som grundlag for høringsversionen af vandområdeplanerne fastlagt en målbelastning
for vandområdet Smålandsfarvandet, åbne del på 228 tons kvælstof svarende til et reduktionsbehov af
belastningen på 19 %. Et reduktionsbehov som er identificeret fælles for Smålandsfarvandet og
tilgrænsende åbne kystvandsområder.
Efter indregning af baselineeffekt 2021, svarende til fuld implementering af vedtagne indsatser i
foregående vandområdeplaner mv., er der i vandområdeplanen i høring identificeret et indsatsbehov
på 0, gældende for Smålandsfarvandets åbne del (ID 206).
I den endelige plan er målbelastningen til Smålandsfarvandets åbne del reduceret til 114 tons kvælstof,
og der er nu opgjort et indsatsbehov (efter indregning af baselineeffekter) på 146,9 tons kvælstof,
hvoraf der i VP2 er fastlagt indsatser svarende til 53,6 tons kvælstof og udskudt indsats svarende til
93,3 tons kvælstof.
Miljøstyrelsens genbesøg af VP2 baggrundsmateriale for Smålandsfarvandet
På baggrund af henvendelsen fra Effektivt Landbrug og L&F har Miljøstyrelsen genbesøgt
baggrundsmaterialet bag beregningerne af målbelastninger og indsatsbehov til VP2, herunder
baggrundsmaterialet fra konsolideringen af beregninger af målbelastning og indsatsbehov til den
endelige plan.
MST’s gennemgang
viser, at opdateringen af målbelastningen for Smålandsfarvandets åbne del
beklageligvis er fejlbehæftet. Fejlen skyldes en misforståelse hos MST omkring indregningen af
belastningen fra havbrug i belastningsopgørelserne til kystvandområderne til vandområderne
Musholm Bugt (ID 26) og det tilgrænsende Smålandsfarvandets åbne del (ID 206).
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om tabel 3 i rapporten Beregning af indsatsbehov og målbelastning for de åbne farvande med udgangspunkt i næringsstofbelastningen i 1997-2001, DHI December 2015, til miljøministeren
2325952_0003.png
MST’s konsolidering
af høringsversionen af vandområdeplanen viste, at MST fejlagtigt ikke havde
medregnet havbrugsbelastninger til vandområder i Storebæltsområdet. MST foretog således i
forbindelse med konsolideringen af den endelige vandområdeplan justering af belastningsopgørelser
til Musholm Bugt (ID 26) og Smålandsfarvandets åbne del (ID 206), men MST foretog samtidig
fejlagtigt
(viser det sig nu) også en justering af DHI/AU’s målbelastninger til samme vandområder, da
MST havde fået opfattelsen af, at DHI og AU havde fejlallokeret havbrugsbelastningen fra Musholm
Lax i de marine modeller, hvilket nu viser sig ikke at have været tilfældet. Således blev
målbelastningen til Smålandsfarvandet åbne del fejlagtigt af MST justeret knapt 70 tons ned og
tilsvarende blev målbelastningen af Musholm Bugt fejlagtigt justeret knapt 70 tons op, i forhold til AU
og DHI’s målbelastninger (de
konsoliderede beregninger).
MST har i tabel 1 med rødt markeret omtalte fejlbehæftede tal i såvel VP2 høringsversion og i den
endelige plan, og med sort (fed skrift) markeret den endelige plans målbelastnings- og
indsatsbehovsværdier, som de ville have set ud uden
MST’s
fejlagtige korrektion af målbelastningen.
Konsekvensen af MST’s fejljustering af målbelastningen til de 2 kystvande kan sammenfattes således:
Indsatsbehovet til Smålandsfarvandets åbne del (ID 206) er knapt 70 tons N for stort og i
vandområde Musholm Bugt (ID 26) er behovet tilsvarende knapt 70 tons N for lille.
I ingen af de 2 vandområder overstiger den planlagte VP2 indsats det nu fejlkorrigerede
indsatsbehov.
Den planlagte VP2 indsats i oplandet til Smålandsfarvandets åbne del ville ikke have set
anderledes ud med det oprettede indsatsbehov, men størrelsen af den udskudte indsats er knapt
70 tons mindre.
Den planlagte VP2 indsats i oplandet til Musholm Bugt ville formentlig have været større, og der
ville også, i modsætning til gældende plan, have været en udskudt indsats.
Størrelsen af det resterende indsatsbehov til kystvandene vil blive fastlagt/konsolideret i forbindelse
med det igangværende VP3 arbejde under anvendelse af et forbedret fagligt grundlag.
Tabel 1.
Uddrag af Vandområdeplanen 2015-2021 hvad angår planens bilag 1, som viser kystvandenes
kvælstofbelastning, målbelastning og indsatsbehov. Uddraget omfatter VP2 høringsversion, endelig
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om tabel 3 i rapporten Beregning af indsatsbehov og målbelastning for de åbne farvande med udgangspunkt i næringsstofbelastningen i 1997-2001, DHI December 2015, til miljøministeren
2325952_0004.png
VP2, samt nederst en ”oprettet” endelig VP2. Røde tal viser fejbehæftede
tal. Sorte tal (fed skrift) er
”oprettede” tal ved fejlkorrektion af målbelastninger
og indsatsbehov jf. teksten.
Musholm Bugt
Smålandsfarvandets åbne del
Kort 1
Afgrænsning af kystvande i Storebæltsområdet, herunder Smålandsfarvandets åbne del og
Musholm Bugt samt placeringen af havbrug.
4