Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2318748_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-24103
Den 22. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 392 (MOF alm.
del) stillet den 28. november 2020 efter ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 392
”Vil ministeren kommentere artiklen ’Motorkraftmysteriet’ i Weekendavisen den 26.
november 2020 og herunder redegøre for, om ministeren kan bekræfte, at de
motorer, der faktisk ligger i fartøjerne i Limfjorden, og som fartøjerne er registreret
med, slet ikke fås i de lovlige størrelser? Kan ministeren derudover bekræfte, at
den såkaldte dispensationsliste fra 2006, der gav tilladelse til en række fartøjer til
at fiske i område 22, selvom de var over 17 meter, indeholdt to fartøjer, der havde
større motorer end det tilladte i område 22?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, som oplyser følgende:
”Det er i forskellige sammenhænge blevet afdækket, at der over en årrække
har været
konstateret mangler i fiskerikontrollen, også på området for motorkraft. Fra 2019 har der
været fornyet fokus på at styrke kontrollen i form af en række konkrete initiativer
væsentligst af disse er en ny prøvetagningsplan for kontrol med motorkraft.
Der er imidlertid også nogle forkerte oplysninger i Weekendavisens artikel. For det første er
Fiskeristyrelsen i 2020 ikke holdt op med at gennemføre fysiske kontrolmålinger, som det
hævdes. Kontrolmålingerne gennemføres med assistance fra et nederlandsk konsulentfirma,
som har været omfattet af rejserestriktioner grundet COVID-19-krisen. Dette betyder, at
kontrolmålingerne er blevet forsinket. Målingerne er en integreret del af gennemførelse af
den nye prøvetagningsplan og vil løbende blive iværksat, som led i gennemførelsen af
prøvetagningsplanen, hvis der er indikation på uregelmæssigheder.
For det andet fremgår, at Fiskeristyrelsens kontrollører i en kontrolsituation er blevet nægtet
adgang til et fartøj, hvilket heller ikke er korrekt. Én kontrol er derimod blevet udskudt
grundet de fysiske forhold i maskinrummet, der hindrede gennemførelse af den fysiske
måling. Denne kontrol vil blive gennemført på et senere tidspunkt, hvor fiskeren skal sikre
den nødvendige håndværksmæssige bistand i forhold til at sikre fiskerikontrollens adgang.
Fiskeristyrelsen gennemfører de fysiske målinger uanmeldt, og operatøren er i henhold til
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 539: Spm. om den løbende afrapportering til EU omkring den danske flåde (Annual Fleet Report) kan være behæftet med fejl, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Fiskerilovens § 117, stk. 2 pkt. 5, forpligtet til at skaffe fiskerikontrollen adgang til at
kontrollere installation, drift og vedligeholdelse af udstyr ombord på fiskerfartøjer.
For det tredje angiver artiklen fejlbehæftede oplysninger vedrørende dispensation til fiskeri i
Bælthavet (ICES-underområde 22) til to navngivne fartøjer i medfør af bekendtgørelse nr.
1535 af 18. december 2006. På tidspunktet for dispensation var begge fartøjer som påkrævet
registeret med mindre end 221 kW. Det ene fartøj, der oprindeligt var lovligt nedbremset fra
300 til 129 kilowatt, er ved en kontrolmåling i 2019 blevet målt til 300 kW. Det andet fartøj
har været registeret med mere end 221 kW siden 2014 og har i henhold til satellitoplysninger
aldrig fisket i Bælthavet (ICES-underområde 22), men derimod i andre dele af Østersøen.
Disse to fartøjer er i dag således ikke omfattet af dispensation til fiskeri i området.
De omtalte dispensationer fra 2006/2007 blev i Bælthavet tildelt fartøjer med historisk
fiskeri i området i forbindelse med indførelsen af maksimal længde og dimensionstal for
fartøjer i området. Baggrunden var mistanke om, at visse fartøjer anvendte for stor
motorkraft i området. Imidlertid så fiskerikontrollen sig ikke i stand til at måle den anvendte
effekt, idet der på daværende tidspunkt ikke fandtes en tilgængelig metode til at kontrolmåle
motorkraften, uden at motoren skulle tages ud af fartøjet. Derfor indførtes i stedet et
maksimalt længde- og dimensionskrav, hvormed der blev etableret kontrollerbare kriterier
for størrelsen på fartøjerne.
Endelig er kontrol af motorkraft en del mere kompliceret end artiklen giver udtryk for.
Anvendelse af tunge redskaber og motortyper kan give indikation på, at en registeret effekt
ikke er korrekt. Men det kan ikke stå alene uden andre data og ofte en konkret kontrolmåling.
Det skyldes blandt andet, at en motor ofte indkøbes til at yde en bestemt motorkraft. Det vil
sige, at producenten fastsætter den pågældende motor til at yde den ønskede motorkraft.
Dermed kan motoren have en fastsat motorkraft, der er lavere end det, som fremgår af et
givent katalog. Når motoren er installeret, må fartøjsejeren i henhold til EU-regler ikke
efterfølgende modificere motoren, uden efterfølgende godkendelse.”
./.
Jeg skal henholde mig til ovenstående svar. Jeg skal desuden henvise til besvarelse af MOF
alm. del spm. 388.
Rasmus Prehn
/
Jes Brogaard Nielsen
2