Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Koordineret med:
Sagsnr.: 2017793
Dok. nr.: 1500954
Dato: 10-12-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Fredag den 11. december 2020, kl. 9, Christiansborg, Miljø- og Fødevareudvalget]
Samrådsspørgsmål AI
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Sundhedsministeren og Statsministeren på
pressemødet den 4. november udtalte, at halvdelen af Covid19-ramte nordjyder var ramt af
en minkvariation, samt at regeringen gav indtryk af, at Nordjylland kunne ende som et nyt
Wuhan?
Spørgsmålet er oprindeligt stillet som spm. H til lovforslaget L 77 den 30. november 2020
efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V), Martin Geertsen (V), Sophie Løhde (V), Karsten
Lauritzen (V) og Marlene Ambo-Rasmussen (V). Den 9. december blev spørgsmålet
omstillet til et almindelig del-samrådsspørgsmål i stedet.
Besvarelse af samrådsspørgsmål AI
Tak for spørgsmålet.
[Perspektiv på pandemien]
Først vil jeg sige tak til Venstre for at være fleksible og få
omberammet samrådet pga. den aktuelle smittesituation. Det
kræver en del fleksibilitet. Så tak til Folketinget, og tak til
Venstre for det.
Så vil jeg lige starte med at sige, jeg er helt enig med Venstre
og Ellen Trane Nørby i, at folkesundheden ikke er i strid
med, og ikke er en modsætning til, men tværtimod går fint i
hånd med og skal gå hånd i hånd med åbenhed, saglighed og
ærlighed. Det gør vi efter bedste evne, og jeg mener også, at
vi arbejder med åbenhed, saglighed og ærlighed. Vi kan nok
blive endnu bedre til det, men det arbejder vi stenhårdt på, at
de værdier skal være gennemsyret i alt, hvad vi gør.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
Nu til samrådsspørgsmålet. Der er ingen tvivl om at COVID-
19 udgør en helt ekstraordinær udfordring for Danmark og i
hele verden. Og samrådet handler om smitten blandt mink.
Der er situationen den, at det er en ny sygdom. Smitten
blandt mink er endnu et ukendt farvand i denne nye sygdom.
Og det er også sådan, at myndighederne løbende har fået
mere og mere viden under det relativt korte forløb med
minksmitte i Danmark
vi er kommet langt på kort tid.
Vi har fulgt området tæt, og vi har, som bekendt og lagt
offentligt frem, justeret håndteringen i takt med, at der er
kommet ny viden, eller situationen har ændret sig.
Smittesituationen har ændret sig. Det er afgørende, at man
handler hurtigt
og
ansvarligt af hensyn til folkesundheden,
også når det drejer sig om det her.
Den altoverskyggende prioritet er selvfølgelig at få Danmark
og danskerne så godt og sikkert igennem epidemien som
overhovedet muligt.
Situationen i mink er særlig. Vi har her at gøre med en
zoonose, altså en sygdom der bevæger sig fra dyr til
mennesker, til dyr igen og til mennesker igen. Danmark har
haft en meget, meget stor minkproduktion, sammenlignet
med andre lande i globalt perspektiv. Vi havde omkring 17
millioner dyr, som jeg er oplyst, under almindelige
produktionsforhold. Og som jeg er orienteret, så er vi faktisk
det største minkproducerende land, og derfor var situationen
jo helt særlig i Danmark omkring mink.
Side 2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
2307717_0003.png
Der bliver spurgt konkret i samrådsspørgsmålet til
pressemødet den 4. november og den risikovurdering fra
Statens Serum Institut, som ligger bag. Spørgsmålet lyder:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor Sundhedsministeren
og Statsministeren på pressemødet den 4. november udtalte,
at halvdelen af Covid19-ramte nordjyder var ramt af
en minkvariation, samt at regeringen gav indtryk af, at
Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan?”
Det er de to spørgsmål jeg vil gennemgå minutiøst her. Først
og fremmest, nu har mine gode folk gennemset pressemødet.
Jeg tvivler ikke på præmisserne for samrådsspørgsmålet.
Men det var ikke sådan, at
”Wuhan”
eller
”Kina”
blev nævnt
direkte på pressemødet. Det er det ikke. Bare for en god
ordens skyld. Men jeg kommer tilbage til citaterne fra
pressemødet.
I begyndelsen af november var der næsten 200 smittede
minkfarme
på en måned var vi gået fra 45 smittede farme
til fire gange så meget.
Vi havde fået en ny og skærpet risikovurdering fra Statens
Serum Institut, som nævnte bl.a.
”cluster 5”, men som
bekendt stod på flere ben, bl.a.:
hvordan store virusreservoir i minkfarme øger risikoen
for, at der igen opstår nye virusmutationer, som
vacciner ikke giver optimal beskyttelse imod,
Side 3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
den store udbredelse af smittede minkfarme, som det
ikke er lykkedes at bremse trods forskellige tiltag med
bl.a. værnemidler, begrænset adgang til besætninger,
alle besætninger i smittede og risikozoner slået ned
m.m., og
at der er en stærk geografisk og tidsmæssig
sammenhæng mellem antal positive minkfarme og
smitteforekomst blandt mennesker
dvs. spredning af
smitte til det omgivende samfund.
Sundhedsstyrelsen bakkede op om konklusionerne fra
Statens Serum Institut.
Det var en risikovurdering, som vi vurderede, at det kunne vi
ikke og ville vi ikke sidde overhørig, og jeg står på mål for,
at det var den rigtige beslutning. Om end der er begået fejl
undervejs, og det er også beklaget og redegjort for.
Hvis man ser pressemødet igennem, kan man også se, at
Kåre Mølbak, fra Statens Serum Institut, sagde i et svar på et
spørgsmål fra TV2
at ”worst case scenariet” var, at vi havde
en pandemi, der starter igen med udgangspunkt i Danmark.
Og det er vel det, som spørgsmålet hentyder til, som jeg
tolker samrådsspørgsmålet.
Vi var ikke ude i et nyt Wuhan
Der blev beskrevet et ’worst
case scenarie’,
hvor man starter en ny epidemi og
derfor var
det jo også en alvorlig situation, vi stod i. Og jeg mener
også, at man kan konstatere at udviklingen siden da har
understreget dette.
Side 4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
På nationalt niveau iværksatte vi en omfattende sekventering
af positive prøver fra hele landet. For netop at blive klogere
på kortlægningen af problemet, og hvordan indsatset
virkede. Vi har nu i dag bedre forudsætninger for at følge
udviklingen end vi havde dengang. SSI følger stadigvæk
situationen tæt og ser løbende mutationer, varianter og nye
clustre.
Vi har set en fortsat stor smittespredning blandt mink i
Danmark. Også uden for Nordjylland. Og det samme gælder
spredningen af minkvarianter ud i samfundet. Det talte vi om
her i udvalget sidste fredag, til samrådsspørgsmål A og E.
Det underbygger netop de forskellige ben, risikovurderingen
står på. For smitten er markant til stede i det danske
samfund, hvilket også har været afgørende for, at smitten
kunne introduceres til nye besætninger og andre dele af
landet, og altså ikke kun Nordjylland.
Vi har også set en foruroligende gensmitte blandt mink. Det
vil sige, at en allerede smittet farm, som er blevet fritestet, er
blevet smittet igen. Analyserne omkring farm nr. 4
som
også oversendt til COVID-Følgegruppen den 26. november
viser, at den her farm
4var
blevet smittet midt i august,
fritestet for covid-19 i september og igen blev konstateret
smittet ved prøver taget i november.
Side 5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
I sidste uge så vi også
baseret på Seruminstituttets tal for
smitte i forskellige brancher til og med uge 47
at omkring
29 % af alle med tilknytning til minkerhvervet i Region
Nordjylland har været smittet. Det vil sige, at minkavl er
forbundet med den største erhvervsmæssige risiko for smitte
med COVID-19 blandt forskellige brancher. 29 % i de tal vi
altså har til rådighed. Blandt ansatte på landets hospitaler
en anden gruppe, der er blevet testet i stort omfang - var
3,4% bekræftet smittet med covid-19.
Også på pelserier har der, som bekendt, været udbredt smitte.
Selvom de præcise årsager hertil ikke er afdækket, så er det
ikke betryggende.
Herudover kan man i Statens Serum Instituts nyeste
sekventeringsrapport fra 4. december se, at også personer
tilknyttet minkfarme på Sjælland er smittet med COVID-19
hvilket kan indikere, at smitten blandt mink er spredt til
flere steder i landet end først antaget, men vi kan kun helt
sikkert sige, at minkfarme i Jylland har været påvist smittet,
men det her kan indikere.
Alle disse eksempler underbygger, at fortsat minkavl er alt
for risikabelt. Hvilket også var konklusionen i
risikovurderingen fra Statens Serum Institut.
[50 % smittet med minkvariant i Nordjylland + hvad ved vi i
dag]
Så kommer vi til det her element med, 50% smittet med
minkvariant i Nordjylland. Det er de tal som blev nævnt på
pressemødet.
Side 6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
Da beslutningen blev truffet og udmeldingen blev lavet
havde vi af gode grunde ikke ligeså mange
sekventeringsdata, som vi har i dag. Det der også blev
besluttet var at øge sekventeringen, således at vi har mere
data. Altså, hvor man på laboratorier, i et meget omfattende
arbejde, analyserer den enkelte virusvariant, sekventerer den,
og dermed finder ud af, hvor kommer den fra, hvad er det for
en mutation, vi har med at gøre her
Sekventeringen af positive prøver, og den efterfølgende
analyse af resultaterne, tager tid. Og der er derfor en
forsinkelse i resultaterne. Hvilket man ikke altid kan vente
på, når der skal handles.
I starten af november havde vi de data, som dette udvalg og
Sundheds- og Ældreudvalget også fik den 4. november
som indgår i bilag 1 i Statens Serum Instituts
risikovurdering, som blev sendt til udvalgene.
Og de ca. halvtreds procent, der spørges ind til i
samrådsspørgsmålet, henviser til tallene fra de to første uger
af oktober. Det sagde jeg også, da jeg besvarede
samrådsspørgsmål U-X i Sundheds- og Ældreudvalget den
10. november, og Kåre Mølbak sagde det samme på
pressemødet den 4. november.
Side 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
2307717_0008.png
Statens Serum Institut skrev på side 2 i deres risikovurdering
af 3. november, at der var:
”[…] konstateret en stigende
forekomst af SARS-Cov-2 blandt borgere i Region
Nordjylland, hvor nu ca. halvdelen skyldes SARS-Cov-2
minkvariant (for detaljer se Bilag 1).”
I bilaget kan man se,
at fra 1. oktober til 18. oktober, det var de nyeste
tilgængelige tal, vi havde på det tidspunkt. Som sagt går der
noget tid fra prøven tages, til man er færdig med
sekventeringen. Der var fra 1. til 18. oktober 53 % af de
positive prøver i Region Nordjylland minkvariant. Det står i
tabel 1 på side 5, fra de uger, ud af den mængde stikprøver
der er blevet taget.
I den seneste sekventeringsrapport fra SSI, som kom sidste
fredag, den 4. december, og som er offentligt tilgængelig på
Seruminstituttets hjemmeside, fremgår det på side 10 [figur
5.b], at andelen af minkvariant i Region Nordjylland
udgjorde mere end 50 pct. i uge 41 og uge 42. De yderligere
sekventeringer, der er gennemført siden pressemødet,
bekræfter det billede af andelen af minkvariant i
Nordjylland, som fremgik af risikovurderingen.
[Afslutning]
Som jeg har sagt før, så er det ikke simpelt det her, og
ingenting er sort/hvidt.
Side 8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 11/12-20 om udtalelsen om at Nordjylland kunne ende som et nyt Wuhan, til sundheds- og ældreministeren
Men mink og mennesker under en COVID-19-epidemi er en
dårlig kombination. Det var også et af de budskaber, jeg tog
med fra høringen i Sundheds- og Ældreudvalget den 16.
november, hvor en række eksperter, også uafhængige, fra
Danmark og udlandet deltog og kom med deres vurdering af
situationen
Når vi er på den anden side af epidemien, kan vi helt sikkert
finde ting, som vi kunne have gjort anderledes. Viden vi ikke
havde, som man kunne have haft gavn af at have på tidligere
tidspunkter. Derfor er der stadigvæk en stor del af ukendt
land at navigere i, på den her ukendte sygdom.
Myndighederne får løbende mere og mere viden og deler
viden internationalt og nationalt, og vi er som sagt kommet
langt på kort tid ift. minksmitte. Og det ændrer jo ikke på, at
det er op til den til enhver tid siddende regering at reagere på
de vurderinger, der er, og også sætte arbejdet i gang for at få
yderligere viden.
Og det har vi har gjort af hensyn til folkesundheden
den
samlede befolknings sundhed
og for at få os bedst igennem
denne globale sundhedskrise.
Tak for ordet.
Side 9