Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2326043_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 489 (MOF alm. del) stillet 10. december 2020 efter ønske
fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål 489
I lyset af at bildæk udgør den største kilde til mikroplast i miljøet i Danmark bedes ministeren oplyse,
om der vil blive fastlagt miljøkvalitetsstandarder (EQS) for nano- og mikroplast fra dæk eller andre
anvendelser af plast og/eller EQS for farlige stoffer
herunder 6PPD i dæk og andre plastanvendelser
på baggrund af det omfattende forbrug og slid
og derfor også krav til spildevands- og
regnvandskoncentrationer og udledte mængde af disse miljøfremmede stoffer og materialer?
Svar
I henhold til besvarelse af, hvorvidt der er behov for fastsættelse af miljøkvalitetskrav for de
pågældende stoffer, som blandt andet afhænger af forholdet mellem den forventede koncentration af
stofferne i vandmiljøet og stoffernes giftighed, henvises der også til besvarelsen i 486 og 487.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Fastsættelse af miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer sker i bilag 2 til bekendtgørelse
nr. 1625/2017 om fastlæggelse af miljømål på baggrund af kvalitetskriterier, som er grænseværdier
udarbejdet af Miljøstyrelsen på et fagligt grundlag.
Miljøstyrelsen vurderer løbende, hvilke stoffer der skal udarbejdes kvalitetskriterier for. På baggrund
af en prioritering foretaget i foråret 2020 er styrelsen ved at udarbejde kvalitetskriterier for et antal
stoffer, herunder en række af de stoffer, der indgår i det nationale overvågningsprogram NOVANA,
samt stoffer, der er relevante for virksomheders udledninger. Styrelsen har for nuværende ikke
planlagt at udarbejde kvalitetskriterier med henblik på fastsættelse af miljøkvalitetskrav
(miljøkvalitetsstandarder) for hverken nano- og/eller mikroplast fra dæk eller andre anvendelser af
plast eller for 6PPD og 6PPD-quinon. Styrelsen er i forbindelse med fremtidige prioriteringer af, hvilke
stoffer der skal udarbejdes kvalitetskriterier for, opmærksom på 6PPD og dets
nedbrydningsprodukter.
Styrelsen har ikke en plan for udarbejdelse af kvalitetskriterier for nano- og/eller mikroplast, blandt
andet fordi eventuelle fysiske og/eller økotoksikologiske effekter af nano- og mikroplast i vandmiljøet
efter styrelsens vurdering ikke p.t. er tilstrækkeligt belyst til at kunne danne baggrund for udarbejdelse
af kvalitetskriterier. Derudover findes der endnu ingen internationalt anerkendte metoder til måling af
nano- og mikroplast i vandmiljøet. Miljøstyrelsen følger drøftelserne om nano- og mikroplast i
ekspertgrupper under EU-Kommissionen, hvor det endnu ikke er afklaret, hvorvidt nano- og
mikroplast kan reguleres under vandrammedirektivet.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om der vil blive fastlagt miljøkvalitetsstandarder (EQS) for nano- og mikroplast fra dæk eller andre anvendelser af plast og/eller EQS for farlige stoffer – herunder 6PPD i dæk m.m., til miljøministeren
For så vidt angår stofferne 6PPD og 6PPD-quinon, kan styrelsen ikke på baggrund af den tilgængelige
viden om indholdet af stofferne i gummigranulater til kunstgræsbaner og bildæk og om stoffernes
toksicitet vurdere, om anvendelsen kan medføre en risiko for vandmiljøet.
Det fremgår af Miljøstyrelsens rapport ”Afgivelse og sundhedsmæssigt vurdering af PAH’er og
aromatiske aminer i bildæk (https://www2.mst.dk/Udgiv/Publikationer/2005/87-7614-650-
2/pdf/87-7614-651-0.pdf) fra 2005, at alle 21 analyserede dækprøver indeholdt 6PPD; i prøverne
udtaget til kvantitativ analyse i koncentrationer på 235,7-2477,6 mg/kg.
Miljøstyrelsen publicerede i 2008 rapporten ”Kortlægning, emissioner
samt miljø- og
sundhedsmæssig vurdering af kemiske stoffer i kunstgræs”, hvoraf fremgik, at 6PPD var detekteret i
flere typer gummigranulater til kunstgræsbaner. Det blev vurderet, at der i forbindelse med
udvaskning af 6PPD fra kunstgræsbaner kan være en risiko for vandmiljøet lokalt. Beregningerne i
rapporten kan ikke anvendes direkte til vurdering af den generelle miljørisiko ved afslidning fra
bildæk.
Styrelsen er ikke bekendt med, hvilke koncentrationer i vandmiljøet udvaskning af stofferne i
forbindelse med anvendelsen i gummigranulater til kunstgræsbaner eller i bildæk giver anledning til.
Styrelsen kan derudover ikke på det foreliggende grundlag vurdere, om stofferne i vandmiljøet vil være
frit tilgængelige i vand, sediment eller biota, eller om de vil indgå som en del af nano- eller mikroplast i
vandet, eller om stofferne i sidstnævnte tilfælde vil være tilgængelige for vandlevende organismer.”
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der er bevilget midler til tre projekter under MUDP (Miljøteknologisk
Udviklings- og Demonstrationsprogram), som omhandler problemstillinger vedrørende mikroplast og
dæk:
”Fjernelse af bildæk-gummi
og andre miljøfremmede stoffer fra regnbetingede
udledninger” (2017). For yderligere information henvises til
https://www.kruger.dk/projekter/mikrodaek.
”Teknologi til fjernelse af de mindste fraktioner af mikroplast og mikrogummi i renset
spildevand” (2018). For yderligere information henvises til https://www.teknologisk.dk/ydelser/nu-
skal-den-mindste-mikroplast-kunne-fjernes-fra-spildevandet/40342.
”Teknologier til fjernelse af mikroforureninger i regnvandsbetingede udledninger fra
veje og kunstgræsbaner” (2020). Det er endnu ikke muligt at give en henvisning til yderligere
information om projektet.
Lea Wermelin /
Peter Østergård Have
2