Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2304977_0001.png
Bilag 1
Talepapir
14. december 2020
Samråd i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg den
8. december om mink og manglende lovhjemmel
Det talte ord gælder
Tak for invitationen og tak for spørgsmålet.
Jeg ser frem til at svare på udvalgets spørgsmål.
Men før jeg gør det, vil jeg gerne ridse baggrunden op.
For når vi taler om mink-sagen, så er det værd at minde om, hvad
det var for en situation, som vi befandt os i i starten af november
og som vi, for så vidt, stadig befinder os i.
Vi stod
og vi står
i en historisk sundhedskrise. En verdensom-
spændende epidemi har sat hverdagen ud af kraft for rigtig mange
mennesker.
Det er altså en helt særlig situation, vi befinder os i. En situation,
der også har tvunget os politikere til at træffe nogle meget svære
beslutninger.
Én af dem var beslutningen om at aflive alle mink i Danmark.
Det er en beslutning, som blev taget med et tungt hjerte.
Jeg har stor sympati for de berørte minkavlere. Corona-pandemien
har trukket tæppet væk under deres livsværk. Det berører både mig
og mine kolleger i regeringen dybt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/12-20. om, hvorfor ministeren ikke oplyste statsministeren om den manglende lovhjemmel til at kræve mink aflivet, til finansministeren
Side 2 af 4
Undervejs i håndteringen af sagen blev der desværre begået fejl.
Det fremgår af redegørelsen for forløbet, som tegner et billede af
et beklageligt forløb.
Det er de fejl, der førte til, at den daværende fødevareminister d.
18. november meddelte sin afgang.
Det er også derfor, regeringen er indstillet på at få foretaget en
uvildig undersøgelse af sagen. Og der er drøftelser i Folketingets
Udvalg for Forretningsorden om, hvordan denne sag kan undersø-
ges.
Det bakker jeg naturligvis op om.
Og jeg og mit ministerium vil fremlægge den dokumentation, som
vil blive efterspurgt.
Spørgsmålet i dag handler konkret om et møde i regeringens CO-
VID-19-udvalg, der fandt sted den 1. oktober.
Og jeg kan oplyse udvalget om, at jeg
ikke
var til stede på det på-
gældende møde.
Ud fra redegørelsen kan man læse, at
og nu citerer jeg:
”MFVM,
JM og SUM forbereder den tekniske afklaring af det fornødne lov-
grundlag, såfremt der sidenhen måtte træffes beslutning om aflivning af alle
minkbesætninger i et geografisk område eller i hele landet
Det fremgår samtidig af redegørelsen, at diskussionen på mødet
førte til en beslutning om aflivning af
smittede
besætninger og besæt-
ninger inden for en radius på 7,8 km.
På mødet blev det desuden aftalt, at regeringen skulle forelægges et
nyt beslutningsoplæg, hvis smitteudviklingen skulle tilsige et behov
for det.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/12-20. om, hvorfor ministeren ikke oplyste statsministeren om den manglende lovhjemmel til at kræve mink aflivet, til finansministeren
Side 3 af 4
Der er også spurgt til mødet i regeringens koordinationsudvalg d.
3. november.
Også dette møde er beskrevet i redegørelsen, og jeg citerer igen:
”Spørgsmålet
om hjemmel til aflivning blev ikke bragt op på mødet. Derimod
drøftes spørgsmålet om hjemmel til midlertidig eller varig nedlukning af erhver-
vet og økonomisk kompensation i den forbindelse. Drøftelserne vedrørte i øvrigt
en lang række spørgsmål af praktisk, økonomisk, retlig og politisk karakter,
herunder kommunikation i forhold til udlandet, og havde endvidere fokus på
nedlukning af Nordjylland med henblik på inddæmning af smittespredning.”
Her vil jeg gerne bruge anledningen til at bemærke, at jeg er
fi-
nansminister
i regeringen. Min primære opgave at have hånd i
hanke med de offentlige finanser.
Jeg skal
sammen med mine ansatte
afklare og konsolidere såvel
økonomi som finansiering i forbindelse med regeringens beslutnin-
ger.
Derfor er mit hovedfokus på økonomien i de tiltag, som regeringen
ønsker at foretage. Således også i denne sag.
Ansvaret for sagen ligger hos det ansvarlige ressortministerium og
den ansvarlige minister.
Det har den tidligere fødevareminister også taget konsekvensen af.
Myndighederne burde tidligere i forløbet have kommunikeret helt
klart om, at der endnu ikke var hjemmel til at slå alle mink ned også
uden for smittezonerne.
Det er en klar fejl. Og det er naturligvis meget beklageligt.
Men igen vil jeg gerne understrege, at vi stod
og står
i en helt
særlig situation.
En situation, hvor danskernes sundhed er alvorligt truet. Og den
særlige situation har tvunget os politikere til at træffe nogle meget
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/12-20. om, hvorfor ministeren ikke oplyste statsministeren om den manglende lovhjemmel til at kræve mink aflivet, til finansministeren
Side 4 af 4
svære beslutninger.
Heriblandt beslutningen om at aflive alle mink i Danmark.
Det ændrer ikke på, at jeg
som allerede nævnt
har stor sympati
og stor medfølelse med alle de berørte minkavlere. Det er hårdt at
være vidne til, at corona-pandemien har trukket tæppet væk under
deres livsværk.
Det berører mig dybt, og jeg kan forsikre om, at vi regeringen gør
alt, hvad vi kan for at hjælpe minkavlerne.
Regeringen har klart tilkendegivet, at alle berørte minkavlere skal
kompenseres for deres tab. Og det forhandler vi med Folketingets
partier om.
Regeringens mål er, at
alle
kommer med ud på den anden side af
corona-krisen. Det er det, som vi lige nu bruger alle vores vågne ti-
mer på at kæmpe for.
Tak for ordet.