Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2303823_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 465 (MOF alm.
del) stillet 4. efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr.465
”Vil
ministeren kommentere høringssvar fra Fødevaredanmark om ny
betalingsbekendtgørelse,
jf. MOF alm. del - bilag 186, herunder 1) at regeringen løber fra aftalen i 2017 om at
fritage fødevarevirksomhederne for udgiften, hvor der blev tilført 36 mio. kr. til området, 2)
oplysningen om at gebyrerne er ulovlige i henhold til EU-retten, og 3) oplyse om status for
den igangværende retssag, der nævnes i høringssvaret?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”I
forhold til Fødevaredanmarks betragtninger vedrørende indførelse af delvis gebyrbetaling
for ordinær kontrol i fødevareengrosvirksomheder kan oplyses, at baggrunden er, at
bevillingen på 36 mio. kr. årligt har vist sig ikke at være tilstrækkelig til at dække
omkostningerne til kontrollen. Det vurderes, at der fra 2021 vil mangle 4,9 mio. kr. årligt.
Der er i høringen af betalingsbekendtgørelsen lagt op til, at der indføres et gebyr, som skal
sikre gebyrindtægter på ca. 4,9 mio. kr. årligt. Der er fortsat afsat en bevilling på 36,0 mio.
kr. til delvis gebyrafløftning af kontroludgifterne. Forligskredsen bag Fødevareforlig 4 blev
medio september 2020 orienteret om planerne om at indføre delvis gebyrbetaling.
Vedrørende Fødevaredanmarks betragtning om, at gebyrerne er ulovlige i henhold til EU-
retten kan oplyses, at der verserer en retssag ved Østre Landsret, der vedrører det
principielle spørgsmål, om udelukkende omkostninger til kontrolpersonale, der udfører
kontrol, kan gebyrfinansieres, eller om også andre omkostninger til for eksempel
planlægning og anden understøttelse af kontrollen (overhead) kan gebyrfinansieres efter
kontrolforordningen. Status i retssagen er, at sagen fortsat er under forberedelse. Det
forventes, at sagen bliver hovedforhandlet medio 2021.
Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at det er i overensstemmelse med Kontrolforordningen,
at der i gebyrer indregnes omkostninger til understøttende aktiviteter i forbindelse med
planlægning og udførelse af offentlig kontrol efter Kontrolforordningen og omkostninger til
almindeligt overhead, samt at medlemsstaterne er overladt et vist skøn med hensyn til
fastlæggelse af gebyrstruktur og -opkrævning.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om kommentar til høringssvar fra Fødevaredanmark om ny betalingsbekendtgørelse, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Baggrunden for omlægning af gebyrmodellen for mindre slagterier fra et grundgebyr og
styktakster pr. kontrolleret dyr til timebetaling skyldes, at den i højere grad vil sikre
sammenhæng mellem ressourceforbruget ved det enkelte kontrolbesøg og den enkelte
virksomheds gebyrbetaling. En model med timebetaling vil således styrke det økonomiske
incitament til, at virksomhederne planlægger slagtningerne så omkostningseffektivt for
styrelsen som muligt. Omlægningen til timebetaling er samlet set provenuneutral, men vil
kunne medføre, at nogle virksomheder vil kunne komme til at betale mere end hidtil og
andre virksomheder vil kunne komme til at betale mindre”.
Rasmus Prehn
/
Johan Kjølhede Overgaard
2