Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2312652_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-24103
Den 22. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 395 (MOF alm. del)
stillet den 28. november 2020 efter ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 395
”Vil ministeren i forlængelse af artiklen ’Motorkraftmysteriet’ i Weekendavisen den
26. november 2020 om problemet med for store motorer i dansk fiskeri bekræfte,
at det ved samtlige af fire gennemførte kontroller, der er udført i forbindelse med
den nuværende prøvetagningsplan, viste sig, at motorerne var for store? Og kan
ministeren oplyse, hvilke sanktioner disse fiskefartøjer har fået?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, som oplyser at:
”Fiskeristyrelsen har i medfør af EU’s regler om kontrol af motorkraften, jf. EU’s
kontrolforordning nr. 1224/2009, artikel 41, samt Kommissionens
Gennemførelsesforordning Nr. 404/2011, artikel 62, fastsat en prøvetagningsplan for kontrol
af motorkraft, der gennemføres i årlige rul.
Den danske prøvetagningsplan 2020-2021 omfatter ca. 280 fartøjer med en motorkraft
større eller lig 120 kW, der fisker med slæbende redskaber i visse områder omfattet af enten
EU eller nationale bestemmelser om maksimal motorkraft. Planen har med afsæt i EU
reglerne og en konkret risikovurdering i 2020-2021 fokus på fartøjer, der fisker i de
motorbegrænsede områder i Bælthavet/Østersøen (ICES-underområde 22) og den såkaldte
”Rødspættekasse” langs den
jyske vestkyst
1
. Planen forventes evalueret i første kvartal 2021,
hvorefter der på baggrund af en opdateret risikoanalyse vil blive taget stilling til
prøvetagningsplanens fremtidige indsatsområde.
De 27 fartøjer, som i 2020 er blevet udtaget til kontrol i henhold til prøvetagningsplanen,
bliver underlagt en administrativ kontrol, hvor relevante dokumenter og eventuelt elementer
fra fysisk inspektion af fartøjet bliver gennemgået. Såfremt der ved den administrative
1
Der er for begge områder fastsat en motorkraftbegrænsning for fartøjer, der fisker med slæbende redskaber på 221 kW. Dog
følger begrænsningen i Østersøen/område 22 af national lovgivning (§27, stk. 1 i bekendtgørelse om regulering af fiskeriet nr.
1249 af 24/08/2020), mens begrænsningerne i
”Rødspættekassen”
er fastsat i EU-lovgivning (bilag V i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1241 af 20. juni 2019 om bevarelse af fiskeressourcerne og beskyttelse af marine økosystemer ved
hjælp af tekniske foranstaltninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om bekræftelse af, at det ved samtlige af fire gennemførte kontroller, der er udført i forbindelse med den nuværende prøvetagningsplan, viste sig, at motorerne var for store, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kontrol er indikation på uoverensstemmelse mellem fartøjets registrerede og faktiske effekt,
skal der gennemføres en fysisk verifikation af motorkraften ved hjælp af fysisk måling.
Fysiske målinger beror dermed på begrundet mistanke.
Der er indtil videre blevet foretaget fire kontrolmålinger og der er i alle sager identificeret
afvigelser fra den registrerede motorkraft. Disse sager er aktuelt under behandling, idet det
bemærkes, at overtrædelse af reglerne om maskineffekt bl.a. kan sanktioneres med
tilladelsesinddragelse eller bøde. Sagerne vil endvidere vil blive grovhedsvurderet med
henblik på eventuel pointtildeling for alvorlige overtrædelser af fiskerilovgivningen.”
Jeg skal henholde mig til ovenstående svar.
Rasmus Prehn
/
Jes Brogaard Nielsen
2