Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2312629_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-24103
Den 22. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 394 (MOF alm.
del) stillet den 28. november 2020 efter ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 394
”Vil ministeren i forlængelse af artiklen ’Motorkraftmysteriet’ i Weekendavisen den
26. november 2020 om problemet med for store motorer i dansk fiskeri bekræfte
oplysningerne om, at forvaltningen har været bekendt med en liste på 140 fartøjer
med for store motorer uden at gøre noget? Og kan ministeren bekræfte, at
Danmark i 2012 havde en plan for tjek af motorkraft, og vil ministeren i så fald
redegøre for, hvor mange fartøjer der blev undersøgt som led i denne plan?”
Svar
I forhold til spørgsmålet om listen skal jeg henvise til mit svar på spørgsmål nr. 393. Med
hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt Danmark havde en plan for tjek af motorkraft i 2012, har
jeg forelagt spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, som oplyser følgende:
”Fiskeristyrelsen kan bekræfte, at der i 2012 blev udviklet en prøvetagningsplan for kontrol af
fiskefartøjers maskineffekt. Denne plan er ikke blevet gennemført, og der er ikke blevet ført
systematisk kontrol med fartøjer omfattet af planen. Således er der i perioden 2012-2019 kun
været fulgt op på sager om motorkraft, hvor der har været tale om identifikation af helt
åbenlyse overtrædelser, såsom fiskeri med en effekt større end den tilladte i et
motorbegrænset område, eller hvor der på påhængsmotoren fremgik en anden effekt end den
angivne. Det er i perioden 2012-2019 konstateret i alt 12 af disse overtrædelser af
bestemmelserne om motorkraft.
De danske fiskerimyndigheder modtog i 2019 en række spørgsmål fra EU-Kommissionen i
form af en pilotprojektsag om den danske implementering af EU-reglerne om motorkraft.
Styrkelsen af kontrollen på området for motorkraft er gennemført inden for rammerne af den
generelle genopretning af Fiskeristyrelsen og varetagelse af kontrolopgaverne.
Manglerne i den danske kontrol er blevet lagt åbent frem over for EU-Kommissionen i den
danske besvarelse, ligesom minister og ordførere er blevet orienteret om disse forhold.
Endvidere har Fiskeristyrelsen også løbende orienteret erhvervet om opfølgning på sagen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om bekræftelse af, at forvaltningen har været bekendt med en liste på 140 fartøjer med for store motorer uden at gøre noget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
De tiltag, som er blevet iværksat af Fiskeristyrelsen med henblik på at følge op på de
identificerede mangler, har bl.a. været etableringen af en ny prøvetagningsplan, der bygger
på risikobaserede kontrolprincipper. Derudover er der på baggrund af et EU-udbud blevet
indgået kontrakt med et eksternt nederlandsk firma, der besidder den rette ekspertise til at
gennemføre fysiske målinger af maskiners faktiske ydelse. Der er indtil videre på baggrund af
prøvetagningsplanen blevet gennemført fire fysiske kontrolmålinger. Desuden er der blevet
kørt en sammenligning af den registrerede motorkraft hos Søfartsstyrelsen med
Fiskeristyrelsens fartøjsregister. De sager, hvor der er blevet konstateret uoverensstemmelse,
behandles pt.”
Rasmus Prehn
/
Jes Brogaard Nielsen
2