Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2312631_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-24103
Den 22. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 393 (MOF alm. del)
stillet den 28. november 2020 efter ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 393
”Vil ministeren i forlængelse af artiklen ’Motorkraftmysteriet’ i Weekendavisen den
26. november 2020 bekræfte, at ministeriet gennem årene har modtaget adskillige
henvendelser eller anmeldelser, hvorigennem forvaltningen og skiftende ministre
er blevet bekendt med problemet med for store motorer i dansk fiskeri og
overtrædelse af regler om motorkraftbegrænsninger? Og vil ministeren derudover
redegøre for, hvilke af disse henvendelser der er blevet gjort til genstand for
egentlig sagsbehandling, og hvad ministeriet har svaret de pågældende?”
Svar
Jeg har forelagt Fiskeristyrelsen spørgsmålet, som oplyser følgende:
”Fiskeristyrelsen kan bekræfte at have modtaget flere henvendelser gennem
årene, hvoraf
flere har været om konkrete fartøjer, som ifølge henvendelsen har fisket med for stor
motorkraft i forskellige områder, herunder også men ikke begrænset til Limfjorden.
Nedenfor gennemgås en række nyere henvendelser og Fiskeristyrelsens opfølgning herpå.
Fiskeristyrelsen har bl.a. i juli 2018 modtaget en anonym anmeldelse, hvori det blev anført, at
90 pct. af alle fjordfiskere/muslingefiskere i Limfjorden har op til 450 hestekræfter (≈335
kW) og dermed langt større motorkraft end de tilladte 130 kW. Anmeldelsen var en
medvirkende årsag til, at der blev foretaget en kontrolmåling af motoreffekten af et større
muslingefartøj fra Limfjorden i samarbejde med det nederlandske konsulentfirma, der også
assisterer Fiskeristyrelsen i gennemførelse af den nuværende prøveplan for motorkraft.
Kontrolmålingen påviste ikke nogen overtrædelser.
Herudover har Fiskeristyrelsen i juni 2020 modtaget en henvendelse, der drejede sig om et
konkret fiskefartøj, der angiveligt udøver fiskeri med for stor motorkraft i den såkaldte
”Rødspættekasse” (et område langs den jyske vestkyst med en EU fastsat
motorbegrænsning). På den baggrund gik Fiskeristyrelsen i dialog med ejeren af det
pågældende fartøj. Der er ikke konstateret grundlag for at rejse en sag.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om bekræftelse af, at ministeriet gennem årene har modtaget adskillige henvendelser eller anmeldelser, hvorigennem forvaltningen og skiftende ministre er blevet bekendt med problemet med for store motorer i dansk fiskeri, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Fiskeristyrelsen har i august 2020 modtaget to henvendelser, som angik et konkret
fiskefartøj, der ifølge henvendelserne anvendte en påhængsmotor med for stor motorkraft i
forhold til det tilladte. Fiskeristyrelsen undersøgte sagen og gik i dialog med den pågældende
fisker. På den baggrund er der konstateret, at motorkraften overgik det, der var registreret i
fartøjsregistret. Sagen er under behandling med henblik på sanktionering.
Herudover er der også i 2020 modtaget en række anmeldelser af fartøjer, der fisker i
Bælthavet/Østersøen (ICES-underområde 22), hvor der er en national fastsat
motorbegrænsning. Fartøjer, der fisker i Bælthavet er allerede en del af den nuværende
prøvetagningsplan, hvorfor disse anmeldelser følges op inden for rammerne af denne.
Helt generelt er det sådan, at Fiskeristyrelsen tager modtagne henvendelser og anmeldelser
alvorligt. Det bliver således altid vurderet, hvorvidt der er belæg for at gå videre med de
forhold, der angives i henvendelsen. Anmelderen informeres ikke altid om den videre
håndtering af sagen. Det betyder derfor ikke, at der ikke er reageret på en given anmeldelse
til trods for, at anmelderen ikke informeres.
Debatten og udfordringer med kontrol af fiskefartøjers motorkraft er langt fra en ny eller
udelukkende en dansk problemstilling. Omdrejningspunktet har særligt været, at der
tidligere ikke har været en effektiv tilgængelig metode til fysisk måling af motorkraft. Den
metode som anvendes af Fiskeristyrelsen i dag til kontrolmåling gennemføres ved måling på
skrueakslen og foretages med bidrag fra nederlandsk konsulentfirma.
I EU har kontrol med motorkraft været genstand for flere undersøgelser både på EU-niveau
samt i
andre medlemslande fra starten af 2000’erne. Udfordringerne har været drøftet i såvel
tekniske ekspertgrupper som i regionale grupper med fokus på eksempelvis kontrol af den
EU fastsatte motorkraftbegrænsning for ”Rødspættekassen”. Kommissionen forestod
bestræbelser på at finde brugbare metoder til en sikker opgørelse af fartøjers motorkraft, og
fra 2012 blev der indført EU krav om, at der skulle føres fysisk kontrolmåling med
fiskefartøjers motorkraft, hvis der er indikation på omgåelse. Der er dog fortsat ikke er én
standardiseret metode til fysisk måling, som EU's medlemsstater gør brug af eller er enige
om. Dette er en af årsagerne til, at Fiskeristyrelsen i EU sammenhæng har fremført, at der
burde nedsættes en arbejdsgruppe i EU-regi med henblik på at drøfte kontrol af motorkraft
og identificere en fælles metode til fysisk kontrolmåling med henblik på at etablere ens
spilleregler på området.”
Jeg er ikke bekendt med i hvilket omfang mine forgængere er blevet orienteret om konkrete
henvendelser. Fiskeristyrelsen blev etableret som en selvstændig styrelse i 2017 på baggrund
af store problemer med den danske fiskeriforvaltning. Fiskeriområdet har gennem årene
været placeret i forskellige ministerier under skiftende regeringer. En gennemgang af sagerne
tilbage i tid vil kræve et uforholdsmæssigt stort arbejde, da størstedelen af sagsakterne ligger
i Rigsarkivet. Jeg vil fokusere ressourcerne på at få gjort noget ved sagen nu, så vi kan få
styrket dette område.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om bekræftelse af, at ministeriet gennem årene har modtaget adskillige henvendelser eller anmeldelser, hvorigennem forvaltningen og skiftende ministre er blevet bekendt med problemet med for store motorer i dansk fiskeri, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Rasmus Prehn
/
Jes Brogaard Nielsen
3