Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2309479_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del - Bilag 134
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 18. november 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesti-
ciderne aclonifen, acrinathrin, Bacillus pumilus QST 2808, chlorantraniliprol, ethirimol (nedbrydningspro-
dukt af bupirimat), penthiopyrad, picloram og Pseudomonas sp. DSMZ 13134 i eller på specifikke produkter,
komitésag.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) i starten af december 2020.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget lig-
ger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Mogens Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm., om man kan benytte et pesticid i produktionen inden at have fået tilladelse til det, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2309479_0002.png
Den 17. november 2020
MFVM 170
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pestici-
derne aclonifen, acrinathrin,
Bacillus pumilus
QST 2808, chlorantraniliprol,
ethirimol (nedbrydningsprodukt af bupirimat), penthiopyrad, picloram og
Pseudomonas sp.
DSMZ 13134 i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for otte
aktivstoffer i en række afgrøder (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænsevær-
dier på baggrund af revurderinger, nye anvendelser i EU samt ansøgning om importtolerancer for
fødevarer fra tredjelande for stofferne aclonifen, acrinathrin, Bacillus pumilus QST 2808,
chlorantraniliprol, ethirimol, penthiopyrad, picloram og Pseudomonas sp. DSMZ 13134. Ændrin-
gerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, og nye maksimalgrænseværdier,
der etableres. Mikroorganismerne Bacillus pumilus QST 2808
Pseudomonas sp. DSMZ 13134
tilføjes
til bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restind-
hold af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Der er gennemført risikovurde-
ringer af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændrin-
gerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevarein-
stituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anled-
ning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stå-
ende Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) i starten af december 2020. En vedta-
gelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for
de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for be-
handling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm., om man kan benytte et pesticid i produktionen inden at have fået tilladelse til det, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2309479_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforord-
ningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamen-
tet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes diskuteret på møde i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 23. - 24. november 2020, mens afstemning forventes at ske efterfølgende via skriftlig
procedure med svarfrist den 1. december 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-godken-
delse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Mak-
simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevalu-
erede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundheds-
mæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm., om man kan benytte et pesticid i produktionen inden at have fået tilladelse til det, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2309479_0004.png
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet an-
vendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesti-
cid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering
af pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godken-
delser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til
de maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture
Organization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne aclonifen, acrinathrin,
Bacillus
pumilus
QST 2808, chlorantraniliprol, ethirimol, penthiopyrad, picloram og
Pseudomonas sp.
DSMZ
13134.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Aclonifen
Fennikel og kommen.
Acrinathrin
Salat.
Ethirimol (ned-
brydningsprodukt
af bupirimat)
Chlorantraniliprol
Agurker
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
Baggrund
for æn-
dring
1
1
3
Bælgfrugter
2
Penthiopyrad
Picloram
Bladselleri og knoldfen-
nikel
Blomsterkål
1
1
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm., om man kan benytte et pesticid i produktionen inden at have fået tilladelse til det, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2309479_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
Bacillus pumilus
QST 2808
Alle fødevarer
Pseudomonas sp.
DSMZ 13134
Alle fødevarer
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticidaktivstoffer, der
ikke skal fastsættes en grænseværdi
for, fordi restindhold af aktivstof-
ferne ikke vurderes at udgøre en
sundhedsmæssig risiko.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticidaktivstoffer, der
ikke skal fastsættes en grænseværdi
for, fordi restindhold af aktivstof-
ferne ikke vurderes at udgøre en
sundhedsmæssig risiko.
3
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
Miljøstyrelsen har vurderet, at mikroorganismerne
Bacillus pumilus
QST 2808 og
Pseudomonas sp.
DSMZ 13134 anvendt som aktivstoffer i plantebeskyttelsesmidler ikke udgøre nogen uacceptabel risiko
for menneskers sundhed, hvorfor mikroorganismerne vurderes at kunne optages på bilag IV, som er
en liste over pesticidaktivstoffer, der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af aktiv-
stofferne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm., om man kan benytte et pesticid i produktionen inden at have fået tilladelse til det, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2309479_0006.png
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle fø-
devarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Danmarks Naturfredningsforening støtter, at grænseværdierne for pesticidindholdet i fødevarer fra
tredjelande skal være så lave som muligt, og at enhver forbedring på dette område er velkommen.
Danmarks Naturfredningsforening er dog stærkt utilfredse med den korte høringsfrist.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5