Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J. nr. 2020-23174
Den
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 320 (MOF alm. del) stillet den 18. november 2020 efter
ønske fra Anni Matthiesen (V) og Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 320
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Kemikalieinspektionen har taget de nye principper
i brug, som er fremkommet i lyset af EU-domstolens dom om Pure Air (C-592/18) og
EU-Kommissionens brev?
Svar
Miljøministeriet har indhentet svar fra Kemikalieinspektionen til besvarelse af dette spørgsmål.
Kemikalieinspektionen oplyser følgende.
”Kemikalieinspektionen
kan hertil bemærke, at det er en meget detaljeret og kompleks vurdering af
det enkelte produkt, der skal foretages, for at afgøre, om et konkret produkt er et biocidholdigt produkt
og dermed omfattet af biocidforordningen. Der skal inddrages et bredt spektrum af oplysninger om
produktet i vurderingen af, om der er tale om et biocidholdigt produkt, og særligt i tilfælde, hvor der
ikke fra producentens side fremsættes påstande om, at produktet er et biocidholdigt produkt, kan der
opstå udfordringer. Det vil sige, at der skal laves en konkret vurdering af hvert enkelt produkt og som
oftest er det en meget omfattende vurdering.
Set fra et håndhævelsessynspunkt, handler udfordringen især om, at en række aktivstoffer har mere
end én anvendelse, f.eks. benzalkoniumchlorid, der både kan være aktivstoffet i et rengøringsprodukt,
og i et biocidprodukt til bekæmpelse af alger. Dette navnlig set i lyset af, at ”bestemt til”
1
i et vejledende
dokument fra Kommissionen
2
defineres således,
”The notion of intention goes beyond the claim made and shall also take account of all the
characteristics of the product (e.g. pictures or photos on the label, information on the manufacturer
or distributor’s website,
intended use or user,
etc.) [inspektionens fremhævning]. Thus, even when
no claim is made, when it is clear from the evidence available, that a product is going to be used to
destroy, deter, render harmless, prevent the action of, or otherwise exert a controlling effect on, any
harmful organism by any means other than mere physical or mechanical action, that product could
still be regarded
as a biocidal product.”
Dette fører til, at såfremt der ikke er fremsat nogle anprisninger på produktet, skal produktet vurderes
ud fra ”intended use or user”. Det betyder, at i tilfælde, hvor produktet ikke er anprist med en
1
Jf. Europa Parlamentets og Rådets Forordning (EU) nr. 528/2012 af 22. maj 2012 om tilgængeliggørelse på
markedet og anvendelse af biocidholdige produkter art. 3(1).
2
CA-Sept15-Doc.7.6
–
Final Concepts of placing and making available on the market in the context of Regulation
(EU) No 528/2012.
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk