Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ressourcer og Forsyning
J.nr. 2020-22305
Ref. AMWNO
Den 7.december 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 244 (MOF alm. del) stillet 10. november 2020 efter
ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål nr. 244
”Hvad
kan ministeren oplyse om omfang og status for import af farligt affald i form af forurenede
jernbaneskærver m.v. fra Italien til Thyborøn, og vil ministeren sikre en særlig grundig sagsbehandling
med henblik på overholdelse af alle EU-regler, så der ikke skabes en uheldig præcedens? Ministeren
bedes i sin besvarelse komme ind på følgende:
a. Er ministeren enig i, at der kræves en dansk importtilladelse, og at der ligeledes vil være krav om en
dansk eksporttilladelse, hvis affaldet skal udskibes til deponering i Norge?
b. Er der tidligere givet transittilladelse til deponering af farligt affald med Danmark som transitland,
eller vil den forestående transport af farligt affald fra Italien kunne sætte præcedens for fremtidig
anvendelse af Danmark som transitland for farligt affald til deponering?
c. Findes der alternativer til deponering i Italien, Danmark eller andre EU-lande, og hvordan
behandles forurenede skærver fra de danske jernbaner med henblik på genanvendelse?
d. Hvilke kemiske stoffer indeholder det italienske affald?
e. Er det tilladt at importere farligt affald til Danmark med henblik på deponering?”
Svar
Jeg har forelagt Miljøstyrelsen spørgsmålene, som oplyser:
”Miljøstyrelsen behandler sager om grænseoverskridende
transport af anmeldepligtigt affald. I foråret
2020 blev Miljøstyrelsen kontaktet af en virksomhed fra Lemvig Kommune om jernbaneskærver fra
Italien, som skal til behandling i Norge og undervejs transporteres via Tyskland og Danmark. Som led i
Miljøstyrelsens generelle vejledningsarbejde har der været en dialog henover foråret og sommeren
med virksomheden, hvor Miljøstyrelsen vejledte om transportreglerne. På tidspunktet for spørgsmålet
har Miljøstyrelsen ikke modtaget nogen konkret anmeldelse om forurenede jernbaneskærver fra
Italien til Thyborøn.
I forhold til spørgsmål a:
Der kræves altid tilladelse fra Danmark, når affald udskibes via Danmark, men tilladelsens grundlag
varierer alt efter om affaldet stammer fra Danmark eller fra et andet land.
Transportreglerne sondrer mellem to separate måder at anskue transporter, som eksempelvis starter i
ét land, rejser gennem et andet, og slutter med behandling i et tredje land, hvor vi i dette eksempel
kunne anse Danmark for at være det ’andet’ land.
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk