Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2300290_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. December 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 243 (MOF alm. del) stillet 10. november 2020 efter
ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 243
”Ministeren tilkendegav i samråd i Miljø-
og Fødevareudvalget den 8. januar 2020, at
vandrammedirektivets princip om ikke-forringelse også gælder for ikke-målsatte vandløb,
og ligeså har ministeriet tilkendegivet i vejledning til kommuner og vandråd fra november
2019. Vil ministeren i forlængelse deraf tilbagekalde den tidligere regerings hyrdebrev fra
13. marts 2015, der fortsat ligger til grund for kommunernes administration af vandløbsloven,
og som fejlagtigt anfører, at vandrammedirektivets ikke-forringelsesprincip alene er
tilknyttet vandforekomster med konkrete mål?”
Svar
Efter vandrammedirektivet er der krav om at forebygge forringelse af tilstanden for
overfladevandområder (og grundvandforekomster). Et overfladevandområde er efter direktivet
defineret som en afgrænset og betydelig mængde overfladevand.
Overfladevandområder og grundvandsforekomster er efter lov om vandplanlægning, der
implementerer vandrammedirektivet, samlet defineret som ”vandforekomster”.
Det blev kommunerne bl.a. orienteret om af den daværende Naturstyrelsen ved brevet af 13. marts
2015 om vandplanlægningens beskyttelse af vandforekomster og andet vand.
I overensstemmelse med orienteringen fra 2015 til kommunerne om bl.a. vandrammedirektivet er det
i
”Vejledningen
til kommuner og vandråd, Om arbejde med forslag til indsatsprogrammet for
vandløbsindsatsen 2021-2027”,
november 2020, side 7, bl.a. anført, at: ”Myndighedernes
forvaltning
af vandløbsstrækninger uden konkret miljømål skal tage hensyn til, at tilstanden i disse ikke
forringes, eller at opnåelse af god tilstand ikke hindres i de konkret målsatte vandløb. Fx kan
sammenhængen og kontinuiteten i hele vandløbssystemet være af væsentlig betydning for
vandrammedirektivets mål.”
På samrådet i Miljø- og Fødevareudvalget den 8. januar 2020 tilkendegav jeg, at i det samlede billede
er det derfor vigtigt at minde om, at de målsatte vandløb ikke kan stå alene, sammenhængen og
kontinuiteten i hele vandløbssystemet er af væsentlig betydning for såvel naturens mangfoldighed,
klimatilpasning og evnen til at lede vand væk fra byer og marker. Vandløbsforvaltning må, uanset hvor
den sker i et vandløbssystem, ikke forringe tilstanden eller indebære en risiko for, at målsatte vandløb
ikke kan nå målet.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om tilbagekaldelse af hyrdebrev fra 13/3-15, der ligger til grund for kommunernes administration af vandløbsloven, og som fejlagtigt anfører, at vandrammedirektivets ikke-forringelsesprincip alene er tilknyttet vandforekomster med konkrete mål, til miljøministeren
Jeg ser dermed ikke umiddelbart noget grundlag for at tilbagekalde orienteringen til kommunerne af
13. marts 2015 om vandplanlægningens beskyttelse af vandforekomster og andet vand, som ifølge
Miljøministeriet beskriver gældende ret, herunder EU-ret.
Lea Wermelin
/
Cecilie Spanner Rydeng
2