Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2291137_0001.png
Mette Guhle, Magleengen 2
4293 Dianalund
Den
Kære Mette Guhle,
Tak for din henvendelse af 21. oktober 2020 vedrørende de udfordringer du som
naturplejer oplever. René Christensen (DF) har på vegne af Miljø- og
Fødevareudvalget jf. MOF alm. del spørgsmål 177 bedt miljøminister Lea
Wermelin og fødevareminister Rasmus Prehn om at besvare din henvendelse.
Begge ministre modtager mange henvendelser og har ikke mulighed for at besvare
dem alle selv. Landbrugsstyrelsen vil derfor besvare din henvendelse.
I naturplejere udfører et meget vigtigt og værdifuldt arbejde med at sikre plejen af
vores naturarealer herhjemme. Derfor sætter vi i Landbrugsstyrelsen stor pris på
at få input fra jer, omkring de udfordringer I oplever, så vi kan tage dem med i
vores arbejde med at gøre tilskudsordningen til pleje af græs- og naturarealer
endnu bedre. Så tak fordi du har taget dig tid til at skrive til os.
Vi arbejder i Landbrugsstyrelsen løbende på at kunne forbedre tilskudsordningen
både for at gøre det nemmere at være naturplejer, og for at sikre rammerne for
så god biodiversitetseffekt som muligt.
Vi er pt. bl.a. i gang med et pilotprojekt, hvor vi afprøver nye kontrolmuligheder.
Det er vores forhåbning, at erfaringerne fra dette projekt vil give mulighed for at
indføre mere fleksible regler for kontrol af græsning. Den øgede fleksibilitet, det vil
kunne medføre, vil forhåbentlig også kunne løse nogle af de udfordringer I oplever
med at skulle leve op til både plejeplaner og reglerne i tilskudsordningen.
Derudover arbejder vi også med muligheden for at indføre en ny type betaling,
såkaldt resultat-betaling, hvor betalingens størrelse afhænger af de resultater, der
leveres i form af natur- og biodiversitet.
Vi har forståelse for, at det kan være udfordrende at skulle efterleve både
plejeplaner og tilskudsregler. Her er det vigtigt med dialog med
naturmyndigheden, så I i fællesskab kan få forventningsafstemt hvad der skal ske
på arealerne. I kender mulighederne og begrænsningerne i forhold til, hvad I kan
levere af naturpleje bedst. Vi er i Landbrugsstyrelsen opmærksomme på at få
kommunikeret om vores regler på området, så vejledninger, faktaark og andet
informationsmateriale er tilgængeligt for bl.a. naturmyndigheder.
I det følgende redegør vi for en række af de overordnede vilkår for vores
ordninger.
Det er korrekt, at en overtrædelse af tilsagnsbetingelserne kan have økonomiske
konsekvenser. Konsekvenserne af en overtrædelse vil imidlertid afhænge af,
hvilken betingelse der er overtrådt og af alvor, omfang m.m. En overtrædelse af
Landbrugsstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780
København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/10-20 fra Poppelgården om udfordringer forbundet med naturpleje som en driftsform, til miljøministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
centrale tilsagnsbetingelser kan resultere i, at tilsagnsarealet ses som misligholdt,
og at arealet dermed bortfalder fra tilsagnet.
Hvis det derimod i en kontrol konstateres, at tilsagnsarealerne ikke opfylder
betingelserne, vil man ud over bortfald af årets tilskud og en sanktion også risikere
bortfald af tilsagnet med krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt tilskud.
I tilfælde af, at Landbrugsstyrelsen konstaterer en overtrædelse på en kontrol,
modtager tilsagnshaver et afgørelsesbrev. Afgørelsen har man mulighed for at
klage over, hvis man er uenig.
Det er muligt i særlige tilfælde at søge dispensation, hvis man et enkelt år ikke kan
opfylde sine betingelser i tilsagnet. Det er her vigtigt, at man hurtigst muligt søger
om dispensation når en ændring, som kan være i strid med tilsagnsbetingelserne,
indtræffer. Hvis man får dispensation, risikerer man højst at miste årets
udbetaling.
Vi kan helt afvise, at der er sammenhæng mellem kontakt til og dialog med
Landbrugsstyrelsen (om det være sig ris eller ros) og risikoen for at få kontrol.
Kontrollen gennemføres dels som en tilfældig stikprøvebaseret kontrol, dels som
en risikobaseret kontrol. Risikobaseret kontrol betyder, at nogle typer af arealer
eller bedrifter vil få kontrol oftere end andre. Udvælgelsen sker maskinelt ud fra de
opsatte kriterier.
Kontrollen gennemføres efter faste instrukser, som kontrollørerne skal følge for at
sikre en ensartet kontrol. Landbrugsstyrelsens revision foretager tilsyn med disse
kontroller. Derudover har Landbrugsstyrelsen med jævne mellemrum besøg af
Rigsrevisionen og EU-Kommissionen, som bl.a. ser på, at afgørelser træffes
korrekt.
I forhold til udbetaling af EU-støtte udbetales grundbetalingen i dag, hvis arealet
er godkendt ved den satellitbaserede monitorering, og skal ikke afvente
kontrolsagen på tilskudsordningen for plejegræs. Det gælder således ikke længere,
at hele støtten
både grundbetaling og plejetilskud
tilbageholdes indtil alt er
færdigbehandlet og eventuelt fradrag er blevet fratrukket, idet kun plejetilskuddet
afventer kontrolsagen.
Vi har stor forståelse for, at mange naturplejere særligt i år har været frustrerede
over de forsinkede udbetalinger for udbetalingsåret 2019. Vi var desværre ramt af
mange IT-udfordringer det år. Det skal gøres bedre i fremtiden, og det har vi stort
fokus på. Vi forventer, at alle ansøgere har fået udbetalt deres tilskud for 2020
inden den 30. juni 2021.
Endeligt har Naturstyrelsen oplyst
følgende: ”
I de sjældne tilfælde, hvor der skulle
være en forpagter, der ikke lever op til de krav og vilkår, som begge parter er blevet
enige om ved forpagtningens indgåelse, søger Naturstyrelsen dialog med forpagter
vedrørende disse forhold. Skulle det mod forventning ikke lykkes at blive enige om
det fortsatte samarbejde vedrørende forpagtningen, har begge parter mulighed for
at opsige kontrakten med 3 måneders varsel til ophør den 31. december i det
pågældende kalenderår.
Idet Naturstyrelsen ved bortforpagtning udbyder selve brugsrettigheden af et
areal, er det derfor også forpagteren, der selv skal vurdere, hvilke af
Landbrugsstyrelsens tilskudsordninger, der er forenelige med de krav og vilkår,
som Naturstyrelsen har stillet for udbud af forvaltningen af arealet.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/10-20 fra Poppelgården om udfordringer forbundet med naturpleje som en driftsform, til miljøministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Hvad angår antallet af græssende dyr på arealerne, så forbeholder Naturstyrelsen
sig ret til at justere dette i enten opad- eller nedadgående retning i løbet af
forpagtningsperioden. Baggrunden er, at der kan være store variationer mellem de
enkelte år, hvor plantevæksten f.eks. kan være stor i våde år og mindre i tørre år,
hvorved arealerne kan risikere at blive overgræssede. I begge tilfælde kan
Naturstyrelsens hovedformål med arealforvaltning gå tabt, hvis ikke styrelsen,
sammen med forpagter, har mulighed for at justere græsningstrykket efter behov.
Alle forbehold for justering af græsningstrykket bliver annonceret i forbindelse
med det offentlige udbud, således at interesserede budgivere kan tage dette med i
deres samlede overvejelser, inden de beslutter sig for at byde på arealerne.
I tilfælde af at Naturstyrelsen skulle planlægge større indsats på de bortforpagtede
arealer, som f.eks. hydrologiprojekter, forsøger styrelsen at planlægge disse, så de
ikke rammer ind i en eksisterende forpagtningsperiode. I udbudsmaterialet
fremgår det ligeledes af det vedlagte forpagtningskontraktudkast, at
Naturstyrelsen forbeholder sig ret til at udtage mindre dele af arealet til
friluftsmæssige formål (stier, p-pladser o.l.), naturgenopretning, -pleje og
skovplantning mv. Sådanne arealændringer skal meddeles af Naturstyrelsen til
forpagter med minimum 6 måneders varsel til den 31. december i et kalenderår.
Ændringen vil medføre et forholdsmæssigt nedslag i forpagtningsafgiften svarende
til det udtagne areals størrelse.”
Med venlig hilsen
Thomas Tümmler-Hellesen (LFST)
Fuldmægtig
3