Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2470143_0001.png
NOTAT
Landbrug
J.nr. 2021-662
Den 16. marts 2021
Bilag 20 – opsamling på teknisk spor 1 (lavbund)
Baggrund
Der er i perioden 5.-26. februar afholdt fem tekniske møder om kulstofrige lavbundsjorder
(lavbundsjorder). De fem møder har omhandlet nedenstående tematikker, hvortil der er udleveret en
række bilag. Til alle møder er oplægsholdernes præsentationer delt med mødedeltagere.
Præsentationerne samt bilag kan desuden tilgås
her.
Deltagerkredsen på møderne har været
fødevareministeren, miljøministeren samt landbrugs- og fødevareordførere fra de politiske partier. Der
har desuden været deltagelse fra øvrige ordførere, f.eks. klimaordførere.
Tabel 1
Mødeoversigt over teknisk spor 1 (lavbund)
Møde nr. og tema
1) Arealpotentiale og effekter
Tidspunkt
Oplægsholdere
Udsendt
baggrundsmateriale
Aarhus Universitet, Klimarådet samt
Fredag den 5.
fællesoplæg fra Landbrug og Fødevarer og Ingen.
februar
Danmarks Naturfredningsforening.
Bilag 4: Lavbundsprojekter
Bilag 5: Barrierer for
udtagning af kulstofrige
2)
Muligheder
og
barrierer Tirsdag den 9. Naturstyrelsen,
Landbrugsstyrelsen og
lavbundsjorder
(lavbundsprojekt ved Lobæk)
februar
Tønder Kommune.
Bilag
6:
Faktaark
lavbundsprojekt Lobæk ved
Øbjerg
Bilag 7: Tabeloversigt over
ordninger
og
Fredag den 12. Collective Impact, Miljøstyrelsen og
3) Multifunktionel arealanvendelse
tilskudsmuligheder
februar
Landbrugsstyrelsen.
Bilag
8:
Faktaark
multifunktionel jordfordeling
Aarhus Universitet, Klimarådet samt
Mandag
den
4) Finansiering
fællesoplæg fra Landbrug og Fødevarer og Ingen.
22. februar
Danmarks Naturfredningsforening.
5)
Opsamling
og
øvrige Fredag den 26.
Fødevareministeriet.
Ingen.
udtagningsordninger
februar
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
I de følgende afsnit opsummeres kortfattet de informationer, der er præsenteret eller efterspurgt i
forbindelse med de tekniske møder eller ved skriftlig anmodning fra ordførerne.
1) Arealpotentiale og effekter
Der er på mødet den 5. februar konstateret forskellige vurderinger af det mulige potentiale for udtagning
af lavbundsjorder. Klimarådet peger på, at potentialet er op mod ca. 170.000 ha, L&F samt DN mener,
det er på ca. 100.000 ha, mens Aarhus Universitet peger på et mindre potentiale.
Aarhus Universitet har opgjort det samlede areal for kulstofrige landbrugsarealer til at være ca. 171.000
ha. Fødevareministeriet har i efteråret 2020 udarbejdet en analyse, der viser et umiddelbart vejledende
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om bekræftelse af, at regeringens embedsmænd på det pressemøde i Fødevareministeriet den 10. september 2021 fortalte, at der var et langt større potentiale end 88.500 hektar, hvilket ifølge embedsmændene er reflekteret i den anslåede, yderligere CO2-besparelse på 0,5 mio. tons i udviklingssporet af regeringens eget udspil, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2470143_0002.png
potentiale for aktiv udtagning i større projekter på ca. 38.000 ha kulstofrige lavbundsjorder. Ved
udtagning menes her aktiv udtagning, som indebærer at den naturlige vandstand genskabes i videst
muligt omfang, og at der tinglyses varigt forbud mod jordbearbejdning, sprøjtning, gødskning mv. Aktiv
udtagning er nødvendig for at kunne opnå høje klimaeffekter ved udtagning. Fødevareministeriets
potentialevurdering hænger sammen med, at arealerne 1) skal kunne udtages uden væsentlige risici for
negative sideeffekter (f.eks. fosfortab og oversvømmelse af naboarealer), 2) er beregnet ud fra en
forudsætning om, at der skal være høje drivhusgasudledninger for at opnå den ønskede klimaeffekt, og
at jorderne derved ikke allerede er vandlidende og 3) er beregnet ud fra en forudsætning om, at arealet
skal kunne inddrages i større vådområdeprojekter (større end 10 ha). Lavbundsjorderne ligger
fragmenteret i landskabet, hvor ca. 14.000 hektar er fordelt på ca. 100.000 enkeltområder, som hver
især er mindre end 1 hektar.
Der var blandt oplægsholderne generelt fokus på, at en ambitiøs udtagning allerede i 2030 kræver
understøttende indsatser som f.eks. udtagningskonsulenter, afgifter og en taskforce og/eller et
koordinationsforum. Derudover blev der fremsat forskellige forslag til at øge arealpotentialet, som f.eks.
støtte til afværgeforanstaltninger, eller enkle udtagningsordninger målrettet mindre arealer ejet af en
enkelt lodsejer. Aarhus Universitet fremførte desuden, at det eksisterende kortgrundlag formentlig ikke
er tilstrækkeligt som afgiftsgrundlag. Det bemærkes, at ekspertgruppen for grøn skattereform i 2022 vil
komme med deres vurdering af fordele og ulemper ved hhv. en afgifts- og/eller reguleringsmodel.
Nedenstående figur viser omfanget af allerede udtagne lavbundsarealer i forhold til det samlede
lavbundsareal.
Udtagning af lavbundsjord
121.400
Hektar (ca. tal)
171.000
21500
16500
1500
10.100
1) Samlet areal af lavbundsjorder fratrukket allerede vådgjorte arealer og vurderet
potentiale for udtagning
2) Yderligere umiddelbart potentiale for aktiv vådgøring i større projekter
3) Vedtaget politisk
4) Vådgjort gennem LDP-lavbundsordningen
5) Vådgjort gennem vådområdeindsatser
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om bekræftelse af, at regeringens embedsmænd på det pressemøde i Fødevareministeriet den 10. september 2021 fortalte, at der var et langt større potentiale end 88.500 hektar, hvilket ifølge embedsmændene er reflekteret i den anslåede, yderligere CO2-besparelse på 0,5 mio. tons i udviklingssporet af regeringens eget udspil, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2470143_0003.png
Klimaeffekter
De ca. 171.000 ha lavbundsjorder omfatter landbrugsarealer med et højt kulstofindhold (over 6
procent). Såfremt vandstanden hæves fuldt ud, vil der kunne opnås en klimaeffekt på ca. 10-40 ton CO2-
ækv. pr. ha1, afhængig af tidligere arealanvendelse, jordernes kulstofindhold og arealernes tidligere
dræningstilstand. Den potentielle klimaeffekt på ca. 10-40 ton CO2-ækv. pr. ha. tager udgangspunkt i
emissionsfaktorerne for kulstofrige jorder.
Der er konstateret forskellige tilgange til beregning af reduktionspotentialer for udtagning af
lavbundsjorder. F.eks. tager Klimarådet i deres beregninger af reduktionspotentialet udgangspunkt i det
samlede areal og de samlede emissioner, mens Fødevareministeriet anvender en erfaringsbaseret
tilgang. Erfaringerne har bl.a. vist at det i forbindelse med den gældende LDP-lavbundsordning ikke er
muligt at isolere vandstandshævningen alene til de kulstofrige lavbundsjorder ved vådområdeprojekter.
I den nuværende lavbundsordning under landdistriktsprogrammet tillades op til 25 procent
projektareal, som ikke er lavbundsjord. Dette er baggrunden for, at Fødevareministeriet tillægger
nødvendige randarealer i beregninger af arealpotentialet. Erfaringer viser også, at det er vanskeligt at
sikre, at vandstanden hæves helt til jordoverfladen inden for hele afgrænsningen af et projekt. De
områder med kulstofrig jord, der fortsat vil være delvist drænet, vil således fortsat udlede CO2. På
baggrund af erfaringerne anslår Fødevareministeriet en forventet klimaeffekt på 15 ton CO2-ækv. pr.
projekthektar pr. år ved vådgøring af arealerne baseret på den nuværende viden.
Nedenstående tabel illustrerer de forskellige tilgange i til beregning af reduktionspotentiale.
Tabel 2
Reduktionspotentialet for udtagning af lavbundsjorder
Udgangspunkt for
umiddelbart
arealpotentiale for
aktiv vådgøring
Samlet identificerede
lavbundsareal
Samlet identificerede
areal før
arealkorrektion
Effekt per
Aktuelt
hektar (CO2- reduktionspot
ævk. pr. år.
entiale (CO2
pr. ha)
ækv. pr. år.)
10-40 ton
Gns. ca. 28
ton*
4,1 mio. ton
3,1 mio. ton
Udgangspunkt
Klimarådet
Klimapartnerskabet for
fødevare- og
landbrugssektoren
Areal (ca. tal)
AU’s data
AU’s data før
arealkorrektion
Klimapartnerska
bet for
fødevare- og
landbrugssektor
en
Klimarådet
170.000 ha
108.000 ha
Landbrug og Fødevarer
-
100.000 ha
170.000 ha
heraf 100.000
ha her og nu
-
Ca. 3 mio. ton
Danmarks
Naturfredningsforening
-
-
4,1 mio. ton
Fødevareministeriet
AU’s data koblet
med praktiske
erfaringer
Samlet identificerede
lavbundsreal,
50.500 ha
fratrukket arealer med
projektarealer
risici for negative
heraf 38.000 ha
sideeffekter,
lavbundsjorder
vandlidende og
fragmenterede arealer
15 ton pr.
projekthektar
0,8 mio. ton
Anm.: Overslagsberegning baseret på Klimapartnerskabets to anbefalinger om udtag af hhv. 47.400 ha og 60.600 ha
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Klimapartnerskabet, DN’s Klimaplan,
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/MOF/bilag/97/2275274.pdf
og Klimarådet nov. 2020 (”Kulstofrige
lavbundsjorder - Forslag til ny model for effektiv regulering og vådlægning ”).
1
Olesen et al. (2018): Virkemidler til reduktion af klimagasser i landbruget. Aarhus Universitet. DCA – Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug. DCA rapport nr. 130.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om bekræftelse af, at regeringens embedsmænd på det pressemøde i Fødevareministeriet den 10. september 2021 fortalte, at der var et langt større potentiale end 88.500 hektar, hvilket ifølge embedsmændene er reflekteret i den anslåede, yderligere CO2-besparelse på 0,5 mio. tons i udviklingssporet af regeringens eget udspil, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2470143_0004.png
2) Muligheder og barrierer – erfaringer og ordninger
På mødet den 9. februar gennemgik Naturstyrelsen, Landbrugsstyrelsen og Tønder kommune et konkret
lavbundsprojekt ved Lobæk i Tønder kommune. For oplysninger om det konkrete projekt henvises til
bilag 6.
Elementer og omkostninger i lavbundsprojekter
Gennemførelse af lavbundsprojekter indebærer omkostninger til bl.a. anlægsaktiviteter og eventuelle
afværgeforanstaltninger, lodsejerkompensation og/eller jordfordeling og køb/salg af projektjord, samt
udgifter til løn, konsulentbistand, mødeudgifter og omkostninger forbundet med tinglysning af
servitutter mv. Fødevareministeriet vurderer, på baggrund af erfaringer fra vådområde- og
lavbundsordningerne, at projekterne i gennemsnit koster ca. 133.000 kr. pr. ha projektareal. Denne pris
indebærer udgifter til projektledelse, men ikke administration af selve ordningen. De enkelte elementer
af denne omkostning fremgår i bilag 781 (MOF alm. del)
her.
Det er generelt forventningen, at
omkostninger forbundet med undersøgelser og anlæg vil udgøre en højere procentvis andel ved mindre
projekter, og at behovet for afværgeforanstaltninger kan tiltage, hvis der fremadrettet skal udtages en
større andel af det samlede lavbundsareal, herunder flere små arealer. En væsentlig forøgelse af
lavbundsindsatsen vurderes på sigt at kunne medføre variationer og forskydninger i fordelingen af
projektomkostningerne.
Kendte barrierer for udtagning
Projekterfaringer har vist, at risici for tab af fosfor fra projektarealerne og forringelse af
afvandingsforhold på naboarealer, når vandstanden hæves, kan betyde, at projekter ikke kan
gennemføres. Barriererne kan i nogen udstrækning imødegås ved brug af afværgeforanstaltninger, f.eks.
etablering af diger mod naboarealer, hævning af adgangsveje mv. Omkostningerne til
afværgeforanstaltninger vil variere afhængig af hvilken type foranstaltning, der er nødvendig, og af i
hvilket omfang, de er nødvendige for projektrealisering.
Eksisterende lavbundsordninger eller tilskudsmuligheder
Der eksisterer tre statsligt administrerede lavbundsordninger eller tilskudsmuligheder til udtagning af
lavbundsjorder.
Lavbundsordning under landdistriktsprogrammet – Landbrugsstyrelsen – primært EU-finansieret
Klima-lavbundsordning – Miljøstyrelsen – nationalt finansieret (Finanslov 2020)
Projektindsats – Naturstyrelsen – nationalt finansieret (Finanslov 2020)
De tre ordninger tilbyder forskellige muligheder for lodsejere, kommuner og fonde til at få udtaget
lavbundsjorder af drift, og de har fokus på forskellige projekttyper. Eksempelvis tilbydes der
jordfordeling i lavbundsordningen under landdistriktsprogrammet og i Naturstyrelsens projektindsats,
mens Miljøstyrelsens tilskudsordning tilbyder udtagning uden jordfordeling til lodsejere, der ønsker at
beholde arealet efter vådlægning.
Lavbundsordningen under landdistriktsprogrammet har i perioden 2015-2020 givet tilskud til i alt 2161
hektar. Projekterne har været af varierende størrelse. Det mindste gennemførte projekt er på ca. 16
hektar og det største på ca. 383 hektar. Lavbundsordningen har i dag ingen nedre eller øvre grænse for
krav til projektstørrelser. De to nye, nationalt finansierede lavbundsindsatser blev vedtaget i december
2020. Miljøstyrelsen har netop åbnet for den første ansøgningsrunde, og Naturstyrelsen er i gang med
at opdyrke projekter. For yderligere oplysninger om muligheder og krav til lavbundsprojekter henvises
til vedlagte bilag 7: tabeloversigt over ordninger og tilskudsmuligheder.
Fødevareministeriet og Miljøministeriet samarbejder løbende om at forbedre mulighederne for
udtagning af lavbundsjorder. Dette indebærer bl.a. design af simplere løsninger for lodsejere samt
opbygning af ny viden. For at understøtte udtagningsindsatsen er der igangsat en lang række
forskningsaktiviteter ved forskellige forskningsinstitutioner. De igangsatte forskningsaktiviteter
fremgår af vedlagte bilag 23. Dertil arbejdes der under de nuværende reformforhandlinger for at
landmændende kan opretholde deres arealstøtte selvom arealerne vådgøres af klimahensyn. I dag er
dette muligt såfremt at projekterne implementerer natur- og vandrammedirektiverne, hvilket forventes
at være tilfældet i hovedparten af projekterne. Derudover har Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om bekræftelse af, at regeringens embedsmænd på det pressemøde i Fødevareministeriet den 10. september 2021 fortalte, at der var et langt større potentiale end 88.500 hektar, hvilket ifølge embedsmændene er reflekteret i den anslåede, yderligere CO2-besparelse på 0,5 mio. tons i udviklingssporet af regeringens eget udspil, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
iværksat et projekt om udvikling af et screeningsværktøj, der skal understøtte indsatsen med udtagning
af lavbundsjorder. Screeningsværktøjet skal som udgangspunkt udpege de lavbundsarealer, der vil
generere den højeste samfundsnytte ved udtagning, og som vurderes at kunne udtages uden væsentlige
risici for barrierer.
3) Multifunktionel arealanvendelse
Der er på mødet den 12. februar præsenteret forskellige erfaringer med multifunktionel arealanvendelse
samt prioritering baseret på multifunktionelle hensyn. Fremtidens Bæredygtige Landskaber (Collective
Impact) præsenterede erfaringerne fra pilotprojekter og præsenterede formål for og ideer til en
jordreform. Derudover blev den nyetablerede nationale tilskudsordning til udtagning af lavbundsjorder
(klima-lavbund) i Miljøstyrelsen og den multifunktionelle jordfordelingsfond (MUFJO) præsenteret.
Det blev bl.a. konstateret, at multifunktionel jordfordeling er en ganske tidskrævende proces, der til
gengæld kan sikre flere gevinster ved gennemførsel af et projekt.
Multifunktionel jordfordeling
Multifunktionel jordfordeling er jordfordeling, der skal understøtte projekter, som sammentænker
landbrugsproduktion med andre hensyn i det åbne land som f.eks. natur, miljø og klima.
Multifunktionel jordfordeling er ikke et selvstændigt udtagningsvirkemiddel, men f.eks.
lavbundsprojekter indgå som delelementer i den multifunktionelle jordfordeling.
En jordfordeling er en lovreguleret metode, hvor man gennemfører mange handler mellem flere
ejendomme på samme tid og med samme skæringsdag (overtagelsesdag). Formelt sker det ved, at
Jordfordelingskommissionen afsiger en kendelse, som på én gang omfatter overdragelsen af alle de
arealer, der handles i jordfordelingen. For yderligere oplysninger om multifunktionel jordfordeling
henvises til bilag 8.
National tilskudsordning til Klima-Lavbund
Det primære formål med Miljøstyrelsens nye tilskudsordning er udtagning af lavbundsjorder for at
mindske udledningen af klimagasser, hvilket sikres ved, at andelen af kulstofrig jord vægtes højt i
projektprioriteringen. Med ordningen introduceres også en mere helhedsmæssig tilgang, der
understøtter projekternes multifunktionelle formål. I praksis sker det ved, at projekterne prioriteres
med fokus på synergi til f.eks. vandrammedirektivet, habitatdirektivet, klimatilpasning og biodiversitet.
Projekterne bidrager dermed til at løfte flere natur-, miljø- og klimamål på én gang. Samtidig er det
forventningen, at projektvarigheden vil være kortere end i andre ordninger, idet jordfordeling ikke
indgår.
4) Finansieringsmuligheder til at understøtte udtagning af lavbundsjorder
På mødet den 22. februar blev præsenteret forskellige syn på finansieringskilder til udtagning af
lavbundsjorder. L&F samt DN pegede på national finansiering, Klimarådet foreslog en model med
auktionsbaserede tilskud med udsigt til afgift på sigt, og CONCITO skitserede rammerne for etablering
af f.eks. et uafhængig statsligt selskab eller en statslig udtagningsfond.
Udtagning af lavbundsjorder vil både kunne ske gennem anvendelse af støttemuligheder under EU’s
fælles landbrugspolitik (CAP) eller gennem national finansiering. I de efterfølgende afsnit gennemgås
væsentlige delelementer og muligheder gennem CAP-finansiering, ligesom mulighederne ved national
og privat finansiering beskrives.
Kompensation for tabt indkomst via EU-midler (søjle II)
Det er obligatorisk for medlemsstater, der ønsker EU-medfinansiering til landbrugsstøtteordninger, at
etablere en eller flere frivillige arealordninger vedrørende miljø- og klimavenligt landbrug. Betalinger
for arealmæssige forpligtelser skal ydes pr. ha. Forpligtelser skal have en varighed på fem til syv år, men
med henblik på at opnå og fastholde effekten kan der fastsættes længere varighed eller årlig forlængelse.
Landmænd, der beholder jorden i forbindelse med deltagelse i et lavbundsprojekt, kan modtage
kompensation for indkomsttab og ekstra omkostninger, der skyldes ophør af almindelig produktion,
men ikke for et værditab som følge af f.eks. tilstandsændring. EU-medfinansieringen kan udgøre op til
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om bekræftelse af, at regeringens embedsmænd på det pressemøde i Fødevareministeriet den 10. september 2021 fortalte, at der var et langt større potentiale end 88.500 hektar, hvilket ifølge embedsmændene er reflekteret i den anslåede, yderligere CO2-besparelse på 0,5 mio. tons i udviklingssporet af regeringens eget udspil, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
80 pct. af den beregnede kompensation. Er midlerne overført fra den direkte støtte i søjle I (kaldet fleks),
er støtten dog 100 pct. EU-finansieret. Forpligtelser gengives i 20-årige aftaler med årlig kompensation.
Fra 2023 erstattes den nuværende støttemodel med engangskompensation, hvor landmændene får hele
kompensationen udbetalt på en gang i stedet for over en 20-årig periode. For støtte til vådområder og
lavbund tinglyses en servitut om, at udtagningen er permanent. Foruden kompensation til lodsejere,
dækker søjle II midler forundersøgelses- og anlægsomkostninger ved projekterne.
Eco-schemes (direkte landbrugsstøtte)
Et nyt element i CAP-reformen er de såkaldte eco-schemes under den direkte støtte. Det er etårige
grønne støtteordninger til gavn for miljø-, klima- og biodiversitet, som landbrugerne frivilligt kan søge.
Da der er tale om etårige støtteordninger, vil effekten tilsvarende være etårig. De konkrete
landbrugspraksisser som udbydes under eco-schemes, skal defineres af medlemsstaten i dennes CAP-
plan. Eco-schemes skal bidrage til at fremme de specifikke EU-målsætninger inden for klima, miljø eller
biodiversitet i overensstemmelse med de behov, der er identificeret i medlemsstaten. Det er muligt at
anvende en betaling pr. støtteberettiget ha eller en betaling pr. dyreenhed. Landbrugere kan søge støtten
til arealer, der er støtteberettigede til grundbetaling, og forpligter sig til at yde en ekstra indsats på miljø-
, klima- og biodiversitetsmålsætninger. Der kan gives støtte til forpligtigelser, der går ud over
konditionalitet og andre relevante obligatoriske krav.
Støtten kan ydes som et tillæg til grundbetalingen, så længe der ikke stilles krav om produktion eller
betingelser, der kun kan opfyldes ved dyrkning af specifikke afgrøder, grupper af afgrøder, eller om en
bestemt arealtype (omdriftsjorder, permanent græs eller permanent afgrøder). Da støtten på den måde
bliver produktionsuafhængig og derved kan ydes som indkomststøtte, kan den indeholde et element af
incitamentsbaseret betaling. Hvis der derimod stilles krav, som direkte eller indirekte kun kan opfyldes
med bestemt produktion, eller som målretter støtten mod en bestemt afgrøde eller arealtype, kan man
kun kompensere for tabt indtjening eller ekstra omkostninger. Sidstnævnte svarer til måden, hvorpå
kompensation beregnes i søjle II.
Omkostninger afholdt direkte af erhvervet (konditionalitet ift. EU-midler)
I den kommende reform erstattes krydsoverensstemmelse og de grønne krav af konditionalitet. Kravene
i konditionalitet medfører generaliserede krav, som pålægges alle relevante støtteansøgere. Manglende
overholdelse medfører reduktion i landbrugsstøtten. Når der etableres støtteordninger, skal kriterierne
for at modtage støtte gå ud over konditionalitetskravene. Konditionalitet udgør baseline sammen med
EU- og national lovgivning som støtteansøgeren skal leve op til, og som medlemsstaterne derved kan
bygge oven på med deres målrettede indsatser. Der forventes at komme et nyt konditionalitetskrav med
reformen med formål om at sikre en minimumsbeskyttelse af vådområder og tørvejorder. Kravet skal
træde kraft senest 2025.
Medlemsstaten skal selv fastlægge udmøntning af en række konditionalitetskrav. Det drejer sig om krav
til god landbrugs- og miljømæssig stand på landbrugsarealer (GLM). Det præcise niveau og indhold i
GLM-kravene skal fastlægges under hensyn til konkrete forhold, der gør sig gældende i medlemsstaten.
Der skal i den sammenhæng tages højde for, at der ikke finder en underimplementering sted. Samtidig
kan kravene ikke frit øges, idet indholdet af kravene kun skal medvirke til opnåelsen af formålet med
det pågældende GLM-krav. Alle valgene ifm. fastlæggelsen af GLM-krav skal således være saglige og
fagligt begrundet ud fra formålet med den enkelte norm.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om bekræftelse af, at regeringens embedsmænd på det pressemøde i Fødevareministeriet den 10. september 2021 fortalte, at der var et langt større potentiale end 88.500 hektar, hvilket ifølge embedsmændene er reflekteret i den anslåede, yderligere CO2-besparelse på 0,5 mio. tons i udviklingssporet af regeringens eget udspil, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2470143_0007.png
National finansiering
National finansiering giver generelt en større fleksibilitet i forhold til opsætning af ordninger og
støttemuligheder, da man ikke skal tage hensyn til de formelle EU-krav i CAP-ordningerne. Disse
omfatter bl.a. krav til finansiel planlægning, opfyldelse af fastlagte milepæle og mål og
afrapporteringskrav, krav som kan være en udfordring for støtteordninger med stor kompleksitet.
Støtteordninger med flersidige formål er som udgangspunkt forbundet med større kompleksitet. Ren
national finansiering giver mulighed for en mere helhedsorienteret tilgang i projekterne, hvor hvert
projekt kan løfte flere natur-, miljø- og klimamål. Dog vil der i alle tilfælde skulle tages hensyn til EU’s
statsstøtteregler, hvormed de grundlæggende rammer for, hvad der kan gives kompensation for er de
samme.
Øvrige finansieringsmuligheder
Dertil kommer muligheden for finansiering gennem Klimaskovfonden. Klimaskovfonden er en
uafhængig forvaltningsenhed, der er startfinansieret af en statslig éngangsudgift på 100 mio. kr. på
finansloven 2020.
5) Opsamling samt svar på ubesvarede spørgsmål
Der blev på mødet den 26. februar givet en præsentation om de kollektive kvælstofvirkemidler.
Derudover er der gennem hele forløbet stillet en række spørgsmål, som besvares i nedenstående.
Ammoniakfølsom natur
Der er spurgt til spørgsmålet om ammoniakfølsom natur. Det vurderes generelt, at det vil være en
begrænset del af de potentielle lavbundsarealer, der med tiden vil kunne udvikle sig til ammoniakfølsom
natur, da de fleste lavtliggende naturarealer i et vist omfang vil opsamle kvælstof fra naboarealer, der
fortsat er i omdrift. Der henvises derudover til
svar
på spørgsmål nr. 669 (MOF alm. del)
Braklægning
Der er spurgt til omfanget af braklægning i 1993-1994. Dataudtræk fra Danmarks Statistik viser, at der
i 1993-1995 var ca. 215.000 ha braklagte arealer. Der henvises i øvrigt til
svar
på spørgsmål nr. S 677 fra
november 2003. Braklægning eller lignende indsatser på lavbundsarealer kan fungere som
forberedende indsats til en eventuel senere vådgøring f.eks. ved udpining af fosfor.
Andel af lavbundsjord i kommuner
Der er spurgt til fordelingen af lavbundsarealer på kommuner. 50 procent af de kulstofrige
lavbundsjorder ligger i 12 kommuner, især Nordjylland. 80 procent af de kulstofrige lavbundsjorder
ligger i 29 kommuner. For den præcise fordeling henvises til bilag 21.
Statslig ejerskab af lavbundsjord
Der er spurgt til hvor meget lavbundsjord staten ejer. Der henvises til
svar
på spørgsmål nr. 272 (KEF
alm. del) stillet 27. februar 2020.
Natur- og biodiversitetseffekter af udtagning af lavbundsjorder
Fødevareministeriet kan i øvrigt oplyse, at udtagning af kulstofrige landbrugsjorder indebærer en række
positive synergieffekter herunder ift. natur og biodiversitet. I bilag 22 beskrives den overordnede
forventede påvirkning af biodiversitet ved udtagning af kulstofrige landbrugsjorder.
7