Transportministeren
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
29. september 2021
2021-2158
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 13. september 2021 stillet
mig følgende spørgsmål (MOF alm. del), som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 1695:
Hvilke initiativer agter regeringen at tage på baggrund af den nye-
ste forskning, der dokumenterer en sammenhæng mellem trafik-
støj og demens, jf. nyheden ”Ny forskning: Trafikstøj øger risikoen
for demens” fra RUC den 9. september 2021 (https://ruc.dk/nyhe-
der/ny-forskning-trafikstoej-oeger-risikoen-demens)?
Svar:
Indledningsvist skal jeg bemærke, at fastsættelsen af de vejledende
grænseværdier for støj eller vurderingen af de helbredsmæssige ef-
fekter af støj ligger uden for mit ressort. Dette ændrer dog ikke ved,
at jeg
–
lige som et bredt flertal i Folketinget
–
er yderst opmærk-
som på, at støj fra trafikken er et væsentligt samfundsproblem,
som har helbredsmæssige konsekvenser for alt for mange dan-
skere. Det nye studie viser med al tydelighed, at det er et problem,
som skal tages meget alvorligt.
Derfor er jeg også tilfreds med, at den nye infrastrukturaftale øger
indsatsen for bekæmpelse af trafikstøj.
Således omfatter aftalen en støjpulje på 3 mia. kr., som primært
skal gå til etablering af støjskærme ved særligt støjbelastede bolig-
områder langs statsvejene. Foruden støjpuljen er der indbudgette-
ret midler til støjbekæmpelse i de forskellige vejprojekter, og der
indføres et helt nyt ”støjtillægsprincip” i forbindelse med støjkort-
lægningen og støjdæmpningsindsatsen ved de nye anlægsprojek-
ter. I tillæg hertil indeholder aftalen også et forsøg med støj-stære-
kasser, og der arbejdes desuden løbende med at gøre slidlaget på
vejene mere støjsvagt. På denne måde bliver indsatsen mere hel-
hedsorienteret.