Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2463956_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 1 5. oktober 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1683 (Alm. del), som Folketingets Miljø - og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 1 3. september 2021. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsm ål nr. 1683 (Alm . del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”V
il ministeren bekræfte, at man til lav ere samfundsøkonomiske omkostninger vil kunne opnå samme
kv ælstof- og drivhusgasreduktion som i regeringens landbrugsudspil v ed brug af v irkemidler med nega-
tiv sky ggepriser, jf. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris oversigt over reduktionspotentialer
for klima- og kv ælstofvirkemidler (MOF alm.del
bilag 530, folketingsåret 2020-21)?”
Sv ar
Det er et relevant, men ikke helt enkelt spørgsmål at sv are på. Sky ggeprisen er et udtryk for den sam-
fundsøkonomiske omkostning v ed et v irkemiddel under specifikke antagelser. I bilag nr. 530 (Alm. del)
af 4. maj 2021 fra Folketingets Miljø - og Fødevareudvalg, folketingsåret 2020 -21 betegner sky ggeprisen
omkostningen v ed reduktion af 1 ton CO2e, hv or der t ages højde for eventuelle andre sideeffekter. Vir-
kemidler med en positiv samfundsøkonomisk gev inst v il have en negativ skyggepris, mens v irkemidler
med en samfundsøkonomisk omkostning v il hav e en positiv skyggepris.
Der er to årsager til, at det ikke kan lade sig gøre at øge indsatsen med v irkemidler med negative skyg-
gepriser. Dels er der en fy sisk ramme for, hv or meget et v irkemiddel kan udbredes. Dels er sky ggepri-
serne beregnet på bestemte cases og kan derfor ikke nødv endigvis skaleres op uden at omkostningerne
stiger.
Det gælder f.eks. udtagning af lav bundsjorder. I den angivne skyggepris indgår det areal, som regeringen
på nuv ærende tidspunkt finder realistisk. Virkemidlet kan derfor ikke blot opskaleres til den ønskede
CO2e-reduktionsmålsætning nås. Hertil må det forv entes, at lodsejerne v il ønske at afgiv e de mindst
produktive jorder først. Disse jorder v il derfor v ære de billigste. Efterhånden som man får taget de bil-
ligste jorder ud, v il omkostningen v ed at tage lavbundsjorderne ud ov erstige den samfundsøkonomiske
gev inst. Dermed v il sky ggeprisen blive positiv, hvilket er udtryk for, at v irkemidlet har en samfundsøko-
nomisk omkostning.
Mi ni steriet for Fødevarer, Landb rug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 0 60 00
• CV R
4195601 1
• EAN
579800088001 6
fvm@f vm.dk
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1683: MFU spm. om bekræftelse af, at man til lavere samfundsøkonomiske omkostninger vil kunne opnå samme kvælstof- og drivhusgasreduktion som i regeringens landbrugsudspil ved brug af virkemidler med negative skyggepriser, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det bemærkes i øv rigt, at en stor del af den politiske aftale af 4. oktober 2021 om grøn omstilling af
dansk landbrug (indgået mellem regeringen Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
V enstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Ny e Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemo-
kraterne), netop består af v irkemidler med en negativ skyggepris.
Rasmus Prehn
/
Anders Christiansen
2